Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Re:Hur vrickad kan någon bli???  (läst 7322 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur vrickad kan någon bli???
« skrivet: 21 jan-07 kl 15:19 »
#2 vad är det för härliga hundar? Blir ju sugen...

Hehe det är en rysk hund, Kaukasisk Ovtjarka( KO). Mycket speciell hund med speciellt lynne. Dock ingen första gångs hund.  KO köpare rekomenderas att ha minst 20 års erfarenhet av hundar innan de köper en. De är oerhört svåra att charma men när de väl litar på dig är de helt underbara,  och de skyddar dig eller det dom har fått i uppdrag att vakta med sitt eget liv som insats.
Det är ingen hund man styr över och är en renodlad herde/gårds/vakthund som sköter sig själv och trivs bäst ute i ur och skur. De har en oerhört stark medfödd vaktinstinkt och ingen hund man kan rekomendera att ha i lägenhet.
Kan väga upp emot 100kg och har en päls som är nästan underhållsfri. De tål ner till 40 minusgrader. Blir stora och massiva men är för den delens skull allt annat än klumpiga.

Fler bilder på denna mycket speciella hund finns att se på www.kofoto.org

« Senast ändrad: 21 jan-07 kl 15:26 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #1 skrivet: 21 jan-07 kl 15:28 »
KO´s in action....man vill inte möta en sån i mörkret :)

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

vikensnickaren

• Djur och natur älskande man. Boendes på landet
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 jan-07 kl 17:54 »
Är det samma ras som kallas för ryskbergsschäfer? Fina ser dom ut iallfall lite svårt att ha dom i knäet när man tittar på tv ;DMina rottisar älskar att ligga i knäet och titta på tv inte båda på en gång förstås.
boendes på mindre gård med skånska blommehöns.Ett stort trädgårds och hantverks intresse.Instruktör i brukshundklubben med två egna rottisar.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 21 jan-07 kl 20:38 »
Ja det är samma hund som kallas rysk bergsschäfer fast det inte finns spår av schäfer i dem, de kallas kaukasisk schäfer i Tyskland, det är nog där det kommer ifrån. Den är bättre besläktad med mollosserhundarna, sarplaniacen och pyreneern. Egentligen är det väl ingen som riktigt vet hur eller av vilka raser den uppkom. Den var fram tills för inte så längesen okänd utanför de kaukasiska bergen,numera använder polsk maffia dem som skyddshundar, innan dess gick ett 40 tal vakt längs berlinmuren när den fanns. Det är en effektiv skyddshund med sin stora vikt och smidighet, de vänder på en femöring och är oerhört snabba i reaktionerna. Svårt att tro om  man inte sett dem ligga som ett streck utanför fönstret själv  ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 21 jan-07 kl 21:00 »
F-låt  :-[

filurfigur

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jan-07 kl 06:47 »
Åhhh... när jag ser dina foto Kimma, så blir jag helt salig. Sitter och längtar tillbaka till tiden med alla vakthundar som jag jobbat med, särskilt min absoluta favorit som var en cremefärgad ovtjarka-tik. Men som du säger... jag skulle inte vilja vara någon hon inte tyckte om.  :D

vikensnickaren

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 jan-07 kl 07:43 »
Åhhh... när jag ser dina foto Kimma, så blir jag helt salig. Sitter och längtar tillbaka till tiden med alla vakthundar som jag jobbat med, särskilt min absoluta favorit som var en cremefärgad ovtjarka-tik. Men som du säger... jag skulle inte vilja vara någon hon inte tyckte om.  :D

Blir lite nyfiken. Var har du jobbat med vakthundar då?Jag trodde inte den rasen var så vanlig i Sverige.Själv var jag hundförare när jag gjorde lumpen vi hade både bevakningshundar och hangarhundar men det var enbart schäfer.Men jag håller med dej man blev verkligen vän med dom speciellt hangarhundarna.
boendes på mindre gård med skånska blommehöns.Ett stort trädgårds och hantverks intresse.Instruktör i brukshundklubben med två egna rottisar.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 22 jan-07 kl 13:04 »
Nog för att de är en PAIN IN THE ASS vissa dagar så älskar jag mina ilska "små" vakthundar ändå. De har ett underbart lynne när man står på rätt sida kompisskapet med dem, och de är roliga, personliga på nåt sätt och jävligt slipade  ;D

vikensnickaren

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 jan-07 kl 17:47 »
Här kommer en bild på mina nallar :D

vikensnickaren

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 jan-07 kl 19:43 »
Provar igen ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 22 jan-07 kl 20:59 »
 ???

Var är dom då? :)

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 23 jan-07 kl 01:12 »
jag har jobbat med vakthundar på securitas...har inte sett rasen tidigare ?
grattis till dig och hundarna. verkligen fina
 :D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 23 jan-07 kl 01:33 »
Tack!

Jag JOBBAR på securitas men skulle inte våga använda dessa två i arbetet, det är lite för speciella för det :)

SvenS

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 jan-07 kl 01:37 »
KO´s in action....man vill inte möta en sån i mörkret :)

Jo .... dom är ju  *svälj*   eh....söta.  

;)

En Sankt Berhard på steroider  ungefär
 (hoppas du fattar min humor)
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 01:52 av SvenS »

vikensnickaren

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 23 jan-07 kl 08:20 »
provar igen

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 23 jan-07 kl 10:51 »
Jo .... dom är ju  *svälj*   eh....söta.  

;)

En Sankt Berhard på steroider  ungefär
 (hoppas du fattar min humor)

Hahaha det ligger nåt i det faktiskt SvenS, de ser lika godmodiga ut om en St Bernhard när de är på bra humör, men effekten när de blir ilskna påminner om Dr Jekyll och Mr Hide   ;D

Typ 2 hundar i en...  ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 23 jan-07 kl 10:52 »
provar igen

Söta "små" uppmärksamma vovvar  :)

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 23 jan-07 kl 11:55 »
Tack!

Jag JOBBAR på securitas men skulle inte våga använda dessa två i arbetet, det är lite för speciella för det :)

jag förstår att du inte skulle vilja använda rasen i arbetet ;)
kul att du arbetar på securitas. jag hoppas att du trivs :D
jag arbetade på lärjehed under sjuttio talet med vakthundarna och hittehundarna. det senare var inte så kul för på den tiden så omplacerades inga hundar :-\
det är förhoppningsvis bättre nu :)

vikensnickaren

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 23 jan-07 kl 21:27 »
Hehe det är en rysk hund, Kaukasisk Ovtjarka( KO). Mycket speciell hund med speciellt lynne. Dock ingen första gångs hund.  KO köpare rekomenderas att ha minst 20 års erfarenhet av hundar innan de köper en. De är oerhört svåra att charma men när de väl litar på dig är de helt underbara,  och de skyddar dig eller det dom har fått i uppdrag att vakta med sitt eget liv som insats.
Det är ingen hund man styr över och är en renodlad herde/gårds/vakthund som sköter sig själv och trivs bäst ute i ur och skur. De har en oerhört stark medfödd vaktinstinkt och ingen hund man kan rekomendera att ha i lägenhet.
Kan väga upp emot 100kg och har en päls som är nästan underhållsfri. De tål ner till 40 minusgrader. Blir stora och massiva men är för den delens skull allt annat än klumpiga.

Fler bilder på denna mycket speciella hund finns att se på www.kofoto.org

Har du provat att spåra med dom?

Lusa

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 jan-07 kl 00:24 »
superfina hunda.. personligen tycker jag CAO verkar intressantare än KO men imponerande båda två!

Jag förstår inte riktigt den här tråden. första inlägget är klippt ur en annan diskussion eftersom det är ett "Re:"-inlägg? Vart finns dom föregående inläggen att läsa? Hade gärna läst hela tråden
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 00:25 av Lusa »

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare
William, läderfiffi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser