Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra verktyg sökes, var är dom?  (läst 14220 gånger)

Neon Knight

• -
SV: Bra verktyg sökes, var är dom?
« Svar #20 skrivet: 29 jan-13 kl 20:52 »
Min blåa Bosch skruvdragare är så gammal att den har NiMH-batterier. Dessa är fortfarande i bra skick och jag gillar maskinen såpass att jag skulle kunna tänka mig att köpa nya batterier när de ger upp. Fast antagligen blir det dyrare än att köpa en helt ny maskin.

Handverktyg tycker jag är svårt. Bahco är numera bara ett varumärke som kan sitta på vilken kinesisk skit som helst. Biltemas fasta nycklar med 10 års garanti är ok, som torbjörn skriver, men de har andra verktyg i sortimentet som är fruktansvärda.

Gottfrid

• -
« Svar #21 skrivet: 29 jan-13 kl 21:12 »
Riktiga verktyg gör halva jobbet,dåliga verktyg gör en galen! Batterier har batteri experten.Sen går det ibland att sprätta upp gamla acken å sätta i nya celler om man har lång tråkigt nån ruggig kväll.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #22 skrivet: 29 jan-13 kl 22:07 »
Jag vill slå ett slag för borrsvängen! perfekt skruvdragare utan vare sig sladd eller batteri. bäst är om man tar en gammal uttjänad träborr ( en sån med en fyrkantig klump på änden som ska sitta neri borrsvängen) ock kapar av borren en bit. på den svetsar man sen fast en bittshållare. oslagbar lösning!. skruv med torxskalle fungerar bäst då  tycker jag.

angående hammare så tycker jag bättre om de som är lite tyngre, det händer mer när man slår ock de är stadigare. när jag t e x spikar med 6 tums spik använder jag en 1 kilos smideshammare med planare ban. då kan man också använda två händer :)

Vattenpass av plast (hultafors) är att föredra eftersom de inte är lika kalla att hålla i på vintern ock de tål mer stryk än de i metall.

skaffa en stor kofot, antigen hultafors eller gränsfors som är mkt säkra kort, en "lagom" längd är enligt mig de som är runt 1 meter långa

yxor. hultafors gör i min mening för mjuka yxor så dem har jag bara till fuljobb! gränsfors eller wetterlings ska det vara.
tips,kan du fila eggen med en fil är den  för mjuk ock det är hultsfors. men de är MYCKET bättre än all annan skit man ser i lågpriskedjorna

tips. fintandade sågar sågar inte bra i fuktigt/färskt trä, spånet kakkar igen sågspåret direkt ock gör det tungjobbat. skaffa en med större tänder som matar ut spånet bättre ock såga utan att trycka på för mycket så går det finfint.

snickarpennor i all ära, men de funderar dåligt på färskt/fuktigt frä. då kan man med fördel använda akvarellpennor istället av den hårdare sorten.

Köp en dyr vinkelhake. kolla att den verkligen ÄR 90 grader med en annan vinkel (samma märke) i butiken
http://www.billigaarbetsklader.se/vinkelhake-proffs-v-25-p-p-1903.aspx

snörslå med utväxling är jättebra ock går fort att veva in, köp inte kritpulver från lågpriskedjor med konstiga märken för de fungerar dåligt i min mening.
http://www.billigaarbetsklader.se/hultafors-snorsla-clp-30-p-5956.aspx
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Flemming

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 29 jan-13 kl 22:11 »
Förresten, är det nån som vet var man kan få tag i en sån "manuell skruvdragare!; ett skaft där man kan trycka ned handtaget och då roterar änden i vilken man kan sätta bits. Inte lika bra som skruvdragare men för mindre skruvar som ska skruvas vertikalt nedåt så man kan "hänga" på manuella skruvdragaren är den jättebra.
 :) /Torpjens

Kan det vara en sådan här tingest,vanlig bland fastighetsskötare på 70-talet,dom tvinnade metalltråden runt sopsäckarna i papper.
Svenskt namn är spiralskruvmejsel
I Europa heter den tydligen Ratchet Screwdriver
USA kallar den för Yankee Spiral Ratcheting Screwdriver men även andra namn förekommer.

Lägger in några länkar du kan titta igenom...
http://www.oldtoolsnstuff.com/yankeescrewdriverpage.htm
http://www.google.com/search?q=Spiral+Ratchet+Screwdrivers&hl=sv&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=_zUIUfLhO6WP4gT7nYDABQ&ved=0CDoQsAQ&biw=1613&bih=896

Verktygsboden verkar vara dom enda som säljer spiralskruvmejslar numera http://www.verktygsboden.se/spiralborr/spiralskruvmejsel-med-bits-och-borr
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

padus

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 29 jan-13 kl 22:30 »
Ville bara tacka för alla svar! Väldigt intressant och lärorik läsning. Jag läser allt och tittar igenom allt, men har lite dåligt med tid att svara nu under veckorna!

Tack... som sagt :)

Skogsviktor

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 30 jan-13 kl 09:04 »
Köp gammalt begagnat på t.ex. tradera, blocket, loppis m.m. Billigare kvalité kan man knappast hitta... Jag köper gärna grejer det står Erik Anton Berg eller Jernbolaget Eskilstuna på när det gäller eggverktyg, just för att det är bra svenskt stål som håller skärpan. Sen är det klart man behöver "fulverktyg" då man behöver hugga sten eller nått.

Kniv bör man ha en finkniv att slöjda med och en fulkniv att skära (nästan) allt annat med.

Sågar kan man köpa en finsåg och en grovsåg, finsågen ska ha många små tänder och användas när man gör synliga träskarvar m.m. Grovsågen kan vara en vanlig billig fogsvans till allt möjligt, när den blir "inte jätttevass" kan den vara bra till att såga rötter m.m.

Nån hyvel bör du ha, särskilt om du ska använda åkerbrukat virke av enklare kvalisort till din vagn, trähyvlar med bra stål är ofta förekommande på tradera. (Det brukar börja med en spånhyvel... Men det leder i sin tur till tyngre grejer...) :)

För att spänna fast saker du arbetar med kan det i början räcka med några tvingar, men köp inte kinagrejjer då dom böjer sig som om dom vore rödglödgade. Skolhyvelbänkar kan ibland bortskänkas mot avhämtning, tar lite mer plats men är ihopmonterbara...

Som tidigare nämnt så bör man ju inte skaffa verktyg om man inte behöver dom, men riktlinjer skadar ju inte...

arwid

• Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 30 jan-13 kl 10:42 »
Min blåa Bosch skruvdragare är så gammal att den har NiMH-batterier. Dessa är fortfarande i bra skick och jag gillar maskinen såpass att jag skulle kunna tänka mig att köpa nya batterier när de ger upp. Fast antagligen blir det dyrare än att köpa en helt ny maskin.

Handverktyg tycker jag är svårt. Bahco är numera bara ett varumärke som kan sitta på vilken kinesisk skit som helst. Biltemas fasta nycklar med 10 års garanti är ok, som torbjörn skriver, men de har andra verktyg i sortimentet som är fruktansvärda.

På byggahus forum finns det en tråd där en/flera användare visat hur de har bytt battericeller på sina befintliga batterier till skruvdragare m.m det kanske kan vara något för dig att testa, nya battericeller är inte dyra om man köper dem via nätet. Däremot kostar ofta nya batterier lika mycket som en ny skruvdragare men om du ändå funderar på det så undersök om de går att köpa från t.ex. usa eller england det blir med all sannolikhet billigare än att köpa dem här i landet.

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/203531-renovering-av-skruvdragarbatterier-sa-gjorde-jag-bilder.html

arwid

• Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 30 jan-13 kl 10:56 »
Vilka verktyg behöver du? Man ska inte köpa en massa verkyg förrän de behövs liksom. Möjligtvis om man hittar begagnade fynd då, av sådant som är svårt att få tag på.

Min åsikt är att man ska hålla ögonen öppna efter erbjudanden och inte tveka att köpa ett verktyg om man vet att det kommer användas, om inte närmaste tiden så i alla fall inom det närmaste året/åren. Det förekommer frekvent att verktyg reas ut någon gång om året och då kan man spara mycket pengar genom att köpa den då istället för att vänta tills dagarna innan man behöver den. Då kan man i många fall få ett kvalitetsverktyg för samma pris som ett lågbudgetmärke kostar och som inte fungerar tillfredsställande.

Men du har rätt i att man inte ska köpa saker om de inte kommer användas, fast å andra sidan är det vanligt att man inte inser hur mycket man kommer använda en pryl förrän man har det då man hittar nya användningsområden för den som man tidigare inte tänkt på ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 30 jan-13 kl 12:33 »
Min åsikt är att man ska hålla ögonen öppna efter erbjudanden och inte tveka att köpa ett verktyg om man vet att det kommer användas, om inte närmaste tiden så i alla fall inom det närmaste året/åren. Det förekommer frekvent att verktyg reas ut någon gång om året och då kan man spara mycket pengar genom att köpa den då istället för att vänta tills dagarna innan man behöver den. Då kan man i många fall få ett kvalitetsverktyg för samma pris som ett lågbudgetmärke kostar och som inte fungerar tillfredsställande.

Men du har rätt i att man inte ska köpa saker om de inte kommer användas, fast å andra sidan är det vanligt att man inte inser hur mycket man kommer använda en pryl förrän man har det då man hittar nya användningsområden för den som man tidigare inte tänkt på ;D

Sant. Standardverktyg behöver man nog inte vara rädd för att skaffa i förväg, men skaffar man allt man kan tänkas behöva innan är risken stor att man står med grejer för många tusentals spänn och ändå måste skaffa det man behöver, för lika mycket till.

Har tex en fådd sådan där elektrisk kap- och gersåg, vilken jag aldrig använt och kommer säkert inte att göra heller, trots att jag ansträngt mig för att komma på användningsområden.

En 3-meters talmeter vill jag förresten inte vara utan. Slår alla andra måttband tycker jag och finns nästan alltid i fickan.
« Senast ändrad: 30 jan-13 kl 12:37 av Lopt »

andtol

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 30 jan-13 kl 13:11 »
Man ska inte köpa en massa verkyg förrän de behövs liksom.

Det är så kul att handla att jag gjort det alldeles för mycket! Men det handlar mest om fasta nycklar och andra billiga verktyg.

Intressant tråd. Jag ska köpa mig en ny kvalitetshammare. Det har jag saknat. Det är så lätt att vara dumsnål.

statustrött

« Svar #30 skrivet: 30 jan-13 kl 14:26 »
 Jättebra förslag som Jörmundur kom med, att använda borrsvängen med moderna bits, tackar så mycket för det tipset.

TW

• Finland
« Svar #31 skrivet: 31 jan-13 kl 16:58 »
Ja Jömundurs ide är bra men jag tog det ett steg längre. Jag har bytt ut originalchucken på borrsvängen mot en 13 millimeters chuck från en slutkörd borrmaskin som de kasserade på yrkesskolan. Nu passar alla moderna borrar och bitsar i borrsvängen. Den går ju inte att skruva gipsskivor med men för enstaka större hål går det snabbare med borrsväng än att dra ut kablar till elborrmaskinen och då jag finsnickar och vill dra in skruvarna försiktigt brukar jag skruva med borrsvängen. Den är fenomenal att justera karmskruvar med.

Vad det gäller handhyvlar så skall man akta sig för nya Stanley och nya Record. De säljer bara på namnet numera men kvaliteten är ingenting att skryta om. Record har ingen egen tillverkning och hyvlarna är inköpta från Anant och ommålade så jag vet inte hur de täcks skriva Sheffield på dem för det är ren lögn. Fjärranösternhyvlar som Anant och Faithful och allt vad de heter är sällan någonting att ha men jag har hört att vissa exemplar från Quangsheng skulle vara användbara medan vissa är bara skräp. Kuntz har jag bara dåliga erfarenheter av.

Bra begande hyvlar brukar vara tillverkade av Hellstedts eller Record eller Millers Falls eller Stanley eller Woden eller Sargent eller V&B eller Siegley eller Ståhl. Anchor och E-steel och Rapid verkar något sämre men kan gå att fixa om man är händig med fil och skavstål. Ingen tillverkare har såvitt jag vet producerat bara bra hyvlar eller ens bara bra hyvelmodeller så ett bra märke är ingen garanti för att hyveln är bra men det ökar sannolikheten. Det går ofta att reparera till synes hopplöst rostiga och trasiga hyvlar bara hyveln är av bra kvalitet från början och tillräckligt billig i inköp så man har något utbyte av besväret med renoveringen.
Bra nyare hyvlar brukar komma från Clifton eller Veritas. Lie-Nielsen är förståss bäst men de är minst sagt svindyra.
Trähyvlar går också mycket bra att använda men det tar litet tid att lära sig deras egenheter.

Det här är bara mina åsikter så säkert tycker någon annan annorlunda baserat på sina erfarenheter.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

arwid

• Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 01 feb-13 kl 11:41 »

Sant. Standardverktyg behöver man nog inte vara rädd för att skaffa i förväg, men skaffar man allt man kan tänkas behöva innan är risken stor att man står med grejer för många tusentals spänn och ändå måste skaffa det man behöver, för lika mycket till.

Har tex en fådd sådan där elektrisk kap- och gersåg, vilken jag aldrig använt och kommer säkert inte att göra heller, trots att jag ansträngt mig för att komma på användningsområden.

En 3-meters talmeter vill jag förresten inte vara utan. Slår alla andra måttband tycker jag och finns nästan alltid i fickan.

Det är alltid en god ide att ett bra tag innan man börjar bygga börja undersöka vad för verktyg man kan tänkas behöva via olika forum då får man bra tips och kan börja samla på sig sådant som kan tänkas behöva samt vad som kanske är onödigt.

Tids nog så har man samlat på sig en grunduppsättning som man klarar sig långt på och då behöver man bara komplettera med enstaka prylar beroende på vad man ska göra.

Kap-/gersåg tycker jag är smidigt om man ska kapa mycket virke inför/vid ett bygge, för ett par år sedan hjälpte jag en kompis byta panel på hans hus då var det väldigt praktiskt att först mäta upp hur långa plankorna skulle vara samt räkna hur många man behövde sedan var det bara att mata på och kapa rätt antal i rätt längd.

Det bästa är om man har ett riktigt sågbord som kan köpas som tillbehör till sågen, det hade inte min kompis så istället satt vi sågen på ett par lastpallar samt att vi gjorde ett mothåll i form av lite hopspikade plankor som var enkelt att flytta på. Så då var det bara att ställa in mothållet på rätt avstånd för att få rätt längd på virket sedan när det var gjort behövde man inte mäta varje planka utan det var bara att lyfta upp tre åt gången på sågen och sätta mot mothållet samt därefter kapa.

Det var väldigt effektivt och tidsbesparande än att mäta varje planka och kapa den för hand individuellt. Så en kap-/gersåg är bra att ha förutsatt att man använder den och då helst med ett lämpligt bord som man monterar den på, sådana kan man köpa ganska billigt på t.ex. clas ohlson. Dock går det bra att använda sågen utan bord också även om det underlättar om man har ett riktigt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 01 feb-13 kl 12:33 »
Jag hade ingen el när jag byggde min stuga, så jag kapade varenda bräda för hand med fogsvans. Nu har jag skaffat en elektrisk kapsåg, och det är ett extremt användbart verktyg. Det blir betydligt roligare att bygga när man har en sådan  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 01 feb-13 kl 13:24 »
Jag hade ingen el när jag byggde min stuga, så jag kapade varenda bräda för hand med fogsvans. Nu har jag skaffat en elektrisk kapsåg, och det är ett extremt användbart verktyg. Det blir betydligt roligare att bygga när man har en sådan  :)

Vad som är roligt är nog olika. Tycker de bara dönar och dammar jag. Men visst vid tillfällen där man ska ha mycket av samma längd och kan köra med anhåll är det effektivt. Jag har mest grejat på gamla byggen och där är det inte mycket som ska vara av samma längd tycker jag..

Huggorm

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 01 feb-13 kl 13:35 »
När man skall ha reglar som dessutom måste vara kapade exakt 90 grader är det bra med elsåg. Inget kul att kapa en massa 2"6 med geringsåg

impudicusson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 01 feb-13 kl 14:32 »

Landet

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 07 feb-13 kl 13:22 »
Kolla in amazon.com för batterimaskiner, mindre än halva priset och du får hem paketet på cirka en vecka. Tänk på att det tillkommer 25% moms och ca 3,5% tull. De har även andra verktyg till bra priser.
Det du behöver är en 240->110V omvandlare finns på kjell.com eller clas i sjön. Eller gå till en återvinningsstation och ta ett rakapparatsuttag från ett badrumsskåp.

14,4 Volt räcker till skruvdragare men ska du köra tigersåg mm på samma batteri så rekomenderar jag 18V men då blir de större och tyngre med.

arwid

• Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 08 feb-13 kl 11:36 »
För tillfället säljer jula snabbtvingar från bahco för 99 kr/st ordinarie pris är drygt 300 kr så är man i behov av sådana kan det vara ide att köpa några stycken.

http://www.jula.se/snabbtving-153016

arwid

• Norrbotten
« Svar #39 skrivet: 08 feb-13 kl 11:40 »
Kolla in amazon.com för batterimaskiner, mindre än halva priset och du får hem paketet på cirka en vecka. Tänk på att det tillkommer 25% moms och ca 3,5% tull. De har även andra verktyg till bra priser.
Det du behöver är en 240->110V omvandlare finns på kjell.com eller clas i sjön. Eller gå till en återvinningsstation och ta ett rakapparatsuttag från ett badrumsskåp.

14,4 Volt räcker till skruvdragare men ska du köra tigersåg mm på samma batteri så rekomenderar jag 18V men då blir de större och tyngre med.

Jag har för mig att amazon.com i alla fall tidigare inte skickade varor till europa och sverige men de kanske har ändrat sin policy?

Så är ofta fallet med amerikanska butiker men det går att ta sig förbi genom att skaffa en adress i usa vilket man kan göra via olika företag som har det som affärside. Då skickas varan man köper i usa till adressen man har där och företaget som tillhandahåller adressen vidarebefordrar sedan paketet till sverige, har ej testat det själv men många har gjort det på t.ex. byggahus forum utan problem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 2 användare (1 dolda)
isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser