Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfödd med dåligt bakben (hasen böjs åt fel håll)  (läst 1075 gånger)

Skeva

• Skåne
Nyfödd med dåligt bakben (hasen böjs åt fel håll)
« skrivet: 17 feb-13 kl 19:47 »
Hej ni getkunniga!

Har någon av er upplevt att en killing har en "slapp" has? Vår nyfödda är pigg och har ätit, men tycks ha problem att lyfta sitt bakben framåt samt att benet nästan viker sig framåt istället för bakåt i hasleden. Jag inbillar mej att det antingen är en för lång sena eller att mamman trampat på benet så att det brutits. Killingen stödjer på det så gott det går och verkar inte ha tokont i alla fall.

Kan detta ha att göra med selenbrist? Vad kan jag göra åt det?

Tack!

Eva

slainte

• Västmanland
SV: Nyfödd med dåligt bakben (hasen böjs åt fel håll)
« Svar #1 skrivet: 17 feb-13 kl 20:04 »
Min ena killing hade det så där, men det var nummer två (tvillingfödsel) och då kommer killingen felvänd. Det gick till sig på två-tre dagar.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 18 feb-13 kl 20:56 »
Vi har visst haft det uppe flera gånger, jag tror inte detta är helt ovanligt.  De flesta av oss verkar vara inne på att killingen blivit lite hopknöcklad i livmodern, där det ju kan vara lite trångt.  Ingen av mina med detta har haft några som helst problem efter någon vecka.

Men jag upprepar väl mitt mantra:  Om du kan lägga ut en bild, så kan vi lättare jämföra med vad vi tidigare sett.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

slainte

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-13 kl 10:01 »
Hur har det gått?
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser