Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera -Drängstuga  (läst 3343 gånger)

Skågedalen

• -
Renovera -Drängstuga
« skrivet: 21 jan-07 kl 18:22 »
Whoho... man går från läsare, till skrivare... :D

Funderar på att till sommare ge mig på en gammal "drängstuga" och inreda för sommargästrum.

Som det ser ut idag så är det i ett vangslider där man har timmrat ett rum men jag antar att det är dragit och rått som det är idags läget (nu används det till en liten snickarverkstad)

Jag funderar på att isolera för att slippa dragiheten men frågan är om man bara ska ta det tunt för att slippa fuktighet... Gärna tips...

Sen funderar jag vad ska man, för att få prismässigt försvarbart, göra på insidan, Gips med tapet eller inne-panel (pärlspont eller liknande) med färg  Gärna tips...
Taket har jag möjlighet att isolera uppifrån då det inte finns något speciellt på vinden...

Jag är inte ute efter att dra in vatten eller avlopp då detta bara ska bli ett mer eller mindre "Gäst-sovrum" fast ute på gården...

::)
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Sågaren

• Medelpad
Re:Renovera -Drängstuga
« Svar #1 skrivet: 27 jan-07 kl 21:14 »
gips är ju lättarbetat i allafall så ska det inte vara tidsenlghet så kör med det.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Skågedalen

• -
« Svar #2 skrivet: 29 jan-07 kl 08:25 »
jag har börjat fundera på om jag inte ska ta träväggar istället.. för jag har inte tänkt att värma upp det vintertid och då kan väl gärna tapeten bli skadad av div. fukt och så..

Men sen som du säger.. det får nog gärna vara tidstypiskt..
Jag kom på mig själv att önska att det skulle vara färdigt till sommaren men jag inser nog att detta kan få bli ett längre projekt.. så då kan man ju lika gärna kosta på sig och få det snyggt...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 29 jan-07 kl 14:55 »
ja ska du inte ha nån värme alls på vintern så är nog träväggar att föredra om du har hyvel och såg själv, att köpa panel kostar ju en hel del.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Pastorn

• -
« Svar #4 skrivet: 09 feb-07 kl 14:40 »
om taket: köp några rullar vindpapp och silvertejp, rulla ut och tejpa ihop på vinden. vräk därefter på ett tjokt lager  halm (om inte vinden skall användas)

brädväggar behöver inte vara så kostsamt, jag köper sekunda råspont som blir väldigt snygg med lite färg på.

Skågedalen

• -
« Svar #5 skrivet: 10 feb-07 kl 17:26 »
har tänkt att göra nått sånt.. MASSOR med isolering på taket :D men har inte bestämt mig för vad det blir att isolera med...
Halm säger du.. hur länge håller sig det? måste man byta var och varanat år eller?
Jag har forskat lite mer och rummet är liggande timmer men på ytterväggarna är det (på utsidan) stående panel.. ser verkligen robust ut..
Sen är det ett fint trägolv med mycket patina som jag tänkte försöka ha kvar..  jag antar att det är en luftspalt mellan golvet och jorden under så man behöver väl inte göra så mycket mer där..

Projektet sätts (förhoppningsvis) igång någon gång mot våren när det är utröjt..

Tack för tipsen :D

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 10 feb-07 kl 22:53 »
Ett sätt att avfukta (som jag dock måste lägga in en brasklapp om att jag inte provat själv men hört många bruka med gott resultat) är att bygga egna "torrbollar".
Ett durkslag, tror jag det heter, sånt man häller av pastan med, och en plasthink som det passar i, fyll durkslaget med vägsalt (CaCl).
Saltet suger till sig fukt och blir övermättat, överskottet droppar ner i hinken som måste tömmas med jämna mellanrum.

25kg vägsalt kostar 55kr på granngården.
Gissa om dom som tillverkar torrbollar gör bra förtjänst :)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Pastorn

• -
« Svar #7 skrivet: 15 feb-07 kl 19:29 »
om kallvinden bara är luftig kan halmen hålla sig hur länge som helst (inbillar jag mig)
själv har jag haft detta i ca fyra år nu och besiktigat halmen med jämna mellanrum utan anmärkning. tror bara det är viktigt att den inte är så packad , utan ligger ganska fluffigt.

bosse_i_dala

« Svar #8 skrivet: 19 feb-07 kl 23:56 »
Hej!!
Om du ska isolera taket på ett tidstypiskt sätt ska du använda kutterspån och eller sågspån (torrt) ock blanda i släckt kalk, halm är inte så lämpligt och definitivt inte tidstypiskt. Väggarna ska du fundera över- jag rekomenderar inte gips- inte tidstypiskt och dessutom gillar inte gipset att vara i ouppvärmda lokaler. Snyggt är träpanel tex pärlspont, om du vill vara tidstypisk ska du vara sparssam och försöka få tag på pärlspont som är smal- detta gjordes förr för att minimera spillet!! Om du vill ha tips om var du kan få tag på detta kan du höra av dej!
mvh bosse i dala:)

Rödjan

« Svar #9 skrivet: 06 mar-07 kl 09:52 »
Att tänka på är också att drängstugan bara just varit en sommarbostad, att gå på vad du sagt. Behåll den känslan och din stuga blir guld värd.

Citera
Jag kom på mig själv att önska att det skulle vara färdigt till sommaren men jag inser nog att detta kan få bli ett längre projekt.. så då kan man ju lika gärna kosta på sig och få det snyggt...

och det där håller jag med om.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 3 användare (1 dolda)
Per Börjesson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser