Jag är fodervärd för en 5 årig kastrerad minigris galt för en 4H gård.
Tog emot galten i höstas och hade gjort en hage med hytt åt honom. Vid ankomsten så var han bångstyrig och envis. Han var svår att få dit man ville och 4H folket var inte heller så där haj på att hantera gris. Till sist så fick vi åtminstonde in honom till mina andra grisar.
Han blev aldrig riktigt accepterad av de andra men hagen är så stor att han kan hålla sig undan för de andra. Han kunde få sig ett nafs ibland om han var i vägen.
Min galt togs ur gruppen för slakt strax innan jul pga han bet mig i benet och började trilskas med mig. Efter det blev det värre för minigrisen. Suggorna var plötsligt de som var högst i rang och de verkar vara bitskare än galten var.
Nu efter jul så var situationen så att vi försökt flera gånger med att få ut honom ur hagen och in i ladugården. Försökte med mat, baxa ut honom osv. Alla gånger var de andra där och stökade till det för oss och minigrisen som drog sig undan till vårt stora förtret.
I torsdags var det än värre så stod den stackars minigrisen och skakade av skräck för suggorna, skrek och hade sig. Förtvivlad ringde jag på fredag morgon till veterinären om hon kunde komma och droga ner honom så vi kunde bara ut grisen.
Men det fanns ingen drog tillåten för att droga gris. (Märkligt) Dock så kan man ge grisen en starköl i maten och låta den verka ett tag för att sedan leda ut grisen.
Nåväl, jag tog en starköl 5,3% men den verkade inte. Han var lika omöjlig. Ringde mamma och hon fick komma ner med en 7,2% Norrlands guld. Han fick hela i maten. Efter lunch var han drogad och han var mer medgörlig. Han stretade emot än men det gick att baxa in honom om man lyfte upp bakbenen och han med frambenen gick in i ladugården.
Väl inne i mölkrummet kunde vi pusta ut innan vi den sista biten baxade honom in i fållan.
I dag mår han bättre, han äter i lugn och ro, viftar på svansen och sover mycket. Kan tänka mig han sovit med ögonen öppna ute i hagen med dom stora monstren.
Ett litet men enkelt tips om ni har en gris som är omöjlig att flytta. Ge den en starköl eller 2.