Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barometer  (läst 2898 gånger)

silver

• Västergötland
Barometer
« skrivet: 17 feb-13 kl 22:28 »
Hej!

Jag har en barometer (analog med visare) där visaren inte rör sig. Jag vet inte om den är trasig. Om jag försiktigt petar på mekanismen som styr nålen så rör nålen sig. Det innebär ju att nålen inte sitter fast. Är det någon som har något tips på hur jag skall få barometern att fungera igen?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Barometer
« Svar #1 skrivet: 18 feb-13 kl 08:32 »
Om mekaniken fungerar men den inte rör på sig ändå så är felet förmodligen att den lufttryckskänsliga saken (vanligtvis en veckad plåtburk, s k aneroiddosa) har gått sönder. Den ska vara lufttät så att trycket inne i den är konstant och inte följer med lufttryckets växlingar. Det kan t ex röra sig om att plåten har spruckit i något skarpt hörn eller att någon lödfog har släppt.

silver

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 feb-13 kl 20:46 »
Hej Torbjörn. Stort tack för tipset.
Jag har tittat på aneroiddosan. Man kan inte se något hål eller dålig lödning. Misstänker att det är så litet att det är svårt att se. Vet du något sätt att testa om den är tät?

Jag misstänker att barometern är redo för kassation.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 18 feb-13 kl 22:51 »
Om den inte rör på sig alls ens vid stora lufttrycksändringar så är den nog inte tät. Om det går att ta loss dosan så kan du prova att lägga den i kokande vatten och se om det börjar bubbla någonstans.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
ElizabethR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser