Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla foder till höns  (läst 11503 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Odla foder till höns
« skrivet: 21 jan-07 kl 11:35 »
Jag funderar på att odla en del av fodret till mina höns själv. Jag har inga stora arealer att odla på, bara tomten till huset, så det blir enbart ett extra tillskott till det hönsen äter nu, vilket är till stor del spannmål. Dock skulle det vara kul att åtminstone ha en del "eget" att ge dom små fjädermonstren.

Ni som odlar egen hönsmat, vad odlar ni? Och hur gör ni; växthus, friland, drivbänk? Jag bor i zon IV.

Tacksam för hjälp :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vitis

• Skåne
Re:Odla foder till höns
« Svar #1 skrivet: 22 jan-07 kl 13:59 »
Höns gillar väl det mesta av frukt och grönt och frön så det ultimata borde vara pumpor. Lätt att få en skörd på några 100kg utan allt för mycket arbete om man bara har plats och några skottkärror gödsel. Pumpor består ju av dels fruktkött och dels mängder av smaskiga frön.

Pumpor och vintersquash går också bra att lagra några månader efter skörd så man kan har ett lager som räcker en stor del av vintern.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 jan-07 kl 14:49 »
Solrosor är också favoriter runt mitt lilla hus. Det borde också gå bra att odla där du bort och dom är också lättskötta och vackra.

Vet inte om solrosfrön brukar användas tills hönsfoder men de borde väl innehålla mycket näring och energi. Dessutom är dom snabba att grodda under ett lysrör om man vill ge lite grönt på vintern. Leta efter sorter för frö/oljeproduktion (som har stora frökakor) ... fågelfrö borde duga som utsäde. Risken är bara att småfåglarna i trakten samlas till kalas innan man hinner skörda.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 22 jan-07 kl 17:06 »
Tack för tipsen, Vitis :D !

Hade inte ens tänkt så långt som att odla pumpa bara till hönsen :-[ , men gödsel av olika slag finns det ju gott om, så det ska inte vara något problem!
Och vad gäller solrosorna finns det bara en sak att säga; kommer det småfåglar och vill kalasa på solrosfrön, kommer det snart katter och vill kalasa på småfåglar, så det ordnar sej nog 8) .
Solrosfrön måste vara bra för hönsen, det är lite att jobba med för både näbb och matsmältning.

Johan1

« Svar #4 skrivet: 23 jan-07 kl 11:34 »
Om du fodrar hönsen med majs är det kanske en ide att pröva att odla det. Det är ju mer än dubbelt så dyrt som övrigt spannmål.

Runåbers fröer har en ny sort mjölmajs som jag tänkt prova i år, den ska vara tidig och tåla tuffare klimat eftersom den kommer från bergen i Montana.

Painted mountain, ekofrö

Sortbeskrivning: Vackare mat är svårt att hitta. Kolvarna, som är något smala och 15-18 cm långa, ger frön i nästan alla regnbågens färger. Vita, svarta, blåsvarta, gula, orange, röda, vinröda, violetta. Får kolvarna torka går det lätt att mala eget majsmjöl. De kan också ätas färska, råa eller kokta, rostas och grillas eller kokas till majsgröt. Painted Mountain kommer från bergen i Montana och tål kyligt och blåsigt väder bättre än andra och ger färdig skörd med de allra tidigaste. Plantan blir kring 150 cm hög.
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 11:35 av hemmansägaren »

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 jan-07 kl 18:54 »
Majs är ju en bra ide men jag odlar sockermajs för egen konsumtion och då funkar det inte att blanda in andra sorter (dom korspollineras och blir inget bra alls).

Hur gillar hönsen bladgrönt ? Mangold är extremt tacksamt att odla och står som en djugel från maj fram till frost ... skördas kontinuerligt blad för blad under säsongen så det tar liksom inte slut. Många sorter övervintrar också och ger en hel del grönt direkt efter sista frosten på våren.

Nässlor kan skördas och torkas i kärvar och användas under vintern, rika på mineraler och vitaminer.

Nån som har erfarenhet av foderärtor och foderbönor ??

Kan man göra nåt ensilageliknande i småsäckar utan att riskera bakterietillväxt m.m.??

*spånar fritt*

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 23 jan-07 kl 19:05 »
Nån som har erfarenhet av foderärtor och foderbönor ??

Man ska inte ge foderärtor till höns utan till dom ska du ge matärter.
Kanske skrev du fel och menade matärter  :-[

Mvh Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #7 skrivet: 23 jan-07 kl 19:48 »
Hmmm, inte foderärtor... men de heter ju foder  :P  ???

Jag tänkte föreslå kål som grönkål, brysselkål och palmkål för de står sig långt in när frosten har kommit.
Men höns kanske inte tål kål  ???

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 jan-07 kl 20:12 »
Man ska inte ge foderärtor till höns utan till dom ska du ge matärter.
Kanske skrev du fel och menade matärter  :-[

Mvh Rosa

Nej, jag skrev inte fel utan jag ställde en fråga.

Följdfrågan blir då, vad är det för skillnad mellan matärtor och foderärtor?

Som sagt ... *spånar fritt* ... och hoppas att nån kan lära mig.

Citera
Hmmm, inte foderärtor... men de heter ju foder    

Den förstod jag inte heller riktigt ... ?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 jan-07 kl 21:55 »
Men höns kanske inte tål kål  ???

När vi bodde i Vagnhärad försökte jag odla grönkål som hönsen varje år förstörde. De tog ingen som helst skada av det, tvärtom rusade tuppen Tofsten dit och lockade på hönsen så fort de blev utsläppta. Av kålen blev det bara skelett kvar.

I vår blir det nya tag. Även människor vill äta grönkål.

Vitis

• Skåne
Re:foder till höns
« Svar #10 skrivet: 24 jan-07 kl 14:54 »
Jo jag kan berätta den viktiga skillnaden men då får jag väl skäll för att jag vet det?  :-[  :'(

Mvh Rosa

Det är väl ingen som skäller på nån ?

Jag har Googlat på "foderärter" och inte blivit så mycket klokare så du får gärna berätta om du vill.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 24 jan-07 kl 17:40 »
Följdfrågan blir då, vad är det för skillnad mellan matärtor och foderärtor?

Om man ska använda ärter till höns ska det vara de vitblommiga matärterna eftersom brokblommiga foderärter innehåller för mycket tanniner och dessutom smakar illa !

Vad spelar det då för roll det där med tanninerna ?
-jo tanniner försämrar näringsupptaget av protein för hönan!

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 24 jan-07 kl 17:52 »
Tack för ditt svar Rosa.

För att återgå till ursprungsfrågan ... min granne plockar maskrosblad och ger till sina höns, det är mycket uppskattat och maskrosor är ju "lättodlade" ...  ;)

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 24 jan-07 kl 20:25 »
Tack för alla era tips!!

Hönsakräken är ju i högsta grad allätare, så det kanske snarare är fråga om att freda odlingarna?
Kål går ner, och alla sorters små frön, spannmål, nötter, frukt och grönsaker, smaskiga småkryp (som gärna angrep min sallad i somras)..det enda jag inte testat är just ärterna (utom lite dom har fått i mina matrester).
Här blir det till att odla för glatta livet, både till fjädermonstrena och den mänskliga familjen.

Tackar och niger, men tar gärna emot fler tips förstås!
/skräptanten (mycket duktig maskrosodlare)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 17 feb-07 kl 02:41 »
Ett tips, som jag inte testat själv, men hört ska vara bra, är att odla havre. Du behöver inte tröska utan kan fodra ut den med halm och allt. Hönsen tröskar själva. Men du behöver nånstans att förvara havrekärvarna. Helst säkert för råttor möss mm.
Anders

hannaåsamuel

« Svar #15 skrivet: 26 feb-07 kl 22:08 »
På sommaren kan de ju äta allt grönt som växer=gräs. Problemet är att få något till vintern och vi krattar ihop och torkar gräsklipp, nässlor, våtarv (bra proteinsammansättning) från växthusgångarna. Känns lite överflödigt att odla grönt då det finns så mycket...

Kålrötter tycker de är gott men pumpa?? Inga av våra djur har någonsin ätit något ur gurksläktet.

Hanna å Samuel

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #16 skrivet: 18 jul-07 kl 00:25 »
Mina älskar pumpa
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser