Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera  (läst 5026 gånger)

Stoffo

• Småland
Isolera
« skrivet: 30 jan-13 kl 11:26 »
Ska till att isolera väggar och tak i hönshuset från insidan, frågan är ska man sätta plast över isoleringen innan manschetter brädor?

ockelboy

• Norrbotten
SV: Isolera
« Svar #1 skrivet: 30 jan-13 kl 11:33 »
Det har jag själv gjort, är ju en fördel med kondensskydd. Sen viktigt med ventilation. Har själv byggt helt nytt i sommar men är inte helt klart utan fortsätter till våren

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 jan-13 kl 12:41 »
Plast är tveksamt. Det kan bildas kondens på plasten. Tror att vindpapp är bättre. Fråga i bygghandeln, dom kan det! En luftspalt är i alla fall viktig...

// S

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jan-13 kl 12:49 »
Bostadshus isolerade på så sätt, är de som måste vara uppvärmda alltid och inte tål att kallställas.

Stoffo

• Småland
« Svar #4 skrivet: 30 jan-13 kl 18:59 »
Ok,kanske ska hoppa över plast då,vindpapp eller inget alls?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 30 jan-13 kl 19:24 »
Vindpapp eller annat som hejdar vinden ska man alltid ha.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 30 jan-13 kl 19:29 »
Ojdå, jag som har brädor ytterst(ytterväggen) sedan isolering och därefter plast, sedan ska det på något skivmaterial som ska målas.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 30 jan-13 kl 19:30 »
Det är den stillastående luften som isolerar. Har man isolering som vinden kan blåsa in i, så isolerar det i princip inte alls.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 jan-13 kl 21:48 »
Hade satt ett lager vindpapp på varje sida om isoleringen jag. Och så klart skippat allt med mineralull, frigolit och annat hittepå.

Stoffo

• Småland
« Svar #9 skrivet: 30 jan-13 kl 21:51 »
Ok här är det sett från utsidan brädor vindpapp kanske lite spån sen brädor igen och jag tänkte sätta isolering ev plast/papp sen brädor igen och sen masonit

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 jan-13 kl 20:18 »
Då är det ju bara att fortsätta inåt med isolering och ett lager papp. Finns massa nya hitechdukar till ångbroms med, fast det är nog rätt mycket dyrare.
Välj någon isolering som har samma egenskaper ihop med fukt som träet och spånet som du redan har i väggen. Finns en hel del skivmaterial av träfiber, lin och hampa nu för tiden. Lättare än lösa material, när man gör väggar själv.

Stoffo

• Småland
« Svar #11 skrivet: 01 feb-13 kl 11:01 »
Ok funkar det inte med vanlig sten eller glasull..?

Neon Knight

• -
« Svar #12 skrivet: 01 feb-13 kl 12:36 »
Ok funkar det inte med vanlig sten eller glasull..?

Jodå.

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 feb-13 kl 13:05 »

flindra

• -
« Svar #14 skrivet: 01 feb-13 kl 15:02 »
Jag isolerade med glasfiberull från ByggMax. Blev förvånad över hur trevlig den var att jobba med! Inte alls sådär stickig och hemsk som glasfiberullen var när jag var liten. Lätt att skära till också. Det var riktigt kul!

Stoffo

• Småland
« Svar #15 skrivet: 01 feb-13 kl 15:33 »
Låter ju bra för det var den jag har tänkt köpa

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 01 feb-13 kl 15:48 »
Jag isolerade med glasfiberull från ByggMax. Blev förvånad över hur trevlig den var att jobba med! Inte alls sådär stickig och hemsk som glasfiberullen var när jag var liten. Lätt att skära till också. Det var riktigt kul!
Jag körde också byggmaxisolering, och tyckte den var jättelättjobbad! Utifrån och in: panel, luftspalt, vindpapp, isolering, vindpapp, osb-skivor, linoljefärg. Till bostadshuset har vi bara ecofiber, cellulosafiberskivor och lin i olika modeller. Hönsen fick lite sämre....

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #17 skrivet: 02 feb-13 kl 12:40 »
Fast mycket mer riskabelt.
Förklara gärna för mig som är okunnig i ämnet. Vad riskerar man ?
Gotlandskaniner, genbank.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 feb-13 kl 13:00 »
Förklara gärna för mig som är okunnig i ämnet. Vad riskerar man ?

Fukttrubbel.

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/välja-isolering-vilka-är-riskerna

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Gotlandskaniner, genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 2 användare
Ros-Marie Karlsson, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser