Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad äter dina tofsvaktlar?  (läst 2788 gånger)

Xoot

• Gäst
Vad äter dina tofsvaktlar?
« skrivet: 01 feb-13 kl 00:17 »
Undulatfoder är tydligen vanligt. Men duger inte vanligt värpfoder som japanerna b.l.a äter?
Hur högt har du i buren som vaktlarna bor i? Ungefär..

Det mest uppskattade är förstås om du kan dela med dig av någon bild på hur vaktlarna bor. :)
Antingen här eller skickat per mejl eller pm.

Xoot

• Gäst
SV: Vad äter dina tofsvaktlar?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-13 kl 17:52 »
Knapert med svar. Är det ingen som är intresserad av att svara? :)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 01 feb-13 kl 17:56 »
Har du skaffat tofsvaktlar?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 feb-13 kl 18:22 »
Har du skaffat tofsvaktlar?

Ja här fanns en del plats över så valet föll på fler vaktlar men av annan sort än japanerna.
Men det verkat inte vara den allra vanligaste vakteln bland oss fågelfantaster.

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 01 feb-13 kl 19:14 »
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 feb-13 kl 20:10 »
Här kommer lite fakta

http://www.stjarnas.com/Californisk_Tofsvaktel.php

Tack tack.

Men just den länken har jag sneglat på ett par gånger tidigare.
Så förutom den är infon ganska bristfällig som finns på nätet, inom fångenskap alltså.

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
« Svar #6 skrivet: 01 feb-13 kl 20:23 »
Mina tofsvaktlar får en blandning av kycklingstart och undulat frön. De får även
frukt, sallad, gurka och mindre nötter.

Vaktlarna bor nu i större kaninburar men till sommaren flyttar de ut i sommarvoljären som är 3x3 meter.
Där bor de fram till sep/okt.
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 feb-13 kl 20:51 »
Mina tofsvaktlar får en blandning av kycklingstart och undulat frön. De får även
frukt, sallad, gurka och mindre nötter.

Vaktlarna bor nu i större kaninburar men till sommaren flyttar de ut i sommarvoljären som är 3x3 meter.
Där bor de fram till sep/okt.

Hur kallt tror du man vågar hålla? Lättare att hålla kallt än varmt vintertid.
Eller man kan höfta samma som hos japanerna?

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
« Svar #8 skrivet: 04 feb-13 kl 20:46 »
Tofsvaktlarna trivs bäst om inte temperaturen understiger 0 grader. De klarar inte vårat
klimat så bra. Mina bor i ca 10 graders värme.

Har svarat dig på pm oxå.
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Caille

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 feb-13 kl 10:53 »
Tofsvaktlar klarar vårt klimat alldeles ypperligt! Sitter de för varmt resulterar detta i "krulliga" fjädrar.
Däremot rekommenderar man ofta täckt bur åt 2 eller 3 håll och endast nät på framsida då de vill ha lite mer skyddat för att få dom att häcka själva. De tillhör samma samma familj som Bobwhite, men en annan underart.
Eftersom de i det vilda lever av liknande föda som fasaner och rapphöns äter våra Fasan hög och sädblandningar.

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 feb-13 kl 11:06 »
Hur går det när dina lever sådär tillsammans som på din bild?
Jag är tillsagd att man bara kan hålla tofsvaktlar i par. Annars blir omaka paren garanterat dödade.

Tofsvaktlar klarar vårt klimat alldeles ypperligt! Sitter de för varmt resulterar detta i "krulliga" fjädrar.
Däremot rekommenderar man ofta täckt bur åt 2 eller 3 håll och endast nät på framsida då de vill ha lite mer skyddat för att få dom att häcka själva. De tillhör samma samma familj som Bobwhite, men en annan underart.
Eftersom de i det vilda lever av liknande föda som fasaner och rapphöns äter våra Fasan hög och sädblandningar.

Caille

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 feb-13 kl 11:20 »
 ;) Det där är bara en exempelbild på hur de lever i det vilda. Den har jag "snott" på internet bara för att visa att de tål kyla.

Xoot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 feb-13 kl 11:25 »
Sen är frågan hur länge tofsvakteln ligger på äggen.
Har pratat med 5.olika personer och har fått bekräftat olika dagar varje gång.

15-28dagar  -Gissar alla eller kan det verkligen variera så mycket?

Caille

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 feb-13 kl 11:35 »
Man brukar säga ca 22dygn (21-23). Och det är inte ovanligt att dom i början av säsongen misslyckas vid första försöket.
Men låt dom då prova igen. Däremot får du ju inga ägg vintertid om de går ute. Vilket är fullt naturligt. De har en säsong som sträcker sig från April-Oktober. En ung höna kan lägga ett och annat ägg även vintertid.

Relativt djup voljär med mycket "klättergrenar". Gärna ett risparti i ett hörn som efterliknar ett buskage, eller om du har möjlighet att ga en riktig buske i voljären.
« Senast ändrad: 05 feb-13 kl 11:37 av Caille »

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 12 feb-13 kl 20:55 »
Hur många ägg läggr dom? Som vanlig vaktel? Hur ser man skillnad på tupp å höna... Dom va jätte vackra :)

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 12 mar-13 kl 21:37 »
vet ni någon som säljer sådana underbart fina vaktlar?
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Xoot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 mar-13 kl 22:00 »
Svårt är det om man vill sälja avelsägg från vaktlarna.
En del lägger ju bara 20.ägg per år i bästa fall, det blir fruktansvärt dyra avelsägg.

Skylla

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 21 mar-13 kl 12:14 »
Jag har haft tofsar, och hönan jag hade va inte blyg med att lägga ägg! så de kan lägga betydligt fler ägg än 20! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser