Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur varmt har ni som bor timmerhus?  (läst 12235 gånger)

FruLarsson

• Gäst
Hur varmt har ni som bor timmerhus?
« skrivet: 20 jan-07 kl 18:42 »
Vi tillbringar vår första vinter i ett stort timmerhus från tidigt 1800-tal. Huset har puts på utsidan och lerklinade väggar på insidan. Innerfönster med klisterremsor.
Vi värmer inte upp alla rum, men de rum vi värmer upp (med en kakelugn, en stor vedspis, en öppen spis med insatskassett (8kw) samt två el-element) blir inte särskilt varma.
Hur gör ni som bor i gamla hus? Hur varmt får ni det inomhus? Jag skulle bli glad för alla tips från er med egna erfarenheter. Teorier och fiffiga men oprövade ideér har jag redan själv läst mig till, så nu är jag mest betjänt av att höra väl beprövade tips från verkliga bo-i-hus-livet.

Larsson

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Hur varmt har ni som bor timmerhus?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-07 kl 19:56 »
hejsan fru Larsson.
väggarna borde inte vara något bidrag till att ni har det kallt. Kolla isolering i golv och i tak. Kolla tätningslister i dörrar och fönster. Enkel fönster med vinterglas som man tejpar är bra.

vi bor i timmer hus, men det är tunna timmerväggar som man har byggt på med diverse material. Vi håller på och renoverar pö om pö. golven tar vi upp och isolerar med lite extra ekofiber, någon vägg har vi isolerat på insidan. Det känns när det blåser och är kallt var kylan kryper in. Vårat hus är ganska stort och tyvärr är det mestadels elelement som värmer huset, jag törs knappt tänka på hur mycket ström det drar. Tack och lov har vi några kakelugnar, kaminer och vedspisar som vi stödeldar med. I den delen av huset har vi elementen avstängda så gott som året om utom idag när det är kallt har vi satt på elementet vid soffhörnan.
Vi ska byta ut värmesystemet mot vedpanna nu - nästa projekt...
kan själv

FruLarsson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 jan-07 kl 23:53 »
Hej Linnea-Maria!
Tack för ditt snabba svar.
Vi petar in linddrev överallt där vi känner att det drar lite och idag har vi provat att i ett av rummen täcka med papp och mattor över hela golvet. Vi märkte ingen markant bättring, men man får kanske ge det en dag eller två.
Vi lyckas bara få upp inomhustemperaturen till 14 grader och då är det ändå bara nollgradigt ute.
Vi är mycket intresserade av byggnadsvård och har väl läst det mesta som getts ut i ämnet, så vi var förberedda på problem. Men att det skulle vara så otroligt svårt att få upp värmen hade vi ändå inte räknat med. Jag tycker det känns mycket tungt och oroar mig för den riktiga vinterkylan. Timmerstommen är ju kraftig och huset har ju som sagt både puts och lerklining, så det kan ju bara vara golven, precis som du säger. Övervåningen värmer vi inte upp alls.
Vad har ni för temperatur i de delar av huset ni värmer upp? Och vad har ni för ungefärlig elförbrukning på ett år?
Larsson

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jan-07 kl 01:24 »
Det är väl mer troligt att värmen försvinner uppåt än ut genom väggarna, tycker jag. Om övervåningen är ouppvärmd och isoleringen i bjälklaget t.ex. består av några centimeter jord är det inte mycket som håller värmen kvar.

Vi som bor i 60-talshus med tio centimeter "fiberplank" i väggarna har för övrigt inte heller särskilt varmt inne. Tolv grader på morgonen är legio.
« Senast ändrad: 21 jan-07 kl 01:25 av Ulric Eriksson »

Bo

Mitt förslag:
« Svar #4 skrivet: 21 jan-07 kl 08:30 »
Isolera kraftigt en eller ett par delar av ert jättehus att ha det mysigt i vintertid och bre ut er sedan i hela huset när klimatet så medger. Sovrummet skall man ha kallt i, då sover man bättre.

FruLarsson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 jan-07 kl 22:01 »
Tack för era tips!
Man kan ju stå ut med lite kyla om man bara kan få det varmt någonstans. Vi har inte gett upp ännu utan försöker lista ut vilket av rummen som är minst kallt och satsa på det. Det hade ju varit trevligt att klara värmen med bara eldning, men jag tro nog att vi måste skaffa ytterligare några el-element.
Till sommaren får vi se vad vi kan göra åt bjälklagsisoleringen. På övervåningen ligger de ursprungliga golven kvar och det tar emot att börja ta upp dem. Det brukar alltid vara någon planka som går sönder.
Jag vill gärna höra fler berättelser om inomhustemperaturer, elförbrukning och vedeldning.

Larsson

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jan-07 kl 22:52 »
jag bor i timmerhus och vi kokar sönder här:) Utanpå ligger vindpapp och ett väldigt tunnt lager gullfiber, tror knappt att det gör någon skillnad så lite som det är. De golv där plastmattorna är utrivna drar ordentligt. Vinden är helt oisolerad.  Men med vattenburna element, värmda med kökspanna har vi 24 grader på kvällen när vi eldat och ca 18, 19 på morgonen.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #7 skrivet: 22 jan-07 kl 13:00 »
Vi har en ståtimmervilla från 1870- talet på 120 kvm. Hela huset värmer vi upp med 3 kakelugnar och en vedspis, vi har el- element installerade men har hitills inte behövt slå på dessa. Vi eldar en gång per dag i ugnarna om det är varmare än -8 gr.
Oftast eldar vi vid 17- tiden och det är då ca: 18 gr. i huset. När vi går och lägger oss är det 22 -23 gr. och på morgonen ca:20.
På halva undervåningen är det 20 cm. mineralull och nya trägolv, på andra halvan är det 8 cm. spånisolering och lerklinad blindbotten. Vi har hittils inte märkt nån nämdvärd skillnad i golvtemperatur mellan de olika halvorna. Väggarna är ca: 25 cm tjocka och oisolerade, min erfarenhet är att det viktiga med väggarna är att de håller tätt. Fönstren är gamla munblåsta med insatsfönster på vintern. Taket är tilläggsisolerat men jag vet inte med hur mycket.
« Senast ändrad: 22 jan-07 kl 13:01 av Anders E »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 22 jan-07 kl 17:57 »
Träkåk här med, 1900-talets början. Isolering....que?? Vad är det för nåt... ???

Jag har takhöjden att slåss med oxå, det är 2,60 m upp, så det är många kubik luft som ska bli varma. Har en takfläkt i köket ovanför vedspisen som sprider ut den goa värmen i köket och lite till intilliggande rum. För närvarande visar kvicksilvret på köksväggen 21 grader, och varmare lär det bli innan läggdax. På morgonen kanske 14 grader, får fuska med lite elvärme ibland så det inte blir för kallt i sovrummet för lillbebisen.

Men kakelugnen borde väl värma bra, det gör min iaf..ni eldar väl 2 gånger per dygn, FruLarsson? Och skjuter igen spjället redigt när ni eldat klart?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #9 skrivet: 22 jan-07 kl 19:10 »
Våra kakelugnar håller värmen i ett dygn om man eldar upp dom tills dom nästan är "heta". När man väl fått klur på spjället är de en fantastisk värmekälla, och snåla på ved är dom oxå :) Huset drar ca: 12 kbm ved per år och vi har också 260 i takhöjd. Trodde inte på förra ägaren när hon sa att huset drog så lite ved men efter att ha bott här i ett halvårså tror jag henne.
« Senast ändrad: 22 jan-07 kl 19:15 av Anders E »

FruLarsson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 jan-07 kl 19:44 »
Kul med alla svar!
I kakelugnen har jag eldat två gånger/dag och har ordentligt och duktigt dragit igen spjället när det slutat brinna. Det finns en råvind rakt ovanför det rummet och där är endast halva golvet isolerat, så det är kanske förklaringen till att jag inte får upp temperaturen till mer än 13-14 grader därinne trots att ugnen är het. (Rummet är 30kvm.)
Däremot är det lite segt att det inte heller blir varmare i den lilla kammaren med insatskassett i öppna spisen.
Men det är mycket hoppfullt att höra att ni faktiskt får det varmt och gott med mestadels vedeldning. Vi får gå vidare i testandet och försöka klura ut hur vi ska få det varmare. Råvinden ska såklart få sin bjälklagsisolering över hela golvet och idag har vi lånat en s.k. kråka till den andra öppna spisen. Funkar inte det får vi väl sätta in en kassett där också. Vi är bara i två rum nu, men eldar i de andra för att inte kyla ner huset för mycket.
Just nu sitter vi och huttrar på ett deppigt vis i sovkammaren. Här har vi ett el-elemnet i väntan på att rörspisen blir fixad.
Tack för alla uppmuntrande svar!
Larsson

Baxima

« Svar #11 skrivet: 22 jan-07 kl 19:46 »
Just nu -17 ute och 23 inne  :)
Och det bästa av allt ingen el går till uppvärmning
« Senast ändrad: 22 jan-07 kl 19:48 av Baxima »

FruLarsson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 jan-07 kl 22:18 »
Det vore intressant att höra om det är det någon som har eller har haft svårt att få sitt hus varmt.
Och hur är det om ni inte varit hemma och eldat på ett tag, tar det då lång tid att få upp en grundvärme?
Eftersom vi bara eldat i några veckor så kanske vårt problem ligger i att timmerstommen fortfarande är kall, tänker jag. Eller hoppas, kanske jag ska säga.
Larsson

leinad

« Svar #13 skrivet: 24 jan-07 kl 09:06 »
FruLarsson>> Du ska tända brasan i kakelungen med fulltdrag. När det sen har tagit sig ska du dra igen spjälet en del, hur mycket du drar igen beror på din kakelugn. Mina föräldrars kakelugn drar jag igen efter till ca hälften 5-10 min efter tändning samt stänger de två runda hålen i innreluckan. Sen stänger jag igen spjälet mer efterhand. Målsättningen är att brasan ska brinna så länge som möjligt. Samtidigt får det inte bli för dåligt drag så att det ryker in eller bara ligger och pyrer. Det ska brinna lugnt och jämt. Ett tips är att google på "elda kakelugn" och liknande.

leinad

« Svar #14 skrivet: 24 jan-07 kl 09:11 »
Det vore intressant att höra om det är det någon som har eller har haft svårt att få sitt hus varmt.
Och hur är det om ni inte varit hemma och eldat på ett tag, tar det då lång tid att få upp en grundvärme?
Eftersom vi bara eldat i några veckor så kanske vårt problem ligger i att timmerstommen fortfarande är kall, tänker jag. Eller hoppas, kanske jag ska säga.
Larsson

I mitt hus (bor endast där ibland) så är det som du säger. Har det stått oeldat (~10 grader - el...) så tar det längre tid att elda upp det 1 grad i innetemp jämfört med om man sovit där och vaknar på morgonen och det är under 15 grader. Detta då alla möbler, inredning, innerväggar m.m. är mer uppvärmda eftersom de nyligen vart 20+ grader. Jag TROR att om du får upp värmen till 20+ och håller den där i 5-10h så ar du värmt upp din stomme så pass att du inte märker skillnad om du haft 20+ i en vecka. Fast det är inget jag har någon större belägg för....

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #15 skrivet: 24 jan-07 kl 10:55 »
Ett gammalt knep om man kommer till ett genomfruset hus är att öppna alla skåp, då går det fortare att få upp värmen :)

Jag har hört att en timmerstomme har en nollpunkt i värme. Därför lönar det sig dåligt att tilläggsisolera inifrån. Det som händer är att man flyttar nollpunkten närmare innervägg och på så sätt går miste om värmebanksegenskapen som finns i timmret.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 02 feb-07 kl 21:40 »
Fru Larsson: Jag har inte hittat här i tråden att ni har någon fläkt  ???
(men jag kanske bara har missat det)
Det gör i varje fall en enorm skillnad i mitt hus när jag startar fläkten. Först eldar vi en halvtimmes tid så att spisen blir varm, och sedan startas fläkten och det är först då vi riktigt känner värmen spridas...

mrsmp

« Svar #17 skrivet: 11 apr-07 kl 09:39 »
Vi tillbringar vår första vinter i ett stort timmerhus från tidigt 1800-tal. Huset har puts på utsidan och lerklinade väggar på insidan. Innerfönster med klisterremsor.
Vi värmer inte upp alla rum, men de rum vi värmer upp (med en kakelugn, en stor vedspis, en öppen spis med insatskassett (8kw) samt två el-element) blir inte särskilt varma.
Hur gör ni som bor i gamla hus? Hur varmt får ni det inomhus? Jag skulle bli glad för alla tips från er med egna erfarenheter. Teorier och fiffiga men oprövade ideér har jag redan själv läst mig till, så nu är jag mest betjänt av att höra väl beprövade tips från verkliga bo-i-hus-livet.

Larsson

Vi bor i en stor timmerkåk byggt 1890-1900. Timmer med träpanel utanpå och ingen isolering. Huset värms upp med pellets, och vissa månader såsom dec-jan-feb går det åt en hel del för att hålla tempen runt 18 grader! Tyvärr så har tidigare ägare tagit bort kakelugnar, så idag har vi bara en öppen spis i tillägg, men det är mera för mys. Jag känner att jag skulle vilja ha lite tillsattsvärme såsom kakelugn, eller tom kanske en rejäl vedspis i köket för att komplettera. Sedan har jag fått rådet att isolera vinden bättre, och täta fönster ordentligt på vintern. Vi har alltså vattenburna element som värms av pelletsen. Jag vet inte om det här hjälper direkt, sedan kan man ju dra på sig ett par raggsockar också. Jag har det gärna lite mera 'obekvämt' för att kunna få bo i ett sådant här fantastiskt hus. ::)

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 11 apr-07 kl 11:50 »
Har ni öppen spis är det inte så farligt dyrt eller krångligt att montera in en kamininsats och få större delen av värmebehovet från vedeldning. Elda med ved när ni är hemma, låt pelletspannan vara komplement när ni inte har lust att elda eller inte är hemma.

En idé bara ...

Vi har en braskamin som enda värmekälla och har inte frusit nåt i vinter. Litet, hyggligt isolerat, hus i Skåne dock ...  ::)

KJE

« Svar #19 skrivet: 13 apr-07 kl 15:08 »
I mitt timmerhus, på cirka 120 kvm (70+50) så har jag lite varierande temperatur beroende på att jag värmer hela huset med en luftburen pelletskamin utan stödvärme från el-element, det fungerar men man får acceptera skiftande temperaturer. När det var som kallast i vinter (-37 grader) så hade jag 19 grader i det kallaste rummet och 25 grader i köket där kaminen står, då gick det också drygt 2 pelletssäckar (16 kg styck) per dygn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser