Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bock, kastrera eller ej?  (läst 2863 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Bock, kastrera eller ej?
« skrivet: 22 feb-13 kl 12:21 »
Hej hej!

Jag är lite nybörjare på getter och har fortfarande mycket kvar att lära...

I höstas blev jag med get (en bock och två töser). Alla var jättegoa och lugna, och vi kunder sitta lugnt på bänken i deras hägn och bara mysa...det går inte längre.

Bocken (2 år gammal tror jag) har blivit tjurig, bossig och allmänt jobbig att gå in till. Han ska stångas och vara hårdhänt...för det blir dom ju liksom automatiskt med sina horn :/

Jag funderar på att kastrera honom, men vet inte om det hjälper så jag söker erfarenhet inom detta område.

Och hur är det nu...har dom "brunstperioder" där det är mer på detta sätt än vanligt? Hur länge varar isåfall den?

Eller...är det liksom kört nu...alltså kommer han att behålla det här beteendet, kastrering eller ej?

Vad tror ni kära getvänner? Jag vill så gärna ha en snäll bock som man slipper vara rädd för :`(

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock, kastrera eller ej?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-13 kl 14:49 »
Har dom gått tillsammans hela vintern?  I så fall är hans beteende helt naturligt, även om hans beskyddande inte borde rikta sig mot varken de blivande mödrarna eller den som kommer med käket.  Men ibland kan hormonerna rinna över lite ...  En get går dräktig 148 dagar; räkna noga, och kolla sen på FiasCo Farm om bäckenband och vad du bör tänka på.

Om jag har rätt, så har du råkat kasta dig huvudstupa in i ett äventyr, som du borde ha sparat tills du blivit mera van ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 22 feb-13 kl 15:10 »
Ja dom har gått tillsammans hela vintern och jag har sett att parning skett...kommer säkert ett par pluttar framöver, men jag hade nog kanske inte räknat med att han skulle tvärvända så som han gjort.

Hur gör jag nu för att det ska lugna ner sig då? KAN jag ens göra nåt?

Fasen, jag visste ju inte att dom kanske inte skulle gå tillsammans hela vintern. När jag arbetade med bla getter skilde man dom aldrig åt. Attans :/

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 22 feb-13 kl 17:07 »
Ja, getter har god reproduktionsförmåga ...  Fler än du har blivit "lurade" av överraskningskillingar.  Välkommen i gänget!  :D

Då gäller det att lugna bocken.  Du kan ju kolla att han inte har ont nånstans, det brukar sätta ner humöret rejält på vem som helst.  Att skilja honom från flocken brukar förvärra stressen.  Om han är med när de killar, kan han försöka betäcka under tiden, eller strax efter, så där är ett litet dilemma.  Den som föder måste ju få jobba i fred!

Om du funderar på att skilja dem åt, så kan du tänka på att de flesta bockar jag har sett - kolla om det gäller din också - ofta ligger och "vaktar dörren" under natten.  Som för att vara en barriär mellan kvinnsen och utifrån kommande faror.

Och välkommen till gettavlan!

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 22 feb-13 kl 18:38 »
Jag tror inte killen har ont nånstans...han struttar runt, hoppar omkring, äter och skiter som han ska...men det är klart att man aldrig kan vara helt säker.

Men - om detta är en "övergångsperiod", hur länge ska jag räkna med att den håller i sig?

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 22 feb-13 kl 19:31 »
Tills killingarna är stora nog att klara sig själva.  Och då är det snart dags för en ny omgång sex ...  ::)  Men du har väl känt över honom, kollat om han reagerar för kraftiga smekningar någonstans?

I annat fall kan han ha drabbats av akut övervärdeskomplex, och i så fall måste du förklara för honom hur övermåttan väldigt ENORMT mycket starkare du är än han - han är ju bara en liten liten gullig killing, jue, som du kan ha i knät och bära omkring på ...  Ja, det är alltså bra om han har den övertygelsen, många saker går mycket lättare då.

« Senast ändrad: 22 feb-13 kl 19:33 av Trollmor »

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 22 feb-13 kl 19:46 »
Jaha ja...vad ska jag säga om det då. Oops?  ???

Nej jag har inte känt över honom men jag ska göra det i morgon tänkte jag.

Men...kastrering då? Är det ett alternativ?`

TACK förresten för kloka råd och svar :D

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 22 feb-13 kl 20:31 »
Kastrering kan kanske hjälpa om det är just sex han håller på med.  Och lukten blir mycket mildare.  Men om hans beteende beror på smärta eller skyddarinstinkt, eller om han försöker regera över dig, då gör en kastrering ingen skillnad alls.

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 22 feb-13 kl 20:53 »
Nja...sex vet jag inte om det är det stora problemet egentligen. Tycker mest att han försöker ta makten  över oss alla. Ska gå över honom som sagt i morgon och se om han verkar ha ont nånstans.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 feb-13 kl 21:47 »
Tycker mest att han försöker ta makten  över oss alla.

Det är nog min uppfattning också  :). Har du dvärggetter eller lantrasgetter? Dvärggetter kan brunsta året om. Lantraserna har en mer årstidsbunden brunst som vanligen börjar på sensommaren/tidig höst i samband med att dagsljuset avtar och varar under vintern. Geten blir under den tiden brunstig ca var 3:e vecka och brunsten varar ca 1-3 dagar.

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 23 feb-13 kl 10:37 »
Jag har Svensk Latras :)

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 23 feb-13 kl 10:38 »
Oj, det var en ny ras...lantras menar jag naturligtvis :o   

:)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 23 feb-13 kl 12:33 »
Om du upptäcker ett stavfel eller liknande i ett inlägg som du skrivit, kan du klicka på Ändra under inlägget och korrigera felet :) .

cocosbusen, det finns en annan möjlighet, och det är att bekymret är könsrelaterat. Inte till bockens kön, utan även ditt! Jag vet inte om du är man eller kvinna, men är du man kan det vara det som är problemet med din bock :o . Jag, som är kvinna, har ytterst sällan ont av bockars dominansbeteende - min livskumpan och andra vuxna män vet däremot vad det är fråga om. Bocken måste bevisa för sin mänsklige motsvarighet att det är just han som är den dominerande bocken på gården ;D , och därmed mäta sina krafter på olika sätt.
Är du kvinna är det viktigt att du tänker på att du är bestämd, lugn och vänlig i ditt bemötande av bocken. Och vänd aldrig ryggen till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 23 feb-13 kl 14:24 »
Alltid intressant med nya getraser, men de flesta getter jag har känt har varit synnerligen livliga och energiska!  :D

Kul att du har lantras!  Den är inte direkt utrotningshotad, men den översvämmar inte heller landet som ogräs.  Jag tror att man kan få bidrag för att bevara Svensk Lantrasget.

Om det är dominansbeteende, så gäller det förmodligen att antingen förklara för bocken på ett sätt som han begriper, att det är du som är boss.  Eller också är frysboxen bästa platsen.  Det finns en och annan obildbar, men de flesta är pragmatiska, gör som det är mest lönsamt för individen.  Att härska och vinna är kul, så det är sin egen belöning.  :P   >:(   Det du i så fall måste göra är att visa dig stark, helst genom att lyfta hela bocken (kan vara svårt om han är fullvuxen, det är därför det är så viktigt att umgås med killingarna, så att man får den här diskussionen medan de är små!) eller också lägga omkull honom så att han inte kommer loss förrän du säger att han får gå upp.  I detta skede är det av yttersta vikt att aldrig någonsin orsaka honom smärta, ty det ökar kampviljan.  (Ungevär "Nu fick jag en stadig smäll av den andra bocken, bäst att ge igen med samma mynt!")

Och så kan du, som med vilken hund som helst, hitta på små övningar typ cirkuskonst (stå på bakbenen, hoppa över eller upp på något ...) som du lär getterna en och en, och när de gör som du vill så får de en liten bit godis.  Det kallas ledarskapsövning, och syftar till att ta tillbaka initiativet.  Du kan också koppla bocken och gå på promenad med honom, låta honom beta goda kvistar, men bara på platser som du bestämmer.  "Aha, att lyda människan kan ge utdelning i form av mumsiga löv!  Det ska jag komma ihåg!"  En ledarbock leder flocken tiill maten, ledargeten bestämmer när det har ätits färdigt av denna sort, och bocken visar vägen till nästa godisbuske.  Det är också bockens uppgift att böja ner grenar och små buskar så att hela flocken får äta.  Om människan regelbundet gör detta, spelar hon rollen av flockledare, och blir - oftast - åtlydd.

Fortsätt gärna att berätta hur det går!

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 23 feb-13 kl 14:29 »
Kvinna är jag och jag försöker med all min kraft att vara lugn och sansad, aldrig hetsig och hårdhänt med han. Han kanske tycker jag och min dotter är två riktiga "pinglor" (han är nämligen lika besvärlig med henne)? ;)

Hur som helst är det inte speciellt roligt att känna så med sina djur, jag  vill bara ha lugn och ro med dom fina liven helt enkelt.

För att återgå till det tidigare om att han ev har ont nånstans, har jag gått över honom idag och inte hittat något ställe som han reagerar extra på. Så det sket sig. Jag vill naturligtvis inte att han ska ha ont,  men det hade varit skönt att hitta en orsak som gick att göra nåt åt.

Hiiimla käckt forum det här, sååå tacksam för alla svar :)

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 23 feb-13 kl 14:39 »
Kan du beskriva lite närmare hur han beter sig?  Om det är uppvaktning, så får man bete sig lite annorlunda än om det är dominans.

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 23 feb-13 kl 15:24 »
Ja...hmm...som exempel kan vi ta när dom ska in för kvällen. Jag eller min dotter har (ofta) med lite granris som vi fäster i gethuset för att dom ska ha något att pilla med. Hittills är allt oftast lugnt...öppnar höluckan för att fylla på med kvällsmaten och Gotfrid börjar så smått att fokusera på oss ist för på maten. Han kommer fram, gnider sig lite lätt med hornen för att sedan bli mer och mer hårdhänt. När det gått en stund och vi försökt att bestämt markera vem som bestämmer kommer vi inte ut ur huset utan att tvinga bak honom genom att med all kraft hålla honom i hornen och trycka med varenda muskel för att få honom att backa. Asjobbigt.

Ett annat ex kan vara att vi helt enkelt bara går in i deras hägn för att vara trevliga och sociala, men att det slutar med samma sak som jag beskrev innan...ett helvetes brottande för att ens komma därifrån. Han biter i kläderna (säkert inget ovanligt) och slår med hornen. Huvudet på sned och liksom siktandes med blicken/hornen.

Vissa dagar har vi inte kunnat ge dom mat utan att stänga ute honom ur gethuset för att han varit så på.

Ungefär så går det till. Några mer  tecken som jag kan nämna?

Promenader har vi tagit och det går hyfsat bra. Dom är inte vana vid det från sitt tidigare hem, så det är lite ryckigt..stanna, gå, stanna, då, dansa, pausa ;)

Kan tillägga att Herr bock är nappad som liten och fick sova i förra ägarnas säng emellanåt. Tror kanske inte att det alltid ger så bra resultat - vad tror ni?

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 23 feb-13 kl 17:14 »
På mig verkar det som att han testar, först doftstämpla er lite mjukt, sen allt intensivare, för att se hur långt han kan gå.  Att doftstämpla är ungefär som att säga "Vi hör till samma flock, du och jag, nu när vi har bytt dofter, så kan alla som möter någon av oss känna det på lukten".  Men att gnugga allt hårdare, då går det gradvis över i rangstrid, fast inte med hela ritualen (ännu, kanske är bäst att tillägga).

Vi kvinns får oftare än männen ta till hjärnverksamhet och knep för att kompensera bristande muskelstyrka.  En normal lantrasbock, horn eller ej, har i regel ett härligt handtag för oss:  Skägget.  Tag ett stadigt tag i så mycket skägg du kan komma åt, och håll i ordentligt.  Om du inte tar ett par ynka strån, utan en rejäl näve, så borde han inte känna sig håröm.  Men - och det är det du vill - han sitter fast!  Först försöker han säkert ruska sig loss, för det brukar ju gå bra, men håll du bara i för kung och fosterland - eller, nåja, för att hävda din rangplats.  Om du dessutom lyckas få ett knä mot hans revben, då kommer han precis så mycket ur balans, att du har en fördel där.

Rakt framifrån, och om du tar i hornen, då är han stark, jag fattar inte hur du klarat av honom på det sättet.  Om du bara vill hindra honom från att gå framåt, så är en kupad hand under nosen ganska effektivt.

OM han skulle lyckas ha omkull dig när du håller i skägget första gången, då måste du nog ta i lite mera:  Håll fast, för detta vill du göra högst en gång.  Och se till att få tag på hans ben.  Byt grepp tills du har tag i de bortre benen, och sen drar du.  Den bock finns inte som kan stå då, men sprattla kan han fortfarande, så håll fast, ända tills han ligger still.  Om du kan så prata snällt, du är inte arg, försöker bara förklara för honom att det är du som är chefen.  Men låt honom för all del inte komma loss den där första gången, då har du hela visan från början, men i crescendo...  :o

Att han är flaskuppfödd gör bara att han inte är rädd för folk.  Om han fått göra som han vill inne, så kan det ha gjort honom bortskämd.  Men nappflaskan gör också att han är van att "läsa av" människor, det är en fördel.  Jag gissar att han snabbt kommer att notera om du klart markerar att han gått för långt, och att från och med nu gäller följande regler:  (du måste bestämma var du tycker att skåpet ska stå)

Det här börjar bli spännande, jag ser fram emot fortsatt rapportering om Gotfrid.  (Fint namn!)

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 23 feb-13 kl 18:56 »
Tack snälla Trollmor! Superbra info :D

Hittade under eftermiddagen en gammal tråd där man testat vattensprutan när Herrn inte gör som man vill. Jag tog med den ut i eftermiddags när det var dags att gå in och jäklar vilken effekt den hade! :o

Vid minsta lilla tecken på bossighet han gjorde sprayade jag honom med vatten på nosen. Det uppskattades inte och efter att jag bestämt sagt "NEJ!!" och samtidigt sprutat honom med vatten när varje gång han gjorde ett försök la han hav helt och sprang in med dom andra :)

Tänker fortsätta med detta och alltid vara redo med mitt nya vapen, så får vi se hur det går. Tänkte också vara beredd med belöningar när han är duktig och slutar för att jag sprutar, så kanske han fattar :)

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 23 feb-13 kl 19:14 »
Oj, då tog du till mera "våld" än jag hade föreslagit!  Vatten är ju ...  VÅTT!!!  Jätteäckligt och hemskt och läskigt!

Dessutom i kallaste laget just nu.  En tvångspuss på den torra fina nosen av en människas våta läppar brukar ha liknande effekt.  Ifall du skulle tappa sprutan.  Men nu vet han att du har den, och hur den fungerar, så nu behöver du förhoppningsvis bara ha den med dig, och vara gosig för resten.

LYCKA TILL!

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser