Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja slaktad vaktel  (läst 1629 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
sälja slaktad vaktel
« skrivet: 09 feb-13 kl 16:35 »
vad kan man ta för en 8 veckors jumbovaktel endast avlivad??

Vad tar ni???

tinaw

• Gäst
SV: sälja slaktad vaktel
« Svar #1 skrivet: 09 feb-13 kl 16:46 »
20 kr. Det är inte mycket per fågel, men per kilo blir det en del. Tar samma för vanlig japansk och jumbo.

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
SV: sälja slaktad vaktel
« Svar #2 skrivet: 09 feb-13 kl 20:07 »
Hej,

Räkna ut vad vakteluppföddning kostar dig.

Med 8 veckor väger jumbo rund 300g.
Kostnaden är då här med 30 kycklinger per kläckning:

- kläcksmaskin och värmelampan första 4 veckor ~ 200,-kr
- kuddespån och hö ~ 100,-kr
- 42 kg foder a 10,-kr/kg = 420,-kr (i medel 25g/dag/jumbo * 56 dager)
- grönsaker 50,-kr

mer våger jag inte att räkna i. (EL, Godis, Jobb, sand)
Allt ihop är det nu 770,- kr fixkoster :o för 30 vaktler.
Och da har vi inte 1 ägg första 8 veckor. Bara minus (mysfaktor kan man ju inte räkna i  ;))

Normalt blir 50/50 höns/tupper( om jag har tur):

Överskott hönor sälja jag (i 2 år var det 18 stücken värpvaktler, ingen jumbo nu) 80,-kr. Själv om jag kunne sälja 10 hönor (inte so stor "marknad" här) har jag bara fixkostnader i. Inte 1 krona för allt jobb. :o Och det är ganska mycket att städa, sköta med vaktler.

Tupper spela ingen roll slakt eller avelsdjur 40,- kr. Den äter, bai.. ju också. Lite extra med större mängder är ok. Men mindre---nej.

Då äter vi hellre upp den själv. Och den är gott ;D Vi 4 och katter 2.
2 burk kattmat kostar nu snart 20,-kr och med en jumbo blir mina katter ganska mätt hela dagn.

MvH
Danielle

Dela detta:

* Inloggade just nu

832 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser