Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och kaniner?  (läst 1769 gånger)

Photoniq

• Norrbotten
Höns och kaniner?
« skrivet: 20 feb-13 kl 12:13 »
Hej! Vi ska skaffa höns framöver, har redan ett par kaniner. Nu funderar jag om dom kan bo i samma hus? Och kan dom vistas i samma rasthage ute?

stbeh

• Västmanland
    • Min Blogg
SV: Höns och kaniner?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-13 kl 12:56 »
Det blir för dammigt och fuktigt för kaninerna om dom ska vara i samma utrymme som hönsen.

Photoniq

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 20 feb-13 kl 16:42 »
Det blir för dammigt och fuktigt för kaninerna om dom ska vara i samma utrymme som hönsen.

Fast det ska väl vara väl ventilerat hos hönor med eller?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 20 feb-13 kl 17:00 »
Det enda fall där jag kan se att det skulle vara ok att ha höns och kaniner i samma utrymme är om utrymmet är REJÄLT stort (tänk mindre lagård på typ 100 kvm) och antalet höns är begränsat till max 5. Annars säger jag blankt nej till att kombinera dessa två djurslag.

* Höns är endast aktiva på dagen - kaniner är mest aktiva i skymning/gryning och vilar ofta en del dagtid.
* Höns genererar kopiösa mängder damm - kaniners luftvägar är väldigt känsliga för damm.
* Utrymmen där höns vistas vintertid tenderar att bli rejält fuktigt (trots ventilation) - kaniner mår inte bra alls i fuktiga miljöer.

...Bara för att nämna några skäl...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Krågedal

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 20 feb-13 kl 17:12 »
Hej! Håller visserligen med tidigare kommentarer... Men det beror ju också på hur stort hönshuset är? om det är "bra" ventilation.Har själv haft mina gotlandskaninhonorna bott tillsammans med hönsen över vintern.... Kaninerna grävde i spånet/torv/halmen där sen hönsen "badade i"... Så helt otänkbart är det inte. men vill man sen ha öppet (frigående höns) så blir kaninerna också frigående! Mina lantraser verka trivas ihop....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 20 feb-13 kl 18:05 »
Ja, det beror absolut på hur stort hönshuset/lagårn är, och på hur många höns man har. Som sagt, ett fåtal fåglar kan vara okej, men generellt så skulle jag avråda...

/Sara

Photoniq

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 20 feb-13 kl 18:16 »
Okej, det låter kanske som att det är bäst att avstå från att ha dom i samma hus då. Men hur är det med rasthagen då? Tänker väl mest om kaninerna kan vara i samma rasthage utan att hönorna börjar picka på dom eller så?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 20 feb-13 kl 18:21 »
Utomhus funkar säkert hur bra som helst!  :) Man får väl hålla lite koll på hur dom beter sig, och hur dom verkar tycka om varandra, och kanske vara beredd på att ingripa... ;)

/Sara

Photoniq

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 20 feb-13 kl 22:15 »
Tack så mycket för svar :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 21 feb-13 kl 09:04 »
Jag har inte kaniner o höns tillsammans vill inte ha hönsbajs på kaninerna  :P
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 21 feb-13 kl 09:16 »
Jag har höns och kaniner i samma utrymme, dock inte i samma bur.
Har byggt om ett häststall där 2 kaniner bor i en hästbox. Hönsen förfogar över lite större utrymme, 2 boxar + en del av gången, då dom är ca 40 till antalet.
Stallet är uppskattningsvis 60-70kvm.

Detta funkar utmärkt för både kaniner o höns. Kan dock inte tänka mig att ha dom i samma inhägnad.
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 21 feb-13 kl 09:58 »
Det finns gamla trådar om det här ämnet. Det var nån som skrev att kaninerna jagade hönsen i rastgården!  :-X

Photoniq

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 21 feb-13 kl 10:08 »
Det finns gamla trådar om det här ämnet. Det var nån som skrev att kaninerna jagade hönsen i rastgården!  :-X

Oj det lät inte så roligt! Jag får väl kolla hur dom beter sig, skulle dom visa tendens till att vilja jaga hönorna eller något annat så får dom vara i sin egna rasthage.. :)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #13 skrivet: 21 feb-13 kl 11:11 »
en av våra kaniner jagar då katterna om han får möjlighet så det är inte otroligt

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 2 användare (1 dolda)
gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser