Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på hönsraser!?!  (läst 6649 gånger)

jerker_s

• Södermanland
Tips på hönsraser!?!
« skrivet: 08 feb-13 kl 14:20 »
Jag fundarar på att skaffa mig några till raser för hushållsbehov och gärna av lite olika färger på ägg! Jag tar gärna emot tips på hönsraser som faller in på nedan kriterier:

-relativt fodereffektiva, inga stora djur som äter mycket.
-relativt produktiva, minst 4-5 ägg/vecka (utslaget per år)
-relativt stora ägg, minst 60 g
« Senast ändrad: 08 feb-13 kl 14:24 av jerker_s »

Andreas H

• Blekinge
    • Kulturhönsföreningen
SV: Tips på hönsraser!?!
« Svar #1 skrivet: 08 feb-13 kl 15:38 »
Kulturhönsföreningen, http://www.kulturhons.se

jerker_s

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 08 feb-13 kl 15:56 »
Mmm.. Har tittat lite på dessa, men inte riktigt har någon ras fallit mig i smaken helt.. Gillar inte helvita djur, RIR har jag haft och gillade, dock är de stora och äter mycket.. Isbar har jag haft och tyckte de var lite tråkiga förutom äggfärgen som är trevlig.. ::) Queen Silvia kanske, men de är avlade från RIR.. Är de ungefär lika stora? Eller är de mindre?
« Senast ändrad: 08 feb-13 kl 16:00 av jerker_s »

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 08 feb-13 kl 16:49 »
Blomme? De lägger ju ljusbruna/rosaaktiga ägg på runt 60 gram. Däremot kan de nog inte leva upp till dina krav på antalet ägg i veckan.

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 feb-13 kl 17:04 »
De førsta jag hade kallades "gul italenare", det var nog någon slags ursprungsleghorn. Værpte bra, ruvade och hade en vældigt sæker tupp. En tupp som visade hønsen værpredena och førsvarade dom. Nu ær jag i Oslo, men då jag kommer hem så kan jag ge dig ett tele nr till någon som troligen har befrukade ægg att sælja.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 08 feb-13 kl 18:05 »
Blomme? De lägger ju ljusbruna/rosaaktiga ägg på runt 60 gram. Däremot kan de nog inte leva upp till dina krav på antalet ägg i veckan.

Blomme är så vackra, men de lägger lite dåligt med ägg ::)

jerker_s

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 08 feb-13 kl 18:07 »
Hur lägger Queen silvia och FFF med ägg?

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 feb-13 kl 00:47 »
Svart Minorca.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 09 feb-13 kl 10:05 »
Hur lägger Queen silvia och FFF med ägg?

FFF lägger duktigt med ägg, men jag tycker dom är lite för "spattiga" och nervösa av sig. Jag har en grupp på fem stycken som går med marantupp. Har fyra blandishönor efter dom som snaaaart ska börja värpa, ska bli kul att se vad det blir för ägg av det!  :D Dom är i alla fall lite lugnare i lynnet.

QS har jag ingen erfarenhet av, men kycklingarna är suuuuupersöta!  ;D :-*
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 09 feb-13 kl 10:41 »
Blandrashöns

Korsa kanske en lantras med lomhan blir väl en bra korsning
Eller blomme och lomhan

[lagt ihop]
« Senast ändrad: 10 feb-13 kl 12:53 av Sirpa »
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 09 feb-13 kl 11:02 »
Blandrashöns

Med vilka raser då? Blandar man hedemora och brahma lär det ju inte bli några höjdarvärpare. Korsar man däremot NH med Lohman så lär dom värpa bättre...  :P
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #11 skrivet: 09 feb-13 kl 13:09 »
Eller nakenhalsade
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Yppe

• Halland
« Svar #12 skrivet: 09 feb-13 kl 13:18 »
Jag köpte 5 st lohman från ett hönseri. Dom ser ut som skrot men har sedan ankomsten efter jul inkasserat 5ägg/dag. Dom är fula men man kan inte låta bli att gilla dom. Lugna och tama som papegojor. Eller så är dom extra dumma höna. Passar förstås bra i stordrift med det temperamentet.  (Bruna är dom)

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #13 skrivet: 09 feb-13 kl 13:34 »
Jag köpte 5 st lohman från ett hönseri. Dom ser ut som skrot men har sedan ankomsten efter jul inkasserat 5ägg/dag. Dom är fula men man kan inte låta bli att gilla dom. Lugna och tama som papegojor. Eller så är dom extra dumma höna. Passar förstås bra i stordrift med det temperamentet.  (Bruna är dom)

Kan vara vita också

jerker_s

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 10 feb-13 kl 09:16 »
Någon som vet hur Cream Legbar är till sättet?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 10 feb-13 kl 11:50 »
CL är pigga och aktiva och nyfikna fåglar som flyger rätt bra. Jag tyckar mina CL, Leghorn och Spanier är rätt lika i sättet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sirpa

• -
« Svar #16 skrivet: 10 feb-13 kl 12:28 »
Höns och Liljor i min trädgård.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 10 feb-13 kl 12:53 »
Tack för infon! Nu har jag iaf beställt några avelsägg av Cream Legbar och blomme, sen funderar jag på FFF och ev Qeen silvia..

Funderar lite på äggfärgen av FFF och Qeen silvia.. Har bara läst mig till att de är bruna.. Men hur bruna..? Någon som har bild?

Sirpa

• -
Höns och Liljor i min trädgård.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 10 feb-13 kl 13:31 »
 ;D Återigen tack!!! Vad jag förstår så var de inte så bruna.. mer vita och ljusbeiga.. men det blir säkert några ändå..

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 4 användare
Lars - Magnus, ärt, Galaxie, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser