Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  396 rutor  (läst 27380 gånger)

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #20 skrivet: 12 feb-13 kl 10:55 »
Hittat en påse med 80 rutor jag inte fotat än.  Har även virkat fler triangel--rutor. Så nu har jag ca 420 rutor.

Fru Bergman

  • Inlägg: 61
    • Västergötland
SV: 396 rutor
« Svar #21 skrivet: 12 feb-13 kl 11:17 »
I sista bilden.... andra raden ...längst till höger...så fin!! Hur i all världen har du gjort??

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #22 skrivet: 13 feb-13 kl 17:19 »
Här kommer mönstret på blomman.

Varv 1 Börja med magisk ring. (googla) Virka 1 st med 3 lm emellan 6 ggr.

Varv 2 5 st i lmb, 1 lm, 6 ggr

Varv 3 5 st tills, 5 lm, 6 ggr

Varv 4 5 lm, 1 fm, 12 ggr

Man kan virka fasta maskor eller stolpar för att få fram blommorna.

Varv 5 *1 fm i toppen, 3 fm om 1:a st på blomman, 3 fm om 2:a st, 3 fm om 3:e st,  1 fm i st på första varvet. Virka sedan 3 fm om 3:e st på nästa blomma, 3 fm på 2:a st, 3 fm om 1:a st. Upprepa från * 5 ggr tll.



Foton på blomman innan fm och med fm.
« Senast ändrad: 13 feb-13 kl 17:28 av Pialinn »

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #23 skrivet: 13 feb-13 kl 17:24 »
Resten av mönstret. Och foto på blomma med stolpar.

Byt färg.

Varv 6 Börja i ett hörn med *3dst 3 lm 3 dst, 1 lm,3 st,1 lm,3 st, 1 lm*. Upprepa 3 ggr till.

Varv 7 SM till lmb, *3 st 2 lm 3 st i hörnet, 1 lm, 3 st, 1 lm, 3 sr 1 lm*. Upprepa 3 ggr till.

Byt färg

Varv 8 Börja i ett hörn med *3 st 2 lm 3 st, 3 st , 1dst med nedtag runt 2:a dst på varv 6, 3 st, 1 dst med nedtag runt mittersta st på varv 6, 3 st, 1 dst runt mittersta st på varv 6, 3m st, 1 dst  med nedtag runt mitterst dst på varv 6, 3 st *.

Om du inte förstår mönstret på varv 8, titta på bilden.

« Senast ändrad: 13 feb-13 kl 17:27 av Pialinn »

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #24 skrivet: 13 feb-13 kl 17:30 »
Några fler rutor.

Fru Bergman

  • Inlägg: 61
    • Västergötland
SV: 396 rutor
« Svar #25 skrivet: 13 feb-13 kl 18:56 »
Tusen tack, Pialinn för den mycket pedagogiska och tydliga beskrivningen!!..... Nu ska jag nog klara ut det! :)

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #26 skrivet: 15 feb-13 kl 11:55 »
Dessa rutor verkar vara de sista "små" fyrkantiga. Fast jag vet inte om jag hittar fler.

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: 396 rutor
« Svar #27 skrivet: 17 feb-13 kl 15:22 »
tack vare din tråd sin inspiration och att jag skadat mig har jag nu knåpat ihop femton rutor! Iofs den allra enklaste sorten men jag är stolt ändå! ;D

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: 396 rutor
« Svar #28 skrivet: 19 feb-13 kl 23:25 »
Jag virkade den här rutan i dag. Den är ungefär 10x10 cm och virkad i garn som jag tror är för stickor 3-4 (det var två små restbitsnystan som jag inte ens vet var de kommer ifrån...)

Två problem. Det första är att jag tänkte göra såna här rutor (fast i ett annat garn, det här var bara test) och göra en filt av, och den här rutan känns rätt 'stadig' jag hade velat ha den luftigare/mjukare, men ändå inte med för mycket 'hål' i mönstret, det var därför jag tyckte den här varianten av mormorsruta var fin. Har jag för liten virknål kanske? Size 3 står det på den. Eller är det bättre att virka klassisk mormorsruta? Eller finns det någon annan fin som kan passa till en filt, som inte blir för 'stadig' men inte heller för 'hålig'...

Det andra problemet är, hur räknar man ut hur mycket garn det går åt? Jag tänkte åka till Vartoftagarn på lördag, de har ett billigt garn där, http://www.vartoftagarn.se/acrylic-lagprisgarn-paket-om-10-nystan.html, hur många såna nystan kan det gå åt om man virkar såna här rutor till en filt på kanske 150x200 cm?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: 396 rutor
« Svar #29 skrivet: 19 feb-13 kl 23:30 »
http://stickskolan.se/strukturer/mormorsrutor/

Några olika.


Det är mormorsruta nr 4 som jag har gjort, fast jag missade att det skulle vara tre färger.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #30 skrivet: 20 feb-13 kl 00:48 »
Det rutan är snygg men mycket tät, för man virkar ihop många maskor och många i en luftmaskbåge. Kanske skulle den bli bättre med en grövre nål, men jag tror inte det.
Om rutan är 10*10 cm skulle du behöva 300 rutor. Lägg den ruta du har på en våg och på så vis räkna ut hur mycket garn du behöver till en filt. Det går åt mycket garn när man virka! ;-)

Att mönstret visar 3 färger betyder inte att du måste virka den med 3 färger. Finns en grå/ceris ruta på bild "1 rutor 5". Samma ruta har jag virkat en gång till på bild "1 rutor 8" övre raden längst till höger. Där kan du se hur olika en ruta blir beroende på färgval.


Hittar du några rutor bland mina som du skulle vilja testa, kan jag göra mönster till dej.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: 396 rutor
« Svar #31 skrivet: 20 feb-13 kl 01:30 »
Tack för hjälpen! Så långt tänkte jag inte, som att jag kunde väga rutan och räkna ut det...

Jag tycker också den var väldigt fin, men blev som sagt för 'hård' det blir ingen mysfilt då... men det går ju att använda den till en kudde t ex.

Jag tittade igenom dina, det är så många fina! (och visst är den första i första raden på bild 1 rutor 8 samma som min?) hur stora är de ungefär? 10x10 cm känns som en rätt bra storlek. Fast det beror ju förstås på garnet också är klart... Men om vi säger de andra på samma bild som den här, de kanske blir ungefär så stora med det garnet jag har? Är det någon av de som blir lite mjukare/lösare än den här? Jag tyckte den du nämnde som fanns i två olika färgställningar var väldigt fin, men den kan också bli lite stadig kanske? En kudde till eventuellt...

Alternativt gör jag själva filten i den gamla vanliga traditionella mormorsrutan...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #32 skrivet: 20 feb-13 kl 10:38 »
När det nu finns så mångaolika rutor, varför då göra det gamla vanliga.

Den rutan du virkat heter Weekend in Stockholm och visst är det den jag oxå virkat.
På bild 5 överst raden till vänster och på bild 6 nedersta raden till höger finns en ruta som "liknar" din, men blir inte lika tät. Kolla igenom igen o återkom.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: 396 rutor
« Svar #33 skrivet: 20 feb-13 kl 10:51 »
Jag virkade den här rutan i dag. Den är ungefär 10x10 cm och virkad i garn som jag tror är för stickor 3-4 (det var två små restbitsnystan som jag inte ens vet var de kommer ifrån...)

Två problem. Det första är att jag tänkte göra såna här rutor (fast i ett annat garn, det här var bara test) och göra en filt av, och den här rutan känns rätt 'stadig' jag hade velat ha den luftigare/mjukare, men ändå inte med för mycket 'hål' i mönstret, det var därför jag tyckte den här varianten av mormorsruta var fin. Har jag för liten virknål kanske? Size 3 står det på den. Eller är det bättre att virka klassisk mormorsruta? Eller finns det någon annan fin som kan passa till en filt, som inte blir för 'stadig' men inte heller för 'hålig'...


Pröva med en större/grövre virknål! Det är vanligt att virka med en virknål som är ½ - 1 nummer större än rekomenderade stickor just för att få det luftigare och inte så kompakt.

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #34 skrivet: 20 feb-13 kl 15:11 »
Just den rutan som Rakadero virkat är mycket tät och även om man byter virknål kommer det att vara tät.

Man kan även virka större rutor. Jag har gjort mina i en färg men man kan virka med flera färger. (kolla i 10:an)


Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: 396 rutor
« Svar #35 skrivet: 20 feb-13 kl 15:40 »
När det nu finns så mångaolika rutor, varför då göra det gamla vanliga.

Den rutan du virkat heter Weekend in Stockholm och visst är det den jag oxå virkat.
På bild 5 överst raden till vänster och på bild 6 nedersta raden till höger finns en ruta som "liknar" din, men blir inte lika tät. Kolla igenom igen o återkom.

Lite tänkte jag att 'den gamla vanliga' går ju rätt fort... ska man göra trehundra rutor får de inte ta för lång tid var, jag är inte så snabb på att virka och det blir inte så ofta jag sätter mig med det tyvärr.

Men den rutan 1.1 på bild fem var fin, likaså 1.2 (alltså andra på första raden) och 2.4. Hurdana är de i täthet? Och 1.4 på bild sex. Den gillade jag också!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #36 skrivet: 20 feb-13 kl 16:25 »
Ingen av de du nämner är lika täta som ditt prov.
Om du vill virka en lite annorlunda mormors-ruta titta på 2.6 på bild 7.

1.2 på bild 5 är en favorit hos mej.

Sätter mej och gör mönster på dom så du kan provvirka.
« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 16:44 av Pialinn »

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: 396 rutor
« Svar #37 skrivet: 20 feb-13 kl 17:25 »
Ingen av de du nämner är lika täta som ditt prov.
Om du vill virka en lite annorlunda mormors-ruta titta på 2.6 på bild 7.

1.2 på bild 5 är en favorit hos mej.

Sätter mej och gör mönster på dom så du kan provvirka.

2.6 på sjuan är också jättefin, lite som en traditionell mormorsruta men ändå inte och funkar säkert fint för de färger jag tänkte mig, mörkgrön, ljusgrön och naturvit eller någon ljusbeige längst ut, beroende på vad jag hittar för garn på lördag.

Vad snällt av dig att göra mönster åt mig! Det är inte så brått, jag är inte så snabb, gör du ett nu så kan du ta ett nästa vecka eller så...  :)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

 

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #38 skrivet: 20 feb-13 kl 17:37 »
Här kommer första mönstret och en bild på ruta 2.6. Då har du 2 rutor att provvirka.
Om du inte förstår, fråga!

Ruta 1.1 på bild 5

Varv 1:  Börja med en magisk ring,  *2dst, 2 lm* 8 ggr
Varv 2: *1 fm, 7 lm, 1 fm, 3 lm*  4 ggr
Varv 3: * 1 dst 1 lm* 5 ggr, 1 tst, 1 lm, *1dst 1lm* 5 ggr runt lmb med 7 lm = 11 st stolpar, 1 lm 1 fm i lmb med 3 lm 1 lm. Upprepa detta 3  ggr till.
Varv 4: *2 st tills i mellanrummet mellan 2:a & 3:e, 1 lm* 3ggr till. 2 lm= hörnet. *2 dst tills 1 lm* 4 ggr. l sista mellanrummet virkas ½ st och i 1:a mellanrummet på nästa dst-grupp virkas en½ st och sen sluta så det blir 2 st tills.  Upprepa detta 3 ggr till.
Varv 5: l hörnet virkas 1 fm 2 lm 1 fm, *1 lm 1 fm i lmb* 8 ggr, 1 lm. Upprepa 3 ggr till.


Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: 396 rutor
« Svar #39 skrivet: 20 feb-13 kl 18:28 »
Jättebra beskrivning, det enda jag var lite tveksam på var tst? Det betyder tredubbel stolpe väl? Att den mittersta av de elva dst är en tredubbel? Det verkade så iaf.

Sen hade jag aldrig hört talas om magisk ring men du skrev i förra beskrivningen du gjorde åt en annan att man kunde googla så det gjorde jag. Smart. Jag har alltid virkat luftmaskeringar, de blir ju lite klumpigare. Men hur vet man hur stor man ska göra den magiska ringen?

Sen andra bilden, förstår jag hur man gör bara av att titta på den? Vet inte om jag är så duktig...

Men jag börjar med den första, så har jag att göra en stund. Tack!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 6 användare (2 dolda)
Efwa, Be, Limpans, Flytkorken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser