Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som tappat ull på ryggen  (läst 1935 gånger)

davidj

• Västergötland
Tacka som tappat ull på ryggen
« skrivet: 26 jan-13 kl 19:44 »
Hej har fyra stycken svärdsjö tackor som gå i hopp med en bagge. En av tackorna har nu blivit av med en del ull på en fläck bak på ryggen. Ser även ut som om ullen tovat ihop sig å blivit nästan svart längst upp. Dom har tillgång till vinter hage och ladugård. Får hö havre/korn blandning och får pellets. Dom har salt stenar och mineral balja. Ska jag vara orolig hon verkar inte ha ont av det och brys sig inte om att man rör det heller. Med vänlig hälsning, David
Bor i en röd liten stuga på landet med Hund, Katter,Ankor och Höns

Proppen

SV: Tacka som tappat ull på ryggen
« Svar #1 skrivet: 26 jan-13 kl 20:17 »
Tappad ull på tackor kan bero på proteinbrist.

Har haft det på tackor som varit dräktiga med många lamm. Kan det vara förklaringen för din tacka?

davidj

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jan-13 kl 20:53 »
Hoppas hon är dräktig. Hämtade baggen i början på oktober. Tro att jag ger dom bra och mycket foder.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 26 jan-13 kl 21:42 »
Ja, som Proppen är inne på så kan ulltapp bero på proteinbrist. Hur är grovodret? har de fri tillgång?Hur är tackan i hullet? Om hon är i bra hull kan det kanske vara ohyra?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

davidj

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-13 kl 22:24 »
Har inte fri tillgång till grovfoder men får mycket. Bra i hullet vad jag kan känna och vad jag kan läsa mig till ganska ny på det här.

mosesmia

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 27 jan-13 kl 09:44 »
Det verkar vara så bland just Svärdsjöfåren att vissa tackor tappar ullen. Vi har själv 2 st tackor som alltid tappar ull över ryggen innan lamning. Ändå känns de fina i både hull och får allt de ska.
Jag brukar klippa ullen när den börjar tova sig, så att den inte sliter i skinnet.
Jag har även värmlandsfår och de har aldrig detta problem, så jag vet inte varför just Svärdsjöfåren tappar ull. Men den växer snabbt ut igen.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

davidj

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 jan-13 kl 14:24 »
Vad skönt att höra ser ut som att det börjat växa ut nytt. Har köpt nytt grov foder så jag vet att det ät perfekt nu om det blir några lamm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser