Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lysande airbagvarningslampa godkänns inte på besiktning  (läst 31829 gånger)

Puffpuff

• -
Visste ni det att bilprovningen inte längre godkänner att varningslampan för airbag lyser konstant? Och besiktningsmannen sa till mej att det inte heller blir godkänt om man helt sonika tar bort lampan. De sätter på tändningen och då ska lampan lysa ett tag för att sen slockna.
Fick två andra tvåor också, en spindelled och avgassystemet var inte riktigt okej men det har jag bytt nu.
Så då är det bara airbag lampan kvar då.... Den här bilen är en Skoda felicia som jag köpte i somras som reservbil då växellådan havererade i tantens Skoda. Har en reservdelsbil att ta låda ifrån men tiden har inte riktigt räckt till.
Har läst på lite här och där om problem med varningslampan och kommit fram till att man behöver en sån där Diagnostikverktyg, VAG405 för att kunna hitta felet och släcka felkoder, så jag beställde en sån och väntar att den ska dyka upp med posten.
Är det nån som använt en sån apparat nångång? Är lite orolig att jag inte ska förstå mej på den.
Har som sagt två reservdelsbilar att plocka airbagkomponenter från så det vore väl f*n om jag inte skulle kunna släcka den där lampan.
Men om jag förstått rätt så kan lampan tändas av att man haft strömlöst ett tag bara....och sen måste man bara släcka larmet?

MollyM

• Västergötland
SV: Lysande airbagvarningslampa godkänns inte på besiktning
« Svar #1 skrivet: 31 jan-13 kl 13:53 »
Hej Hade en passat där airbag lampan helt plötslig började lysa. Jag gjorde inget åt saken , men så var den innne på verkstad där de sa att en kontakt helt enkelt hade hoppat ur. Den satt under förarsätet någonstans. Hade jag vetat det hade jag inte behövt betalat massa pengar för att koppla bort när man satte in barnstol;) Verkade lite konstigt men enligt verkstan hade de bara satt tillbaka kontakten.

statustrött

« Svar #2 skrivet: 31 jan-13 kl 14:04 »
 WARNING LÄS INTE DETTA!!!

Men om du läser i alla fall, du som startade denna tråd verkar ha lite koll på bilel, varför inte pröva koppla om lampan så att den parallellkopplas men någon funktion som tänds och sedan släcks efter en stund.
 Ett annat alternativ är att koppla lampan med en egen timer exempelvis en NE555 ickrets som monteras i panelen med lämpliga kringkomponenter, Jag har tänkt på detta men aldrig haft anledmninga att göra det.

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-13 kl 14:20 »
Jadu "statustrött" det skulle onekligen bota symptomet men inte problemet ;)

Grejen är ju den att det finns en stor risk att airbagsystemet inte fungerar alls eller löser ut vid fel tillfälle med onödiga personskador eller i värsta fall dödlig utgång som resultat.

Jag rekomenderar att laga felet...
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

statustrött

« Svar #4 skrivet: 31 jan-13 kl 14:26 »
 Jo, det är fusk och kan inte rekomenderas.

Puffpuff

• -
« Svar #5 skrivet: 31 jan-13 kl 14:55 »
Hej Hade en passat där airbag lampan helt plötslig började lysa. Jag gjorde inget åt saken , men så var den innne på verkstad där de sa att en kontakt helt enkelt hade hoppat ur. Den satt under förarsätet någonstans. Hade jag vetat det hade jag inte behövt betalat massa pengar för att koppla bort när man satte in barnstol;) Verkade lite konstigt men enligt verkstan hade de bara satt tillbaka kontakten.

Ja det kan ju vara så enkla fel, borde väl ha letat lite bland kablar och kontakter innan jag beställde diagnosverktyget men jag tror att jag kommer att ha nytta av den senare också. Undra om det sitter en sån där kontakt eller sensor under sätet på alla bilar med airbag? Är det meningen att "bilen" ska känna av ifall man sitter i sätet eller inte?
Min Skoda felicia har bara airbag i ratten, inga i sidan eller för passagerarplats.
WARNING LÄS INTE DETTA!!!

Men om du läser i alla fall, du som startade denna tråd verkar ha lite koll på bilel, varför inte pröva koppla om lampan så att den parallellkopplas men någon funktion som tänds och sedan släcks efter en stund.
 Ett annat alternativ är att koppla lampan med en egen timer exempelvis en NE555 ickrets som monteras i panelen med lämpliga kringkomponenter, Jag har tänkt på detta men aldrig haft anledmninga att göra det.

Haha, det var nog min första tanke att fuska till det på nåt sätt när gubben sa att det inte var godkänt  ;D Nej, jag försöker väl laga då jag har gratis reservdelar. Men lite konstigt är det att man i alla tider har kört runt utan airbag i bilarna men nu är det plötsligt rent av livsfarligt.
Jag inbillar mej att det här är ett sätt för myndigheterna att föryngra Sveriges bilbestånd, för det är nog många som kommer att skrota sina billiga bilar istället för att lämna in på svindyra reparationer.
Nu har jag ju siktat in mej på Skoda så båda tanten och jag har varsin + reservbilen + två reservdelsbilar så...annars hade jag nog kanske gått tillbaka till Volvo 140 eller nåt annat okomplicerat utan all denna j*vla elektronik och datorer.

J.S

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 31 jan-13 kl 15:22 »
På skoda och folkvagnar är det väldigt vanligt att släpringen eller vad den kallas går sönder, den sitter bakom ratten och är ganska lätt att byta...

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 jan-13 kl 15:43 »
Men lite konstigt är det att man i alla tider har kört runt utan airbag i bilarna men nu är det plötsligt rent av livsfarligt.

Titta en stund på statistik över antalet dödade i trafiken på 70-talet jämför med nu så ser du att det trots allt inte är en så tokig uppfinning.. 
Men får jag fråga vad ett diagnosverktyg kostar?  är det inte billigare att åka till verkstad och få en diagnos där, som man dessutom kan lita på?   Tror det kostade 500 sist jag var inne och släckte en lampa..

statustrött

« Svar #8 skrivet: 31 jan-13 kl 16:25 »
 Visst har bilarna blivit mycke säkrare och det märks i statistiken.

Jag tror också att vägar och fordonsförare blivit bättre, jag pendlar 50 kilometer enkel väg till jobbet och kör i övrigt mycket och jag kör nästan sakta mellan 70 och 85 kilometer per timme beroende på väglag men blir väldigt sällan omkörd. Annat var det på 70-80 talen då jag tycker att "svensson" körde mycket snabbare och mer vårdslöt  (joo jag också)
 Jag bor i norrlands inland

Neon Knight

• -
« Svar #9 skrivet: 31 jan-13 kl 16:37 »
500 kronor är väl ungefärligen vad en sån där koddosa kostar. Så då betalar den sig på första användningen och sedan har man en kul leksak. :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 31 jan-13 kl 16:42 »
Syrran fick betala ganska mycket för att få detta fel åtgärdat
Hon har just Skoda.
Hedemorahöns

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 jan-13 kl 16:47 »
Visst har bilarna blivit mycke säkrare och det märks i statistiken.

Jag tror också att vägar och fordonsförare blivit bättre, jag pendlar 50 kilometer enkel väg till jobbet och kör i övrigt mycket och jag kör nästan sakta mellan 70 och 85 kilometer per timme beroende på väglag men blir väldigt sällan omkörd. Annat var det på 70-80 talen då jag tycker att "svensson" körde mycket snabbare och mer vårdslöt  (joo jag också)
 Jag bor i norrlands inland
Det är dyrt med bensin nu för tiden  :P

impudicusson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 jan-13 kl 16:50 »
500 kronor är väl ungefärligen vad en sån där koddosa kostar. Så då betalar den sig på första användningen och sedan har man en kul leksak. :)

En op-com-klon inklusive mjukvara från kina får man i brevlådan för 250 kronor  8)
« Senast ändrad: 31 jan-13 kl 16:53 av svenja »

Puffpuff

• -
« Svar #13 skrivet: 31 jan-13 kl 19:17 »
Titta en stund på statistik över antalet dödade i trafiken på 70-talet jämför med nu så ser du att det trots allt inte är en så tokig uppfinning.. 
Men får jag fråga vad ett diagnosverktyg kostar?  är det inte billigare att åka till verkstad och få en diagnos där, som man dessutom kan lita på?   Tror det kostade 500 sist jag var inne och släckte en lampa..

Jo, man har säkert nytta av airbagen om oturen är framme.
Det fanns billigare alternativ där du bara köpte datakabel och program till din laptop. Men jag ville inte krångla något utan få en apparat som funkade direkt. -Va? Vad den kostade då? 895kr men då fick jag en gratis isskrapa också  ;D
Jag har precis varit och hämtat apparaten  :) Och läst den engelska bruksanvisningen, verkar vara väldigt enkelt handhavande...men...
från huvudmenyn kan man välja att köra diagnosverktyget från:
1) VVW/Audi
2) OBDII/EOBD
Jag har en Skoda, borde jag gå på alternativ 2)? Enl. bruksanvisningen så ser fortsättningen ganska lika ut för de två alternativen.

Jag tror att det är så att efter man har lagat det "uppmätta" felet så måste man in igen för att kvittera bort felkoden, annars slocknar inte lampan (tror jag). Så om jag bad en verkstad först tala om vad som är fel så skulle jag få ta mej dit igen med förhoppningsvis felet åtgärdat för att få bort felkoden. Nej, jag hoppas att jag kan fixa det själv, med lite hjälp av er förstås  :) självhushållning  :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 31 jan-13 kl 22:08 »

1) VVW/Audi
2) OBDII/EOBD
Jag har en Skoda, borde jag gå på alternativ 2)? Enl. bruksanvisningen så ser fortsättningen ganska lika ut för de två alternativen.

Prova alternativ 1. Förutom VW och Audi så fungerar diagnossystemet också likadant på Skoda och Seat.
OBD II / EOBD fungerar bara för motorstyrsystemet, den sortens felkodsavläsning är alltså inte användbar för t ex airbag eller ABS.

Min erfarenhet av felkoder från airbagsystemet är att det ofta dyker upp en felkod för hög batterispänning om bilen har fått starthjälp från snabbladdare eller om det har varit glapp i någon batterikabel under körning. Sedan ligger den felkoden kvar - och varningslampan är tänd - tills man har läst av och raderat felkoderna.

Existens!

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 jan-13 kl 22:13 »
Det värsta som kan hända är väl att hon får en Skoda som går som en Audi :)

Puffpuff

• -
« Svar #16 skrivet: 01 feb-13 kl 13:32 »
Prova alternativ 1. Förutom VW och Audi så fungerar diagnossystemet också likadant på Skoda och Seat.
OBD II / EOBD fungerar bara för motorstyrsystemet, den sortens felkodsavläsning är alltså inte användbar för t ex airbag eller ABS.

Min erfarenhet av felkoder från airbagsystemet är att det ofta dyker upp en felkod för hög batterispänning om bilen har fått starthjälp från snabbladdare eller om det har varit glapp i någon batterikabel under körning. Sedan ligger den felkoden kvar - och varningslampan är tänd - tills man har läst av och raderat felkoderna.

Tack för vägledningen torbjorn!
Diagnostikverktyget jag köpt är alltså en Maxscan VAG405 och jag hann bli lite orolig för om den skulle funka på en Skoda felicia när det gäller airbagsignaler också. Man fick ju inte skicka tillbaka den om man använt den, och hur skulle jag veta om den funkade på Skodan om jag inte provade den, säljtexten var egentligen väldigt luddig för vilka funktioner och bilmodeller den kunde användas för.
Men va f*n, jag kopplade in ett nytt batteri i en av reservdelsskodorna, den hade stått strömlös ute sen i sommras. Innan jag kopplade in apparaten så slog jag på tändningen och såg så att airbagvarningslampan betedde sej som den skulle, den lös först i kanske 5 sekunder och slocknade sedan, så då var det inget fel på airbagsystemet i den bilen.
Kopplade sen i VAG405 och gick in på 1)VW/Audi och läste först av motorfelkoder, det fanns inga. Läste sen av airbagfelkoder och där kom det upp ett fel, att det hade varit batterispänningsfall tidigare. Det felet gav ju inte tänd varningslampa men jag provade då att gå in och radera felet, gick alldeles utmärkt för när jag sen läste av felkoder på airbag så fanns det inga  :)
Blir spännande att ikväll när tanten kommit hem med den lysande airbagvarningslampan att få checka av dennes felkoder.
Under tiden har jag plockat ur både airbag och styrenheten ur reservdelsbilen för att ha redo om det skulle vara det det var fel på.
Tror det kan vara bra för andra som funderat på diagnostikverktyg att se att den iaf funkade på en Skoda felicia 97.

Puffpuff

• -
« Svar #17 skrivet: 01 feb-13 kl 19:55 »

Jisses vad mycket bra erfarenhet du har torbjorn!
Kopplade in apparaten på tantens Skoda ikväll och mycket riktigt så fanns där en felkod om hög batterispänning, raderade felkoden och sen funkade varningslampan som den skulle  :) Vi får väl se om felet kommer igen ifall det skulle vara så att generatorn ger för mycket ibland bara, men då får jag väl byta ut laddningsregulatorn...
Känns ganska bra ändå att ha fixat denna besiktningstvåa på några minuter  :D

Existens!, tyckte det nästan kändes som en liten Audi när jag provkörde  :)
« Senast ändrad: 01 feb-13 kl 20:01 av ʞoɹʞ »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 01 feb-13 kl 21:56 »
Jag tror knappast att en felaktig generator eller laddningsregulator kan orsaka så hög spänning att airbagsystemet säger ifrån, så länge ett bilbatteri finns inkopplat i kretsen. Om spänningen långvarigt skulle vara så hög, så skulle nog de flesta glödlampor gå sönder också. Om felet återkommer så tror jag snarare på dålig kontakt någonstans, t ex vid batteripolerna eller vid jordförbindningarna mellan batteri, drivaggregat och kaross. Om bilen har en huvudsäkringsdosa alldeles intill batteriet, så kolla att allt ser bra ut i den också.

Palle

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 03 feb-13 kl 22:43 »
Jo då. Med trasig laddregulator kan spänningen bli linjär med varvtalet på motorn. Var hos en polare i förrgår som pulat med ett lik och försökt få liv i. Blev lite paff när han mätte upp 32 volt vid 2000 rpm  ;D

Men han hittade felet iaf  ;)
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser