Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gjutjärn??  (läst 17978 gånger)

manna

• -
Re:gjutjärn??
« Svar #40 skrivet: 23 jan-07 kl 11:53 »
Passa dina ord Manna, det kan vara sista gången att du blir bjuden på middag här...   ;)

Det där oroar jag mig inte för det minsta. Om inte jag blir bjuden på din fantastiska mat, så blir nämligen inte du bjuden på min fantastiska chokladmousse!  ;)

... förresten har jag aldrig märkt att din mat bränner fast i stekpannan...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Norrsken

• -
« Svar #41 skrivet: 23 jan-07 kl 12:26 »
Använder aldrig teflonäcklet. Hua!  :(

Stekpanna, pannkakslagg och plättlagg är alla i gjutjärn. Bästa grejerna! Funkar alltid!

... ni är nog inte några vidare kockar om ni inte reder ut att steka mat utan att denna fastnar överallt. Man ska kela med maten! Få den att trivas i smöret och värmen!  :-*

Hm, undrar bara.. Det verkar vara många här med aversion mot teflon.. Är det för att teflonet släpper eller?? Är det att äta mat lagad på teflon som är tveksamt, eller att laga maten? (förtydligande, är det ok att äta hos nån annan som använder teflonpannor)? Själv har jag bra erfarenheter av teflonstekpannor, dock inte billigaste sorten. Men, de kräver också viss vård. Inga vassa redskap och försiktig disk. Dock vet jag inte vad vissa människor GÖR med sina teflonpannor, då beläggningen mer ser ut som frotté.. ::) Dock blev jag inte lycklig då jag för några år sedan fick ett plättlägg i teflon i julklapp, när jag uttryckligen hade önskat mig gjutjärn. "men de är ju så tunga att hantera" klagade mor min.. Får väl säga att det blev aldrig några plättar hos mig.. :-\ Jag får väl vara tydlig med att tala om att jag klarar det mesta utan att bränna fast, så ock i gjutjärn! ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #42 skrivet: 23 jan-07 kl 12:29 »
Det där oroar jag mig inte för det minsta. Om inte jag blir bjuden på din fantastiska mat, så blir nämligen inte du bjuden på min fantastiska chokladmousse!  ;)

Det där kallas utpressning ;) ;D  - okej, jag ger mig! :D

... förresten har jag aldrig märkt att din mat bränner fast i stekpannan...

Det gör den inte heller.
Why be normal when you can be yourself?

Vidar

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 23 jan-07 kl 12:48 »
I kollektivet där jag bodde tidigare var det en av killarna som hade lite dålig koll på det där. Jag hade just köpt en ny panna med räfflad botten och stekt in den så den var perfekt.
Han stekte fisk i den, hällde lite vatten i och lät fiskjoxet stå och rosta fast över natten...
Efter det fick han bara använda mina utslitna teflonpannor som jag tröttnat på. Det var samme filur som körde kristallglasen i diskmaskinen... :P

manna

• -
« Svar #44 skrivet: 23 jan-07 kl 12:52 »
Drömmare, jag har inget emot teflon som sådant, men jag vill inte använda teflonbyttor själv. Jo, jag har faktiskt två brödformar med teflonbeläggning. De är godkända. En stekpanna/ett plättjärn är emellertid något annat för mig. Det SKA vara tungt och varmt och jag SKA kunna vänta plättarna med en bred, gammal matkniv. Så har nämligen min mormor alltid gjort och då gör jag oxå så.  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Norrsken

• -
« Svar #45 skrivet: 23 jan-07 kl 13:06 »
Drömmare, jag har inget emot teflon som sådant, men jag vill inte använda teflonbyttor själv. Jo, jag har faktiskt två brödformar med teflonbeläggning. De är godkända. En stekpanna/ett plättjärn är emellertid något annat för mig. Det SKA vara tungt och varmt och jag SKA kunna vänta plättarna med en bred, gammal matkniv. Så har nämligen min mormor alltid gjort och då gör jag oxå så.  ;D

Jag förstår, har mormor gjort det så.. ;)! Jo, jag håller absolut med om plättarna, men en köttbit steker jag i den stekpanna jag har tillgänglig.. Nu steker jag sällan kött överhuvudtaget, annat än i ugnen då.. Appropå vad mormor alltid gjort så hörde jag en kul historia av en vikarie på mitt jobb. Hennes kille undrare varför hon alltid skar av ändarna på julskinkan innan hon stoppade den i ugnen.. "jag vet inte, men mamma gjorde alltid så.." Så hon konsulterade sin syster som gjorde på samma sätt av samma anledning. De frågade sin mamma som svarade "mormor gjorde alltid så..". Så gick de alla tre till mormor för att få svar. "Men är ni helt från vettet", utbrister mormor, "det gjorde jag ju bara för att min gryta var för liten!!" ;D ;D

manna

• -
« Svar #46 skrivet: 23 jan-07 kl 13:07 »
Verkar som om Gjutjärnspannor inte tål stärkelse, och då går ju stekpotatis fetbort , då är det teflon som gäller .

Nono, stekt potatis blir hur bra som helst i en riktig stekpanna. Det handlar enbart om värme och fett - och så lite kel och omsorg. Tänk PMS och handla därefter. Fast fly inte! ;)

manna

• -
« Svar #47 skrivet: 23 jan-07 kl 13:11 »
Jag förstår, har mormor gjort det så.. ;)!

Ja, och det har blivit JÄTTEBRA i alla tider!

Jag vill inte ha sådana där leksaksattiraljer i köket! Plastredskap funkar nog bra ihop med teflonpannan, men inte tusan är de kompatibla med vedspisen... Och stekjärn som vilken reumatiker som helst kan jonglera med? Alltså... någon måtta får det väl ändå vara... *suckar*

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #48 skrivet: 23 jan-07 kl 13:14 »
Hennes kille undrare varför hon alltid skar av ändarna på julskinkan innan hon stoppade den i ugnen.. "jag vet inte, men mamma gjorde alltid så.." Så hon konsulterade sin syster som gjorde på samma sätt av samma anledning. De frågade sin mamma som svarade "mormor gjorde alltid så..". Så gick de alla tre till mormor för att få svar. "Men är ni helt från vettet", utbrister mormor, "det gjorde jag ju bara för att min gryta var för liten!!" ;D ;D

;D ;D ;D

Då var denna dagen räddad. Ett gott skratt förlänger livet. Tack drömmaren.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Norrsken

• -
« Svar #49 skrivet: 23 jan-07 kl 13:17 »
Ja, och det har blivit JÄTTEBRA i alla tider!

Jag vill inte ha sådana där leksaksattiraljer i köket! Plastredskap funkar nog bra ihop med teflonpannan, men inte tusan är de kompatibla med vedspisen... Och stekjärn som vilken reumatiker som helst kan jonglera med? Alltså... någon måtta får det väl ändå vara... *suckar*

Jo, min mor är just reumatiker. Men när hon köpte min julklapp tänkte hon nog inte på att jag inte är det.. Och vem vet, plasten kanske åker all världens väg den dan jag har egen vedspis.. Dock har jag en bit kvar dit :-\ så grejerna får hänga kvar ett tag.. Alltså, den där vedspisen är bara ett utav allt jag går och suktar efter..

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 23 jan-07 kl 15:31 »
Saxat från http://www.skeppshult.com/svensk/sv_underhall.html:

*  Använd matolja, smör eller margarin vid stekning/bryning.
    * Använd endast hett vatten och diskborste vid rengöring.
    * Torka järnet fritt från fukt.
    * Servera gärna direkt ur våra vackra produkter, men förvara inte mat i dem.
    * Observera att gjutjärn heller inte ska rengöras i diskmaskin.

Svårare än så är det inte.

jo det är det1 jag gör såhär och det funkar inte! potatisen fastnar iallfall, ska jag skicka den till dig så får du provsteka potatis, jag filmar!!!! ;D

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #51 skrivet: 23 jan-07 kl 16:14 »
Kommer med ännu ett "så-här-gör-jag"-råd.

Om maten bränner fast i gjutjärnspannan så beror det på att det bildats beläggningar på järnet eller på att den aldrig imprigmerats ordentligt med fett från början.

Bränn pannan ordentligt med en riktigt varm värmekälla och stålborsta den helt ren (jag brukar använda gassvets.
Gnugga in den med animaliskt RENT fett (inget d-la bregott), jag använder det gula rena kycklingfettet som finns runt om i hönsens bukhåla när jag slaktar, men ister borde fungera lika bra.
Ställ den insmorda pannan i en ugn på den högsta temperatur ni kan uppnå tills fettet tagits upp av järnet.

Tada....nu har ni en väl prepererad panna att steka allt ni önskar i.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gryning

• Mirandas have
« Svar #52 skrivet: 24 jan-07 kl 09:14 »
Vidar: Det var modigt gjort att bo i kollektiv med grejor som du var rädd om!

Vale

« Svar #53 skrivet: 26 jan-07 kl 10:43 »
Kommer med ännu ett "så-här-gör-jag"-råd.

Om maten bränner fast i gjutjärnspannan så beror det på att det bildats beläggningar på järnet eller på att den aldrig imprigmerats ordentligt med fett från början.

Bränn pannan ordentligt med en riktigt varm värmekälla och stålborsta den helt ren (jag brukar använda gassvets.
Gnugga in den med animaliskt RENT fett (inget d-la bregott), jag använder det gula rena kycklingfettet som finns runt om i hönsens bukhåla när jag slaktar, men ister borde fungera lika bra.
Ställ den insmorda pannan i en ugn på den högsta temperatur ni kan uppnå tills fettet tagits upp av järnet.

Tada....nu har ni en väl prepererad panna att steka allt ni önskar i.

Min mormor har alltid berättat om vikten att "bränna in" fett i en ny gjutjärnspanna.
Min panna har också börjat torka, så det är dags för en ny infettning. Kanske får vi nuförtiden mer problem med gjutjärnspannorna eftersom vi steker fettsnålt?
Det är aldrig så illa att det inte kan bli värre.
Det är aldrig för sent att ge upp.

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #54 skrivet: 27 jan-07 kl 23:11 »
Hej
Jag tror att vi alla har för bråttom att få maten klar och har då lite för hög temp på pannan. Min gjutjärn gick det inte att steka i helt plötsligt, fick för mej att falukorven hade ändrats i recept mm, att jag gjorde annorunda med pannkaksreceptet...mmmm
Men nu har jag kommit till insikt  med att pannan behövdes kokas in med olja igen, sedan fick den stå ett tag och ny har jag sedan en tid börjat steka i den. Lägre temperatur så är den precis som förr...oslagbar.  Torkar ur den med papper oftast.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
Berberis, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser