Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vadmal, kokad ull och nåltovning  (läst 7260 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Vadmal, kokad ull och nåltovning
« skrivet: 07 feb-13 kl 23:19 »
Vad är skillnaden på vadmal och kokad ull?
Kan båda klippas och få snygga kanter utan fållning?

Tänkte köpa metervara och sedan nåltova små figurer/mönster på tyget. Borde väl funka?
Landsflykting i storstan...

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Vadmal, kokad ull och nåltovning
« Svar #1 skrivet: 08 feb-13 kl 07:18 »
Det är samma sak. Ett vävt ulltyg som valkas i vatten. Bara modevärlden som tycker att det låter lite tjusigare att säga kokad

Det behöver inte fållas. Nu har jag aldrig testa nålbindning på det sättet men det borde funka tycker jag.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Pialinn

• Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 08 feb-13 kl 10:41 »
Nåltova och nålbindning är INTE samma sak.

Nåltova gör man med hjälp av "stickor" med små hullingar på. Man tar klippt ull och tovar figurer. Jag tror inte man kan nåltova figurer av ett redan valkat tyg.

Till nålbindning använder man en tränål och syr ett plagg.
Mössan och sockorna är nålbundna och sedan tovade/valkade i varmt vatten med såpa.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 08 feb-13 kl 11:36 »
Ok, samma tyg alltså, då blev jag lite klokare  :)

Nåltova gör man med hjälp av "stickor" med små hullingar på. Man tar klippt ull och tovar figurer. Jag tror inte man kan nåltova figurer av ett redan valkat tyg.

Nåltova platta mönster och figurer PÅ ett valkat tyg, tänkte jag. Tanken är ett draperi där ena sidan är full med små figurer och diverse, som ungarna och jag tovar dit, andra sidan enfärgad (kanske beroende på hur kul det är  :P ), öljetter upptill.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 08 feb-13 kl 13:10 »
Nåltova och nålbindning är INTE samma sak.

Du har naturligtvis rätt.
Jag skrev fel i mitt svar nåltovning menade jag  :-[
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #5 skrivet: 08 feb-13 kl 15:46 »
Det går bra att filta med nål "ner" i tyget, tova inte figurerna först, utan lägg den lösa ullen på tyget och jobba läääääänge med nålen.

"Kokt ull" kan ofta vara mer porös än vadmal, då fäster ullen lättare.

Pialinn

• Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 08 feb-13 kl 18:12 »
Att nåltova PÅ vadmal bör funka utmärkt.

Lägg gärna ut en bild så vi får se det färdiga draperiet. Alltid roligt att se andras verk.

Sara-olinen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 mar-13 kl 08:20 »
Eller nåltova på filtmakeriets Quilt-vadd! Den är så luftig och fin att det inte skulle kunna bli något annat än awesome!

http://www.filtmakeriet.se/Show/grouplist.asp?mgid=13

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 08 mar-13 kl 11:10 »
Eller nåltova på filtmakeriets Quilt-vadd! Den är så luftig och fin att det inte skulle kunna bli något annat än awesome!

Jo, jag har tittat på deras nålfiltar, men jag som inte har sådär jätte mycket tygvana, fastnade på vilken man ska välja... Jag behöver känna och klämma för att få ett hum om vilken som passar. Har du något tips? Tunn, tjock eller kompakt  ???  :P

Myrram

« Svar #9 skrivet: 09 maj-13 kl 08:50 »
Skulle inte säga att vadmal och kokt ull är riktigt samma sak, även om det bygger på samma princip. Vadmal är vävd av ullgarn och sedan valkad/filtad till ett tätt tyg. Den kokta ull jag stött på har varit ullfibrer som filtats in i ett tunt trikåtyg (som oftast inte syns, bara ibland på avigsidan) Den blir lättare och lite elastisk, men har inte vadmalens slitstyrka.
 /J

lige

• Ångermanland
    • Liberumia
« Svar #10 skrivet: 13 maj-13 kl 21:03 »
Skulle inte säga att vadmal och kokt ull är riktigt samma sak, även om det bygger på samma princip. Vadmal är vävd av ullgarn och sedan valkad/filtad till ett tätt tyg. Den kokta ull jag stött på har varit ullfibrer som filtats in i ett tunt trikåtyg (som oftast inte syns, bara ibland på avigsidan) Den blir lättare och lite elastisk, men har inte vadmalens slitstyrka.
 /J

Tack för den precisering. Din beskrivning av kokt ull låter väldigt mycket som nunotovning som jag snart tänker prova.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser