Ok! Jag förstår nu, den har ingen gallerbotten.Jag föredar personligen högbyggda gallerbottnar själv.Gillar inte alls dessa stängda låga bottnar,tror inte bina gillar dem heller.Instäng är ju bara förnamnet...
Jag är ingen förespråkare av att gå in för tidigt och störa i ett samhälle , har man dem på sådana här täta/instängda bottnar kan jag tänka mig att flustret blir igentäppt av naturligt döda bin och säkert påverkar detta allmaäntillståndet och syretillförseln/mögelrisken osv.Det är jag nog faktiskt helt säker på,det är därför jag inte gillar/använder dessa bottnar.
Bottnarna ska ha god ventilation både framifrån och bakifrån/underifrån och vara högbyggda.

Ok hur ska du gå vidare i nuläget?
Jag skulle nog göra följande,två personer krävs...
Lyft försiktigt upp lådorna och ta bort nuvarande botten mot en ren och fräch botten,i samma veva känner du ju då hur mycket mat som finns kvar i samhället.
Är de två lådorna jättelätta , ja då är ju fodret slut...
Känns de fortfarande innehålla foder så är ju allt lugnt...
Är de jättelätta så bör du överväga en stödutfodringskampanj,den blir lång och bedräglig men den kan ju också rädda samhället.
Är de utan foder nu av någon anledning (fåglar mm mm) så kommer de ju ända gå under mest troligt utan mat så länge.
Mitt tips är att skaffa bättre ventilerade bottnar,det ska gå lätt att lysa in med en ficklampa och kolla att syretillförseln och allmäntillståndet är fullgott.
Stängda bottnar motverkar en god och hälsosam miljö i kupan enl mig.