Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Asiatiska bladgrönsaker" och växtföljd (och klumprotsjuka?)  (läst 2939 gånger)

Väderhatt

• Södermanland
Tänkte prova på att odla sk. "asiatiska bladgrönsaker" i trädgården i år. När jag kollar på sorter verkar flera jag är sugen på vara Brassica, dvs kålväxter. Jag hade också tänkt planera någon sorts genomtänkt växtföljd i istället för min beprövade "allt, huller om buller" metod, men blir lite fundersam på vart man bäst får in asiaterna i de exempel på växtföljder som man kan hitta.

Tanken var att så en omgång asiatiska blad relativt tidigt. Sen paus med dom under för-/högsommaren, och en ny omgång mot hösten.

Hade jag valt en "vanlig" växtföljd hade jag ju inte odlat kål på samma plats år efter år, och som jag förstått det beror det inte bara på näringskrav utan mycket på risken för klumprotsjuka. Så om jag skulle så en tidig och en sen omgång kålväxter per år, ska jag då räkna dom som varsin "del" i växtföljden och separera dom så mycket jag kan?

Någon som har provat fram några bra idéer för växtföljder med tidiga/sena asiatiska blad, annars? :)

Peter Erlandsson

• Södermanland
Tjänare Väderhatt!
Jag har ungefär 50 års erfarenhet av kålodling.
En kompis till mig sa en gång. Om jag vill testa huruvida en jord är behäftad med klumprotsjuka, så odlar jag någon form av orientalisk kål! Dessa avslöjar direkt! Jovisst säger jag!
Jag har årligen odlat kålväxter vid flera tillfällen på många olika platser, och vissa varianter verkar klara sig hur bra som helst andra blir groteska och dukar under i klumprot. Orientalisk kål är klart känsligast!
Slemsvampen som orsakar klumprot tror jag finns överallt, men något mer behövs för att klumprot skall bryta ut. Jag odlade på en plats i många år där klumprot aldrig förekom, men jag kunde rita ett streck på jordytan. På andra sidan gick det helt åt h-e om jag t.ex. odlade kålrötter. Detta rörde sig om meter!
Mitt enda råd till dig Väderhatt är: Försök att hålla gap om fyra år mellan odlingarna av korsblomstriga växter! Har du tur med jorden så kan du dock täta in dessa intervaller! Själv har jag odlat på en plats, där jag bara inte fick klumprot! Jag kunde slarva hur som helst! Men på andra ställen slår klumproten till direkt.
I böcker står det att dränering och höga ph-värden underlättar odlingar av brassica! Detta har jag aldrig märkt!
Jag har genom åren läst tips om hur man får bukt med klumprot, vad jag har erfarit så är allt pissprat!
Det enda vettiga rådet än så länge är ett strikt växelbruk!

Väderhatt

• Södermanland
Ha, fördelen blir väl att jag får se rätt snabbt om det är lämpligt med kålväxter här eller inte! :)

Tack så mycket för svaret, då tror jag jag tar det säkra före det osäkra och ser vår-/höstbladen som varsin del när jag tänker ut någon lämplig rotation.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
mrnic, sivan48

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser