Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör man om en höna har fel på foten ???  (läst 965 gånger)

carlshons.kyckling

• Västmanland
Vad gör man om en höna har fel på foten ???
« skrivet: 09 feb-13 kl 09:28 »
Hej jag har två hönor som har fel på foten!! Jag har testat med sära det blev lite bättre men jag vill att det ska vara helt!! Det är skrovligt grått blöder ibland och hon pikar på det också. Så snälla kom med tips!!!!!!! /Carl
Carl Gustavsson

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: Vad gör man om en höna har fel på foten ???
« Svar #1 skrivet: 09 feb-13 kl 09:41 »
Låter som s k kalkben. En elak parasit som sätter sig under fjällen på benen. Det ger mycket smärta, men är behandlingsbart. Av ngn anledning så sätter det sig bara på en fot och bara på några hönor i vår flock. Vi behandlar genom att tvätta hyllor, pinnar och reden med hett såpavatten och mocka ut i samband med behandlingen. Behandlingen av hönorna är att skrubba av benen med  t ex rotborste ordentligt och mycket. Skrapa loss fjäll som faller av med naglarna. Tvätta med varmt vatten med grönsåpa i hela benen och fötterna (ta båda för säkerhets skull). Smörj efter detta med föllinge teatreesalva och låt dem sedan vila och ha det gott inne efter behandlingen. Har också läst att man kan smörja med vaselin istället för teatree, men inte prövat det själv. Men det kan du ju ta om du har hemma så du kan behandla redan nu och sedan skaffa in salvan (köpte den på internet).
Genomför fotbehandlingen 1a, 3e och sedan 10 dagen efter startad behandling och upprepa minst en gång till nu när det är så kraftigt.
Lycka till! Vendela
Grangården

carlshons.kyckling

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 09 feb-13 kl 16:14 »
Tack för svaret men vad heter den där sidan ??? /Carl
Carl Gustavsson

slainte

• Västmanland
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

carlshons.kyckling

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 09 feb-13 kl 17:00 »
Tack så mycket :D
Carl Gustavsson

carlshons.kyckling

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 28 feb-13 kl 15:11 »
Hej nu har jag fått hem den där medicinen men man skulle väll tvätta foten sen så kommer medicinen?? ???
Carl Gustavsson

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser