Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ögat utpickat!!!!!  (läst 3773 gånger)

kwak

• Gäst
ögat utpickat!!!!!
« skrivet: 19 feb-13 kl 16:03 »
med risk för att bli anmäld lägger jag upp en bild för att be om hjälp och råd. Min favorit har fått ögat pickat, helt hundra på att det är någon som gjort illa henne, inte skräp, då hon har varit utsatt förut. går i valet och kvalet att avliva henne eller försöka. hon är pigg i övrigt. har försökt tvätta osv, men får inte upp något och det är deffenitivt inte populärt. hon har börjat bli blå som under och en liten svullnad.

challe:)

• Småland
SV: ögat utpickat!!!!!
« Svar #1 skrivet: 19 feb-13 kl 16:20 »
avliva! :(
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 feb-13 kl 16:22 »
Det är inte så att hon gått och fastnat? Jag skulle inte va för snabb med yxan... Spola med saltlösning.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

kwak

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 feb-13 kl 16:31 »
ja alltså jag tror faktiskt inte att hon har fastnat eller fått in skräp, men allt är möjligt, men ja, tror inte det.
nä alltså, jag vill inte vara för snabb, då jag såg hon så var det riktigt nära, men så ville jag ge hon en chans, men tycker alla här att hon ska avlivas och det inte finns något hopp så visst, vill inte att hon ska lida mer än nödvändigt. men ska jag försöka öppna det eller? har tvättat och tvättat men inte fått upp det. och den lilla bulan som under()synspå bilden, den känns vätskefylld.

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 19 feb-13 kl 16:33 »
Lider en höna av att vara enögd? Jag vet en enögd häst,och han mår bra med bara sitt ena öga.
Jag skulle skölja med saltlösning,och hålla det rent, och se hur det går med läkningen.Hon kanske inte alls mår dåligt med ett öga,mer än att det såklart gör ont nu. Det kanske finns ett fungerande öga där under,lite svårt att se på bilden.
Hoppas det läker fint och att hönan kommer att bli bra!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 feb-13 kl 16:37 »
Som Smajsan skriver, är du säker på att ögat är borta? Flera djur klarar sig utmärkt med ett öga... Du märker hur allmänpåverkad hon är.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

kwak

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 feb-13 kl 18:52 »
jag vet egentligen inte, det ser insjunket ut, och jag får inte upp ögonlocken fast jag har blött och grejat..

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 20 feb-13 kl 07:07 »
Hade hon varit min hade det blivit yxan. Har haft någon tupp som på ålderns höst blivit halv blind. Han verkade bli förvirrad och din höna verkar ha tofs och då har dom ju redan ett mycket begränsat synfält. De rasar i rang och får ett eländigt liv. Hon har ju dessutom ont. Men inte är det någon solklat beslut.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #8 skrivet: 20 feb-13 kl 07:56 »
Jag lider med dig. Är det så att ögat är borta så tycker jag att du ska avliva :(. Smärtan måste vara enorm.
Vill du göra ett försök så ta in henne till en veterinär. Det går att ge smärtstillande till höns med.

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

ßullerßytjejen

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 20 feb-13 kl 08:05 »
det e nog bara du som kan bestämma det där, det e du som ser henne och det e bara du som vet hur hon mår, känns det som hon mår bra i övrigt, ge henne en chans, kanske har någon annan grupp hon kan gå med eller så? så hon inte blir utsatt igen? Eller ta in henne ? Jag känner en tant som hade en höna som blev utfryst och henne tog hon in, hon blev mer social än än huskatt, var riktigt häftigt att se faktiskt, hon ville inte ut sen när hon återhämtat sig.  :P

kwak

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 feb-13 kl 08:43 »
ja nu har dom ingen som kan mobba dom längre.... klart hon har ont, det vet jag, men då jag sitter och tittar på hon, och hon städar sig, sprätter i ströet, myser i mitt knä, kikar runt (på ett annorlunda sätt nu) så skulle man inte kunna tro att hon är utan öga. ständiga fråga hur självisk får man vara... men ska fundera lite till, hemsk nog.

lena70

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 feb-13 kl 09:08 »
Jag har mycket svårt att tro, att hennes öga är borta och uthackat..Däremot tror jag att hon har blivit hackad, OMKRING ögat, men att under allihopa döljer sig ett FRISKT öga..Om jag var du, skulle jag ha is i magen, och vänta, och INTE pilla och greja med ögonlocket, därimot kanske bara tvätta såret med  desifikationsmedel. Och avvakta..Ett ögonlock som blivit hackat, kan se mycket otäckt ut, och den utsatta kan vara mycket allmänpåverkad av CHOCKEN!!. Men oftast blir sånt här bra, av sig självt, men kan ta ett par dagar-en halv vecka, och då tittar troligen hönan på sitt öga igen, helt av sig självt..Jag blir ännu mer säker på min sak, när jag läser vad du skrev alldeles nyss..Jag tror det ordnar sig!! ;D
PS Höns och tuppar kan vara/bli väldigt elaka mot varandra, och oftast ger de sig på varandras kloaker eller ögon, MEN jag har ALDRIG varit med om att ett djur fått sitt öga uthackat, för det finns ju ochså reflexer i ögonlocket, som stängs automatiskt, om någon/något kommer för nära, och därför skyddas oftast ögonen, men UTSIDAN råkar illa ut..

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #12 skrivet: 20 feb-13 kl 09:32 »
ja nu har dom ingen som kan mobba dom längre.... klart hon har ont, det vet jag, men då jag sitter och tittar på hon, och hon städar sig, sprätter i ströet, myser i mitt knä, kikar runt (på ett annorlunda sätt nu) så skulle man inte kunna tro att hon är utan öga. ständiga fråga hur självisk får man vara... men ska fundera lite till, hemsk nog.

Höns är väldigt underliga. Prognosen ser ju bra ut. Sitter hon inte och hänger utan flanerar runt så är det ett gott tecken.
I sommras blev en av våra hönor riktigt illa biten av en av våra kaniner  ???
Han hade bitit henne i ljumsken och skinet var helt uppfläkt.
Det låter konstigt att vi inte avlivade henne omgående. men bara några timmar senare spatserade runt.
Hon bodde inomhus en tag och var helt oberörd. Hon la ägg, sprätte, pratade och en stund på dagen var hon lös på övervåningen och botaniserade. :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

kwak

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 feb-13 kl 09:46 »
okej, ja det kanske bara är utsidan då,hoppas, men hur innih-vetet ska den kunna öppna sig då allt sitter fast, och då jag inte rikigtigt ser vilken del som är övre och undre? :P
blev faktiskt lite gladare nu :)

Smajsan

• -
« Svar #14 skrivet: 20 feb-13 kl 09:51 »
På bilden ser man faktiskt en ögonspringa, om jag nu ser rätt på bilden. Men vänta en vecka så det värsta får läka,och se undertiden hur det läker,om du inte kan ana en liten öppning iallafall.
Jag håller tummarna för att hon blir bättre och att ögat är helt.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

kwak

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 feb-13 kl 10:11 »
jag vet, bilden är lite lurig, då jag tittar på henne, så är det inte lika självklart :P men jag håller också tummarna.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 20 feb-13 kl 10:36 »
Prova med koksalt lösning och noviform :-)
Hönan kommer bli pigg,skäm bort henne inomhus med extra godis och frukt :-)
Värme är hönans bästa kompis när det gäller läkning har jag märkt :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #17 skrivet: 25 feb-13 kl 15:09 »

Undrar bara - hur har det gått med henne?
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

kwak

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 feb-13 kl 07:57 »

Undrar bara - hur har det gått med henne?
hej! ja hon lever ännu, sårskorpan håller på att börja lossna nu, så det ska bli spännande att se vad som händer, och det tittar ut ett öga eller inte :P

lena70

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 feb-13 kl 08:47 »
Håller tummarna för att hennes öga är helt normalt och bra under..!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser