Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp i granens topp?  (läst 1386 gånger)

Paula

• Västergötland
Tupp i granens topp?
« skrivet: 07 feb-13 kl 18:30 »
Hej gott folk!
Räven var här och tog tuppen för ett tag sen. Skaffade nu en ny kille, en gotlandstupp.
Snygg och fin, men väldigt skygg än så länge. Men hönorna gillar honom och han ser ut att känna sig som hemma. Inge mobbning alls.
Meeen, problemet är att han inte sover inne i hönshuset, han har bestämt sig för att sova i en gran typ 3 meter upp.
Första natten sov han inne i hönshuset men nu vill han inte alls. Han går in dit för att äta och dricka men inte mer.
Kan inte locka ner honom eftersom han är så himlans rädd. Mina hönor sover som vanligt inne i huset men det känns ju helknäpp att han inte går in och nanar!

Någon som känner igen detta eller har några tips? Han kanske lär sig komma in med tiden men jag vill inte heller att han ska vänja sig vid att sova ute..
Puckotupp...

Må väl! Paula

flindra

• -
SV: Tupp i granens topp?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-13 kl 18:48 »
Stäng in honom i hönshuset nån vecka ihop med hönorna, och muta honom med majs flera gånger om dagen? Sätt upp honom på pinnen på natten om han inte fattar att han ska sova där.

Du kan ju stänga in honom i hönshuset när han går in för att äta.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 07 feb-13 kl 18:54 »
Ett långt elrör eller liknande funkar för att försiktigt fösa ner tuppen. Sedan får man valla in den i hönshuset. De brukar vänja sig efter ett tag. Djur som är ute under natten, och därmed ofta aktiva i gryningen, blir lätt offer för rovdjur, så de ska helst läras att sova i hönshuset snarast.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paula

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 feb-13 kl 20:10 »
Jo, jag hade honom i hönshuset i 2 dagar instängd med brudarna.
Känns så tråkigt att stänga in dem i en hel vecka. Men antar att det är det som får göras.

Fösa in honom tror jag inte är möjligt. Han är helvild. Skatorna på gården känns tamare.
Tack för svaren ändå!

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 08 feb-13 kl 07:53 »
Jag skulle muta med mat. Ge dom gosaker i hönshuset och ingen annan stans, lite men varje gång. Varje gång de ska få gosaker gör samma ljud rasslar med maten eller ropa något. Då kommer dom förknippa ljudet med mat och springa in. Har de fri tillgång på mat så kan du ju ta bort den och de får bara mat när när ni kommer. Ett litet förslag bara. Hoppas ni får ordning på tuppen och lycka till.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 08 feb-13 kl 10:15 »
Vi hade en Bohus-Dals svarttupp som fick för sig att sova uppe på en avsågad ek några nätter, även det när det var kallt ute. Han gjorde det bara någon vecka eller så, sedan gick han in och sov med brudarna.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Paula

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 feb-13 kl 13:33 »
Tack för svar!
Han och tjejorna är instängda i hönshuset nu i ett gäng dagar.
Kanske inte så illa egentligen, de vill ju inte direkt vara ute så mycket i snön ändå.
Hoppas han fattar vinken.

Nästa projekt är nu att få honom lite oräddare och tamare!

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 11 feb-13 kl 06:45 »
Stänga in dom är nog bra. Tänk om Hönorna valt att gå ut i stället tuppen in. Men muta med mat för kommande, nu ska ni gå in.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 3 användare
Anders Flix, Själv är bäste dräng, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser