Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad använder ni HELST i köket?  (läst 12705 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Re:Vad använder ni HELST i köket?
« Svar #20 skrivet: 20 jan-07 kl 16:48 »
Jo, när jag håller till i köket så lagar jag mat, och när maten är lagad och uppäten så vill jag ligga på soffan och bara pösa en stund = köket fortfarande ostädat.. När min effektiva man lagar mat lyckas han städa undan allt eftersom :o! Har ännu inte lyckats lista ut hur han bär sig åt.. Vaddå simultankapacitet ;D ???
Men vad jag verkligen skulle vilja ha är en handvevad visp.

Hehe, drömmare, där är du och jag exakt likadana. När jag har lagat mat ser köket ut som ett bombnedsläpp ;D  och efter att jag lagat mat vill jag inte med en gång städa och diska också. Det kan man göra senare på kvällen. Eller nästa dag ;)
Förståååår bara inte hur vissa människor (t ex min mamma) verkar ha ett sådant inbyggt förmåga att lixom städa per automatik... det är ett mysterium! ???

När jag läst alla era inlägg har jag kommit på vad som fattas i mitt kök! Och inte bara där... :-[
En man! ;D
Tack för tipset! ;D

När det gäller handvispar Drömmare, så är mitt tips att hålla koll på loppisar. Där hittade jag min. :)
Why be normal when you can be yourself?

Vidar

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 20 jan-07 kl 17:19 »
När min effektiva man lagar mat lyckas han städa undan allt eftersom :o! Har ännu inte lyckats lista ut hur han bär sig åt..
Knepet är att ha kompost/skräplådan stående framme och slänga med en gång. Delade lägenhet med en man för nåt år sen som slängde allt i vasken och sen blev förvånad för att det låg kvar där...

Det enda negativa med mannen i köket är att hur än ofta man slipar knivarna så blir de slöa på ett par veckor..
Bland det värsta man kan göra är att använda knivet till att fösa av det man hackat från skärbrädan och använda eggsidan att skrapa med. Vänjer man sig av med det så brukar det bli mycket bättre. Sen är ett bra knivställ inte fel, så dom slipper ligga och skava mot varandra.

Fast mina föräldrar är likadana, för nåt år sen så köpte jag ett bra bryne åt dom så man kan få ordning på knivarna när man är där. ;D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #22 skrivet: 20 jan-07 kl 18:19 »
Knepet är att ha kompost/skräplådan stående framme och slänga med en gång.

japp, håll vasken tom! Och så ställer man undan saker direkt man har använt dem, inget får stå framme (typ mjölpåsar och sånt). Och så diskar man hela tiden, såfort något är färdiganvänt så diskas det eller sköljs av och hamnar i diskstället! Torka av bänkar hela tiden, så inte kladdet hopar sig.

tips från en fullfjädrad köksfascist  ;D ;D

det låter jobbigt men det blir en rutin - och så är det så HIMLA skönt att ha rent i köket när man ätit färdigt, man kan ställa undan den lilla disk som blir efter maten och strunta i den till nästa dag  ;D

manna

• -
« Svar #23 skrivet: 20 jan-07 kl 19:01 »
Och så diskar man hela tiden, såfort något är färdiganvänt så diskas det eller sköljs av och hamnar i diskstället! Torka av bänkar hela tiden, så inte kladdet hopar sig.

Vi har inte varmt vatten i kranen, så det där med att diska "hela tiden" känns apjobbigt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #24 skrivet: 20 jan-07 kl 19:14 »
Vi har inte varmt vatten i kranen, så det där med att diska "hela tiden" känns apjobbigt.

jo det förstår jag! Vi gott om varmvatten (för det mesta) men ingen diskmaskin, så vi kan inte "gömma" disken i den som en del kan göra. Jag blir tokig på att ha disk stående, så jag diskar även när vi inte har rinnande varmvatten (krånglande pelletsbrännare, en historia för sig  ::)). Värmer vatten i vattenkokaren och diskar med det. Antagligen katastrofal energiekonomi, men jag HATAR verkligen att ha det rörigt i köket. Finns säkert nån intressant djuppsykologisk förklaring till det  :P

Gryning

• Mirandas have
« Svar #25 skrivet: 22 jan-07 kl 09:02 »
japp, håll vasken tom! Och så ställer man undan saker direkt man har använt dem, inget får stå framme (typ mjölpåsar och sånt). Och så diskar man hela tiden, såfort något är färdiganvänt så diskas det eller sköljs av och hamnar i diskstället! Torka av bänkar hela tiden, så inte kladdet hopar sig.

Det där med att torka av bänken är en hjärtefråga för en nära vän. Så en gång när hon kom hade jag torkat av typ halva bänken jättefint. Hon upppskattade gesten, men tyckte nog ganska synd om mig, typ "du har mycket kvar att lära".  :-X

Vad det gäller att sätta undan mjölpåsar efter sig, så vänta bara tills vårt nya kök är klart och där moi har bestämt var skåpen ska stå. Då kommer grejorna att hoppa in i skåpen av sig själva efter användningen!

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 22 jan-07 kl 10:22 »
vedspisen ;D

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #27 skrivet: 22 jan-07 kl 10:31 »
vedspisen ;D
Håller fullständigt med dej!
Köksvedspisar är det bästa som finns, skulle inte kunna tänka mej att bo på ett ställe utan en sådan ;D
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #28 skrivet: 22 jan-07 kl 22:14 »

Håller helt klart med dig ChristinaR.   ;D

När jag lagar mat så diskar jag undan hela tiden och efter måltiden är det dax att diska resten. Nu bor jag i en liten lägenhet på 30 m2 där kök och rum är allt-i-ett och vill inte se stöket. Diskbänken syns var man än befinner sig.

Men helst använder jag mina träredskap och wokgrytan.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Norrsken

• -
« Svar #29 skrivet: 22 jan-07 kl 22:39 »
Bland det värsta man kan göra är att använda knivet till att fösa av det man hackat från skärbrädan och använda eggsidan att skrapa med. Vänjer man sig av med det så brukar det bli mycket bättre. Sen är ett bra knivställ inte fel, så dom slipper ligga och skava mot varandra.

Fast mina föräldrar är likadana, för nåt år sen så köpte jag ett bra bryne åt dom så man kan få ordning på knivarna när man är där. ;D

Ehh.. min karl styckar halvtinade kycklingar (jo, höns också för den delen) med köksknivarna.. Behövs inte många gånger innan den vassaste kniv är slö som jag vet inte vad.. Men, hans kycklinggrytor är helt underbara! Liksom hans "peppersoup" gjord på höns och allsjöns afrikanska örter..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Spraka

« Svar #30 skrivet: 22 jan-07 kl 22:44 »

det låter jobbigt men det blir en rutin - och så är det så HIMLA skönt att ha rent i köket när man ätit färdigt, man kan ställa undan den lilla disk som blir efter maten och strunta i den till nästa dag  ;D

För mig låter det som en utopi, även om jag verkligen försöker... :-\ (nästan varje dag ;) )

/ Spraka (själv dotter till en fullfjädrad köksfascist), som starkt tvivlar på det där med arv och miljö ;D  ;D
« Senast ändrad: 22 jan-07 kl 22:46 av Spraka »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #31 skrivet: 22 jan-07 kl 23:02 »
/ Spraka (själv dotter till en fullfjädrad köksfascist), som starkt tvivlar på det där med arv och miljö ;D  ;D

Jag fick det i generna...  :P

Syrran klarade sig...  :o

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #32 skrivet: 22 jan-07 kl 23:46 »
Jag använder min gamla Mouli Jansson fler ggr. i veckan. Jag är också väldigt fäst vid min vedspis och den lilla mjölkpallen jag sitter på när jag petar eller bara glor in i elden.
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 00:32 av Gruff »

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 22 jan-07 kl 23:55 »
Min gjutjärnsgryta, den är suverän!  :-*
hej spraka, kolla in min tråd om gjutjärn under hushåll är du snäll, kom med tips,hur ska den skötas?? potatisen bränner fast! ; :(

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #34 skrivet: 23 jan-07 kl 18:55 »
Diskmaskinen!
Jag avskyr att diska, och skulle bli väldigt deppig utan den!

Spraka

« Svar #35 skrivet: 23 jan-07 kl 21:49 »
hej spraka, kolla in min tråd om gjutjärn under hushåll är du snäll, kom med tips,hur ska den skötas?? potatisen bränner fast! ; :(

Det finns massor med tips under just den tråden. Man ska bland annat inte diska gjutjärn med diskmedel utan bara vanlig vatten, och med jämna mellanrum hälla i lite olja och värma upp och låta ånga det av. Det finns mer att läsa under gjutjärnstråden!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #36 skrivet: 25 jan-07 kl 09:20 »

Citera

Det kan hoppa över en generation... min mormor var fanatisk, det fick inte stå en kaffekopp i diskhon utan att hon diskade den, mamma samlar disk tills det är krisläge och städar när dammråttorna överfaller henne, jag blev (nästan) som mormor... ::)  Barnen visar inga nämnvärda disk- och städgener  :P

Spraka

« Svar #37 skrivet: 25 jan-07 kl 10:48 »

Det kan hoppa över en generation... min mormor var fanatisk, det fick inte stå en kaffekopp i diskhon utan att hon diskade den, mamma samlar disk tills det är krisläge och städar när dammråttorna överfaller henne, jag blev (nästan) som mormor... ::)  Barnen visar inga nämnvärda disk- och städgener  :P

Haha, då har det blivit helknas här! Mina söta söner har hittintills inte heller visat något överdrivet intresse för städning! Min bror däremot är en ordentlig gosse  ;D

Nu tillbaka till ämnet.... :-[ Vad jag HELST använder i köket förutom gjutjärnsgrytan, är faktiskt min diskmaskin! Det är i varje fall den maskinprylen jag uppskattar  mest av allt. :-*
En riktig livräddare för såna som jag, med obefintliga städ- och diskgener!  ;D

Fast den räknas kanske inte i denna tråd eftersom det inte är ett köksredskap... :-\
Men då kommer, efter gjutjärnsgrytan, dess diametrala motsats: det stora och djupa teflonstekjärnet!  :P

Gryning

• Mirandas have
« Svar #38 skrivet: 25 jan-07 kl 14:31 »
Jag för min del tycker självklart att diskmaskinen hör hemma i tråden, baraden är i köket. Däremot höjer jag ett ögonbryn för att så många betraktar sina män som "saker" att använda i köket...  ;)

Morran

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 25 jan-07 kl 20:03 »
Min favoritkökspryl är nog den här

även om jag nästan lika ofta använder en Mouli Jansson (heter den så?) liknande den som Gruff postade en bild på.
Min man använder jag dock helst någon annanstans.  ;)
« Senast ändrad: 25 jan-07 kl 20:03 av Morran »

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser