Vart sätter jag lämpligen värmelampan? Vid sovplatsen, matplatsen eller vid redena? Eller sandbadet? Spelar det någon roll vart den sitter? Den har inte använts ännu, men nu skulle det bli så väldigt kallt så vi har ställt in en kupévärmare... men tänkte nu hänga in lampan också.
Vi funderar på att köpa en kupévärmare med frostvakt. Stör det hönsen om det brummar lite? Är det bättre att köpa en oljeradiator med frostvakt?
Har inte varit här på länge och hittade nu flera intressanta trådar. Kan ju nämna att vi har fönster i vårt hönshus. Inget tillskottsljus MEN en taklampa som vi kan tända om vi behöver se lite bättre där inne. Tolkar bestämmelsen så att belysningen skulle finnas för att man skulle kunna se till sina höns, inte att tillskottsljus är ett krav!? På kvällen när jag går ut så har jag pannlampa om det hunnit bli mörkt.
Genom att inte ha tillskottsljus har nu hönsen fått vintervila från äggproduktionen, men nu har de kommit igång igen. I somras hade vi en höna som lade ett ägg om dagen. Nu har tre kycklingar blivit vuxna så just nu får vi ca 1-2 ägg per dag men det ökar långsamt på hela tiden.
De tre unghönorna är förresten någon blandras och större än gammelhönan och tuppen som är dvärgkochin. Är det möjligt för tuppen att para sig med de större hönorna? Har sett att han försöker ibland men det verkar vara svårt. Han är lika gammal som unghönorna och lite mindre än sin mor, så han kanske växer på sig ännu mer, eller tror ni han är färdigväxt? Jag vet inte alls hur länge de växer. De är kläckta i början av maj -06.
Höns tål många minusgrader och även under längre tider. Men att tåla är inte detsamma som att man bör ha så till sina höns. Det kan dock för en del vara svårt att ordna med värme i sitt hönshus, åtminstone första säsongen. Man lär sig ju med erfarenheterna.
Själv har jag satsat på ett hönshus som är ombonat och dragfritt och tillskottsljus, men jag låter temperaturen växla med utomhustemperaturen. Ingen stödvärme alltså. Har man tillräckligt med höns värms dock hönshuset upp och håller sig frostfritt.
Värmelampan ("grislampan") är lämplig att ha över vattenhinken/vattenautomaten så att vattnet inte fryser. Värmelampan ska sitta en meter ovan brännbart material. Tror det är så.
Vill du ha element av något slag, ska du ha ett för hönshus kodkänt sådant. Sandfyllt element t ex. Fråga en elektriker. Tänk på att det blir på bara några dagar ett tjockt lager damm på all utrustning i ett hönshus under vintern, sånt som kan medföra brandfara.
Eftersom jag valt bort tillskottsvärme, är jag tvungen att tillskottsljus. Hönsen måste hinna äta sig mätta under korta kalla vinterdagar. Höns kan inte hitta mat i mörker. Dom kan inte enbart "spåra" upp mat med lukten, utan är beroende av synen (också).
I oktober och halva november då min flock ruggar, har jag dock aldrig tänt. Hönsen måste få rugga ifred och inte luras att värpa under den tiden.
Angående parning av höns av olika storlekar så har åtminstone inte jag någon erfarenhet av sånt och du får höra om någon annan svarar.