Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ombyggnad av hönshus. tips/råd/ideér varmt välkomna  (läst 1743 gånger)

Rohlena

• Djur ger mer än vad de tar <3
    • Västerbotten
Har ett hönshus jag tänkte bygga om så jag kan hålla fler höns... Huset var tidigare ett cykelskjul.

Bifogat två bilder.

Jag tänkte om jag skulle smälla upp en vägg med dörr så utrymmet under tak blir ett till rum?
Jag tänkte om det går att hålla oisolerat då det mindre utrymmet är isolerat och där inne har jag även värmelampa, mat å vatten.
Funkar det?

Tacksam för alla tips och råd :)
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

freitag

• Södermanland
SV: Ombyggnad av hönshus. tips/råd/ideér varmt välkomna
« Svar #1 skrivet: 11 feb-13 kl 08:19 »
Fint! Hur många höns har du? Hur stora är respektive delar? Jag skulle tyckt att det var toppen att ha ett utevindskydd med tak (som det ser ut nu), om utrymmet i den isolerade delen av huset räcker. Mina lantrashöns är ute i alla väder och skulle gilla en sån del. Men alternativet att bygga en vägg för att ha en oisolerad del är väl bra annars? Jag antar att de sover i den isolerade delen. Kan du inte sätta in ett stort fönster eller en verandadörr så att det ändå blir mycket ljus i den delen du ska bygga en vägg för?

Rohlena

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 11 feb-13 kl 14:35 »
Jag har just gjort mig av med mina orpington och inväntar bjurholmshöns. Det är därför jag tänkte bygga om när de ändå står tomt liksom :)

Jag vet inte riktigt exakt hur stora båda delarna är men den isolerade delen är ungefär 4 kvm invändigt.
På genbankens hemsida står det att de ska vara 1/2 kvm/djur vilket innedär att jag bara får hålla 8 djur som det är nu :( Jag vill ju givetvis ha fler än så.
Har däremot fått tag på isolering gratis. Dock kommer det nog inte räcka till hela den större delen.... kanske kan jag isolera med kutterspån på resterande ställen?

Halm på golvet isolerar ju väldigt mkt...

Jo jag tycker mkt om den öppna delen och funderar på att ta några skivor plåttak som jag har liggandes och "flytta fram" vindskyddet på så vis framför hela byggnaden om jag nu ska göra det.
Jo jag har ju en lampa i isolerade delen också som går på timer.
Vore trevligt att sätta några fönster på större delen så ja slipper ha lampor där också. Alltid trevligast med solens ljus :)

Sen kommer ju själva utehägnet att bli större så dom får lite svängrum  :)
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 11 feb-13 kl 15:19 »
Jo jag har ju en lampa i isolerade delen också som går på timer.

Vore trevligt att sätta några fönster på större delen så ja slipper ha lampor där också.
Alltid trevligast med solens ljus :)

Inte bara trevligt  ;) det är ett djurskyddskrav också att det finns fönster i hönshus.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Neon Knight

• -
« Svar #4 skrivet: 11 feb-13 kl 15:30 »
För att vara pedantisk: det krävs ljusinsläpp för dagsljus. Djurskyddsförordningen kräver visserligen fönster, men jordbruksverket godtar även andra anordningar. Se L100.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 11 feb-13 kl 15:53 »
För att vara pedantisk: det krävs ljusinsläpp för dagsljus. Djurskyddsförordningen kräver visserligen fönster, men jordbruksverket godtar även andra anordningar. Se L100.

;D
Jopp man kan ha "genomskinliga takplastskivor" också det är ju såna man menar i L100an fast då tycker ialla fall jag att det är det väldigt mycket enklare med ett fönster..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rohlena

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 11 feb-13 kl 16:03 »
Trots att dom kan gå ut och vara ute? Vi har ju en halvglasdörr som bara står som ja tänkte använda då dörren till den mindre delen är ganska liten.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 11 feb-13 kl 16:18 »
Trots att dom kan gå ut och vara ute?
Ja, det spelar ingen roll att dom kan gå ut.
Fönster eller genomskinlig takplast ska det vara i alla fall.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 11 feb-13 kl 16:20 »
SLKs genbanksregler:
Dagsljus från fönster skall nå golvet och vara tillgängligt för hela flocken.

flindra

• -
« Svar #9 skrivet: 11 feb-13 kl 16:59 »
Jag tror att få hönsägare kan erbjuda en halv kvadratmeter per höna. Är inte detta mer en rekommendation?

Jag hade tänkt mig tre per kvadratmeter framöver.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 11 feb-13 kl 17:15 »
I mitt exemplar av genbanksreglerna står:
Fler än tre höns av stor ras..... skall ej hållas per kvadratmeter fri golvyta inomhus.

Rohlena

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 11 feb-13 kl 18:00 »
Tack för all hjälp och alla fina råd :)

Känns som att jag kan bygga om nu och bygga rätt från början.
Som det står nu har det stått bara nu över sommaren då vi flyttade och bara satte ihop allt på en dag för att hönsen skulle ha någonstans att ta vägen.

Men isoleringen jag fick gratis.... ska ja använda så långt det går och sedan isolera med kutterspån eller ska ja köpa likadan isolering till hela? hört många som isolerat med spån men vet itne riktigt hur man ska gå till väga.

3 djur per kvadratmeter ger ju mig iaf "rätt" att hålla...12 djur isf.... :)

Vad tycker ni alla om ombyggnads ideérna? tycker ni ja ska göra på något annat sätt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser