Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hög är din elräkning?  (läst 6659 gånger)

4-ever

• Skåne
SV: Hur hög är din elräkning?
« Svar #40 skrivet: 12 feb-13 kl 20:22 »
5500 hade vi nu sist, tvåplanshus på 77 ;) Slå det ni.. Drömde en mardröm om att nästa räkning var  17000 så allt under det är jag glad för ;)
Jag trodde jag var ensam här!  ;)
Nätavgift på 1200 +3700. Då eldar vi med ved och har 3 element igång. Dock har vi ett hus till som värms upp med bara element :(
Och lite värme i stallet..
Dessa elräkningar gör att man drömmer mardrömmar alltid  :(
Är avundsjuk på er som har minielräkningar!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #41 skrivet: 13 feb-13 kl 06:50 »
Jag trodde jag var ensam här!  ;)
Nätavgift på 1200 +3700. Då eldar vi med ved och har 3 element igång. Dock har vi ett hus till som värms upp med bara element :(
Och lite värme i stallet..
Dessa elräkningar gör att man drömmer mardrömmar alltid  :(
Är avundsjuk på er som har minielräkningar!!!

Hur många kWh gör du av med per år, och hur stor del av nätavgiften är fasta kostnader? Gäller dina elräkningar månadsvis eller kvartalsvis? Tänk på att den fasta delen av nätavgiften oftast (det beror på nätbolaget) påverkas kraftigt av vilken mätarsäkring man har. Om man kan gå ner från t ex 25 A till 16 A kan man göra vissa besparingar.

Jogar

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 13 feb-13 kl 08:15 »
Under 2012 var förbrukningen här 14 044 kwh.
Kostnad för detta var 14 972 kr.
Nätavgifter 9 076 kr.
Summa 24 048 kr/ett år.
175 kvm hus med jordvärme.
« Senast ändrad: 13 feb-13 kl 08:22 av Jogar »

4-ever

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 13 feb-13 kl 08:19 »
Hur många kWh gör du av med per år, och hur stor del av nätavgiften är fasta kostnader? Gäller dina elräkningar månadsvis eller kvartalsvis? Tänk på att den fasta delen av nätavgiften oftast (det beror på nätbolaget) påverkas kraftigt av vilken mätarsäkring man har. Om man kan gå ner från t ex 25 A till 16 A kan man göra vissa besparingar.
Jag tror att vi ligger på en 27000kwh per år. Vi har faktiskt bara 16A ;) Räkningen är per månad!!
Vi har delat nätavgiften och förbrukningen på olika bolag för att spara någon liten krona!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Fraams Palsing

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 13 feb-13 kl 08:36 »
Det blir eldat med kakelugnen och den gamla järnspisen i köket, förklaring till att senaste månaden förbrukade man 205 kilowatt-timmar.
( Räknade på 176 kW-timmar i månadssnitt.) I praktiken ligger kilowatttimmepriset på några ören över 2 kronor efter att ha dividerat kilowatttimmarna med kronorna.
Att sänka det hela var enligt jämförelsesajter inte möjligt, med den låga förbrukningen!

Månadens räkning = 205 kWt, kostnad 419 krrrrrr!

AK Corall

• Småland
« Svar #45 skrivet: 13 feb-13 kl 08:41 »
Sen snart ett år tillbaks hyr vi ett 1700talshus på 360 m2 med vedpanna. Här gjorde vi av med 511 kWh i januari. I vårt förra hus som var 45+14 m2 med direktverkande el, kassett och köksspis låg räkningen 2-3 ggr högre under samma period.

Ni som både eldar och har element igång måste tänka på att ni "lurar" elementen att huset är kallare än vad det är när ni eldar. Brasan suger åt sig luft från rummet och då rinner kall luft in från fönsterspringor ner över elementen som går igång pga kylan.

Mitt råd är att hålla sig till en värmekälla åt gången om man kan välja, det gör nog väldigt stor skillnad på elräkningen.

blizzard

« Svar #46 skrivet: 24 feb-13 kl 19:32 »
45oookw/h per år och vedeldning.

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #47 skrivet: 24 feb-13 kl 20:16 »
2012 gick det åt 15 157 kWh, värmer med frånluftvärmepump + ved i braskamin till 154m2 1½plan byggt 1988. Och ett dubbelgarage på 60m2.
Garaget hålls på ca 7 grader under vintern med en luft-luft värmepump, skruvar upp tempen till ca 17 grader när det ska jobbas nått längre, blir en ca 6-8 dagar i månaden. (December 2012 mar en intensiv garagemånad vilket syns på förbrukningen)

Nu har jag börjat jaga energitjuvar på hushållströmmen, ett grenuttag Master-slave är start på det.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
Enslingen på skäret

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser