Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska man göra när bina börjar vakna till?  (läst 7552 gånger)

blizzard

SV: Hur ska man göra när bina börjar vakna till?
« Svar #20 skrivet: 24 feb-13 kl 20:21 »
Var idag ute och kontrollerade mina samhällen. Snöblandat regn, dimma och +1 till trots var det några bin ute och spatserade på det ena flustret och några provade även sina vinga efter vintern i kupan. I det samhället var det en del surr då jag lyssnade vid flustret men i mina två andra samhällen var det betydligt sämre...

Är det läge att försöka stödfodra bina så här års när temperaturerna kryper över nollan dagtid eller stör det binas naturliga rytm? Om samhällena är svaga, hjälper det då att ge dem sockerlösning för att stärka dem eller stjälper det dem i stället?

Och OM det ska fodras, är det via foderballong eller via flustret och duger det med sockerlösning???  ???

Vilken typ av botten gäller det?

Gällande stödfodring så är det alltid via ballong eller foderlåda,aldrig via flustret.
Sockerlösning är det som gäller vid stödutfodring,men jag är inte övertygad att det gäller i detta fallet,det gäller att sätta in detta i rätt sammanhang.

Var samhället starkt eller åtm ordinärt vid invintring?
Vad gav du som foder?
Står bikupan så till att den kan ha blivit utsatt för tex takras?  Skidåkare ,Björnar,linjearbetare,skotrar osv osv...
Förutom bottnen vilken typ av kupa gäller det?

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 24 feb-13 kl 21:17 »
Vilken typ av botten gäller det?

Gällande stödfodring så är det alltid via ballong eller foderlåda,aldrig via flustret.
Sockerlösning är det som gäller vid stödutfodring,men jag är inte övertygad att det gäller i detta fallet,det gäller att sätta in detta i rätt sammanhang.

Var samhället starkt eller åtm ordinärt vid invintring?
Vad gav du som foder?
Står bikupan så till att den kan ha blivit utsatt för tex takras?  Skidåkare ,Björnar,linjearbetare,skotrar osv osv...
Förutom bottnen vilken typ av kupa gäller det?

Det gäller Törebodas isolerade botten och samma kupa, LN.

Nej, det finns ingen risk för varken takras, skidåkare, björnar, linjearbete, skotrar eller liknande...  :P

Samhället var mycket starkt vid invintringen som skedde på två lådor, fodrade med sockerlösning. Det aktuella samhället fick drygt 20 kilo socker.

blizzard

« Svar #22 skrivet: 24 feb-13 kl 21:30 »
Ok,det är den sk Töredodakupan då?
Har den gallerbotten?

blizzard

« Svar #23 skrivet: 24 feb-13 kl 21:33 »
Ser den ut som Nackabotten,eller?

MrBridgeflax

• Västergötland

blizzard

« Svar #25 skrivet: 24 feb-13 kl 22:02 »
Ok! Jag förstår nu, den har ingen gallerbotten.Jag föredar personligen högbyggda gallerbottnar själv.Gillar inte alls dessa stängda låga bottnar,tror inte bina gillar dem heller.Instäng är ju bara förnamnet...
Jag är ingen förespråkare av att gå in för tidigt och störa i ett samhälle , har man dem på sådana här täta/instängda bottnar kan jag tänka mig att flustret blir igentäppt av naturligt döda bin och säkert påverkar detta allmaäntillståndet och syretillförseln/mögelrisken osv.Det är jag nog faktiskt helt säker på,det är därför jag inte gillar/använder dessa bottnar.
Bottnarna ska ha god ventilation både framifrån och bakifrån/underifrån och vara högbyggda. ;)
Ok hur ska du gå vidare i nuläget?
Jag skulle nog göra följande,två personer krävs...
Lyft försiktigt upp lådorna och ta bort nuvarande botten mot en ren och fräch botten,i samma veva känner du ju då hur mycket mat som finns kvar i samhället.
Är de två lådorna jättelätta , ja då är ju fodret slut...
Känns de fortfarande innehålla foder så är ju allt lugnt...
Är de jättelätta så bör du överväga en stödutfodringskampanj,den blir lång och bedräglig men den kan ju också rädda samhället.
Är de utan foder nu av någon anledning (fåglar mm mm) så kommer de ju ända gå under mest troligt utan mat så länge.

Mitt tips är att skaffa bättre ventilerade bottnar,det ska gå lätt att lysa in med en ficklampa och kolla att syretillförseln och allmäntillståndet är fullgott.
Stängda bottnar motverkar en god och hälsosam miljö i kupan enl mig.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 25 feb-13 kl 11:56 »
Förra året var mitt första år som biodlare och jag köpte fyra Törebodabottnar då jag startade. I vinter har jag dock påbörjat arbete med att bygga egna nätbottnar, så jag kommer att invintra mina samhällen på nätbotten framöver. Där tänkte jag också snickra ihop några enkla sarger för att höja avståndet mellan yngelrummet och botten. Jag har regel 24x36 mm tillgänglig och tänkte använda den, blir det bäst att lägga den ner eller ställa på höjden när jag bygger dessa sarger tro?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #27 skrivet: 25 feb-13 kl 13:05 »
Själv föredra jag högbotten så jag skulle ställa den på höjden

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

blizzard

« Svar #28 skrivet: 25 feb-13 kl 15:33 »
Ställ den på höjden,absolut.Har du regel som är 45mm hög så är det ännu bättre :)
Gör gärna ett nät på på motsatt sida från flustret så som Ekobibotten har,den är bra ;)

Gideon i Roslagen

« Svar #29 skrivet: 25 feb-13 kl 21:28 »
Personligen så använder jag en tumxgånger två tum råplan. Det blir lite kraftigt i överkant men bottnarna flyttar man ju oftast inte omkring så mycket. Jag har spärrgaller både fram och bak. Fäst i överkant så jag kan vika upp det. Fungerar helt perfekt!  Hälsningar Gidde

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 25 feb-13 kl 23:20 »
Personligen så använder jag en tumxgånger två tum råplan. Det blir lite kraftigt i överkant men bottnarna flyttar man ju oftast inte omkring så mycket. Jag har spärrgaller både fram och bak. Fäst i överkant så jag kan vika upp det. Fungerar helt perfekt!  Hälsningar Gidde

Vilken sorts galler använder du då och var köper du det? Och hur gör du när du har galler framtill?  ???

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 25 feb-13 kl 23:22 »
Ställ den på höjden,absolut.Har du regel som är 45mm hög så är det ännu bättre :)
Gör gärna ett nät på på motsatt sida från flustret så som Ekobibotten har,den är bra ;)

Jag har dessa eftersom jag fått dem gratis på ett ett husbygge!  ;D

Hur gör du när du sätter nät på baksidan och vilken sort använder du och var köper du det?

Gideon i Roslagen

« Svar #32 skrivet: 26 feb-13 kl 12:01 »
Jag köper spärrgaller på 2 meterslängder. Och jag kapar bara längderna på regeln. Det vill säga att kupans innermått (LN= 382) bildar bas för alla mått. Så regeln står upp för sidorna och måttet blir då lådmåttet + 2 gånger regelns bredd. När du börjat rita på det så förstår du hur enkelt det blir.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 26 feb-13 kl 12:10 »
Jag köper spärrgaller på 2 meterslängder. Och jag kapar bara längderna på regeln. Det vill säga att kupans innermått (LN= 382) bildar bas för alla mått. Så regeln står upp för sidorna och måttet blir då lådmåttet + 2 gånger regelns bredd. När du börjat rita på det så förstår du hur enkelt det blir.
Var hittar du spärrgaller på 2-meterslängder?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Feke

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 26 feb-13 kl 12:33 »
Om jag får låna tråden lite. Hur kan man se om bina har rensflugit om man inte är hemma när de flyger? Läste om gula fläckar i snön men om snön redan har regnat bort?

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 26 feb-13 kl 12:55 »

Som sagt, var köper du spärrgaller i tvåmeterslängder?

Och om jag förstår saken rätt har du helt enkelt bara regel på långsidorna  och sätter spärrgaller både vid flustret och baktill på botten? Hur sätter du fast detta och hur gör du med flusterbrädan? Lämnar förresten inte bina kupan "bakvägen" om det även finns möjlighet för dem att ta sig ut även baktill och borde då inte detta i förlängningen försvåra binas möjligheter att försvarar kupan?

Curt

« Svar #36 skrivet: 26 feb-13 kl 14:43 »
Som sagt, var köper du spärrgaller i tvåmeterslängder?

Här till exempel http://www.biredskapsfabriken.se/se/lista.php?kid=9-61

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 26 feb-13 kl 15:18 »
Nja, där är det ju bara klara och färdigskurna spärrgaller anpassade till de olika ramformaten...?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #38 skrivet: 26 feb-13 kl 15:32 »
Hur kan man se om bina har rensflugit om man inte är hemma när de flyger? Läste om gula fläckar i snön men om snön redan har regnat bort?

När de kommer igång med reguljärflyg trafik och kommer hem till kupan regelbundet med polen så kan man utgå ifrån att de har rensflugit.

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Curt

« Svar #39 skrivet: 26 feb-13 kl 16:41 »
Nja, där är det ju bara klara och färdigskurna spärrgaller anpassade till de olika ramformaten...?
Nej, där finns 2 meters längder med olika bredd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare
Hans Hultén, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser