Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  396 rutor  (läst 27300 gånger)

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
396 rutor
« skrivet: 29 jan-13 kl 14:41 »
Just nu har jag 396 olika rutor.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: 396 rutor
« Svar #1 skrivet: 29 jan-13 kl 14:49 »
WOW !!! Hur lång tid har det tagit att få ihop den mängden?Vad fina dom är.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: 396 rutor
« Svar #2 skrivet: 29 jan-13 kl 15:06 »
Läckra. Va ska det bli av dem?
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #3 skrivet: 29 jan-13 kl 21:39 »
Fick inspiration av en holländsk sajt i januari förra året. (http://knutsel-dekentje.blogspot.pt/) Men det lustiga är att jag inte virkat många rutor efter hennes bilder, så jag kan säkert få ihop 300 nya rutor. Finns minst 2 kvinnor till som virkat 365 olika rutor i USA.

Vet ännu inte vad jag ska göra med dom. Jag bara hjuter av att ha gjort dom.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: 396 rutor
« Svar #4 skrivet: 01 feb-13 kl 17:27 »
Det fanns många fina rutor på den sidan!

Jag har länge funderat på att virka en pläd av mormorsrutor i olika gröna, beiga, vita garner, och tänkte först virkat bara vanliga mormorsrutor, men så fick jag syn på en bok med massor av besläktade rutor fanns beskrivna. En bekant till en bekant hade köpt den, i USA tror jag, den var på engelska iaf.

Nu har jag inte varken råd eller lust att lägga ut pengar på en sån bok, men jag skulle väldigt gärna vilja kunna virka några fler olika sorter.

Det fanns inga beskrivningar på den länken vad jag såg? Och holländska är ju för den delen också inget lätt att förstå sig på...

Någon som vet var man kan hitta några beskrivningar till andra sorts mormorsrutor?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: 396 rutor
« Svar #5 skrivet: 01 feb-13 kl 17:45 »

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: 396 rutor
« Svar #6 skrivet: 01 feb-13 kl 18:52 »
Tack!

Jättefina rutor! Nu blev jag vrålsugen att sätta igång!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #7 skrivet: 03 feb-13 kl 19:49 »
De flesta av mina rutor har jag virkat efter bilder jag hittat ute på nätet. Finns hur många som helst. Gör ett google-sök på granny crochet.

Har jag använt mönster är det ritade mönster jag använt.

bondmorawannabe

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: 396 rutor
« Svar #8 skrivet: 03 feb-13 kl 20:12 »
Jag virkar också mormorsrutor, den "klassiska" modellen, i storlek ca 20x20 cm. Det ska bli min "livsfilt", om och när den någon gång blir klar.  :) Jag har köpt garn i massor av olika färger och tar med mig det till jobbet, släkt, vänner, kurser mm och låter folk välja färger till en ruta. Ingen ruta blir den andra lik och det är fantastiskt roligt att se hur engagerade alla blir i att välja färger till "sin" ruta. Yttersta varvet är alltid vitt och sedan ska jag virka ihop filten med det vita garnet.
Detta är ett projekt som ibland ligger i träda och som jag ibland nästan kan bli manisk med. Huvudsaken är att det ska kännas roligt, inte ett måste som ska bli klart i tid. Jag älskar att ta fram mina rutor och titta på dom och drömma om hur filten ser ut när den är klar  ;D

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #9 skrivet: 06 feb-13 kl 11:49 »
Skulle vara roligt att se din livsfilt!!!

Bilder på 6-kanirga "rutor".

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: 396 rutor
« Svar #10 skrivet: 06 feb-13 kl 12:02 »
Ojojoj  :o Det blir bara finare o finare  :P Jag gillar alla rutorna,kan inte säga att den ena är finare än den andra. Jag har också en livsfilt,som har legat vilande säkert 2 år nu.Men nu blir jag sugen på att ta fram den igen. OCH Den är inte i närheten så fin som dessa rutorna ni har bilder på.Härligt med inspiration, TACK!  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Nina W

  • Inlägg: 4013
    • Värmland
SV: 396 rutor
« Svar #11 skrivet: 06 feb-13 kl 12:48 »
Mycket fantasifullare än dom vanliga "mormorsrutorna", fast dom är också fina! Du får hålla kurs i virkkonst!

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #12 skrivet: 06 feb-13 kl 18:20 »
Lite svårt hålla kurs, då jag bor utomlands. Just nu i husbil, med tankar om att hyra ett hus.

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #13 skrivet: 08 feb-13 kl 18:14 »
Första laddningen av rutor. Börjar med de minsta.




Fru Bergman

  • Inlägg: 61
    • Västergötland
SV: 396 rutor
« Svar #14 skrivet: 08 feb-13 kl 19:14 »
OJ!! Vad fint!! Jag blev jätteinspirerad och letade rätt på mina gamla "bomullsgarnsskvättar"!! Det lär inte bli så många...men 20 kan också vara vackert.... :)

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #15 skrivet: 08 feb-13 kl 19:29 »
Räcker nog till en väska eller kudde!!!

Ann i Josuas

  • Inlägg: 49
  • fd ansu002
    • Västergötland
SV: 396 rutor
« Svar #16 skrivet: 08 feb-13 kl 20:58 »
Ha ha, jag har också en massa mormorsrutor, jag är en riktig periodare med virkning. Jag virkade ihop några till såna där rundhalsdukar, blev faktiskt jättefina och användbara.Ska försöka att ladda upp bild på en.

 

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: 396 rutor
« Svar #17 skrivet: 08 feb-13 kl 21:34 »
oj vad duktig du är!Verkligen jätte fina!
 Jag önskar så att jag kunde virka, skulle gärna göra en egen liten filt.

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #18 skrivet: 09 feb-13 kl 09:08 »
Här kan man lära sej grunderna i virkning

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/lessons_crochet.php

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: 396 rutor
« Svar #19 skrivet: 10 feb-13 kl 09:26 »
Några fler


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser