Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad använder ni HELST i köket?  (läst 12714 gånger)

Gryning

• Mirandas have
Vad använder ni HELST i köket?
« skrivet: 19 jan-07 kl 15:31 »
Jag hade svårt att svara på vad jag använder mest, men lät tankarna löpa till favoritsaker i köket. För min del är det mina bröd- + leverpastejformar som varit min farmors och som det blir jättefin yta på bröden i. Den där handdrivna mixern som nämns i en annan tråd gjorde mig lite sugen på tupperware, men än har inget fått mig det minsta intresserad av teflon & co...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Vad använder ni HELST i köket?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-07 kl 15:55 »
Köttkvarnen.

Jag älskar att göra syltor och korv :).

Har nog testat det mesta i syltaväg....kalvsylta, ekorrsylta, hjortsylta, tuppsylta, fläsksylta, lammsylta, kalkonsylta, fisksylta, presssylta, rullsylta, formsylta m.m m.m. :P

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #2 skrivet: 19 jan-07 kl 16:59 »
Min gjutjärnsgryta, den är suverän!  :-*
Why be normal when you can be yourself?

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 19 jan-07 kl 17:01 »
Min man.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 19 jan-07 kl 17:14 »
Min man.

;D

Själv föredrar jag stavmixern, den fixar det mesta!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 19 jan-07 kl 17:25 »
Själv föredrar jag stavmixern, den fixar det mesta!

:o :-[

Allvarligt talat, så är jag ingen höjdare på att laga mat. Jag lär mig nya saker varje dag och är därför en "allanvändare". Det skalas och kokas och bakas och vispas och grejas i allra största - och kladdigaste - allmänhet.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #6 skrivet: 19 jan-07 kl 17:47 »
Min man.

Instämmer!  :P

Utöver det - min stooora bakbunke i tjockt, härligt stadigt glas.
Höns, stickning och pelargoner

Suorja

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 jan-07 kl 19:29 »
jag måste slå ett slag för magic bullet...

super bra, används till allt från att mala kaffe till att göra nyponsoppa.

vad är en magic bullet undrar ni då kanske, jo det är en allt i ett mixer från tv shop!faktiskt lika bra i verkligheten som den verkar på reklamen!

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 jan-07 kl 19:57 »
mina knivar!
utan knivar så skulle det inte bli någon mat lagad hos oss....

Vidar

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jan-07 kl 20:02 »
Utan gjutjärnsgrytan och korvhornen skulle det vara betydligt tråkigare att laga mat. Sen är jag rätt förtjust i knivarna, minst en för varje ändamål och framför allt välslipade.  ;)

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 jan-07 kl 20:06 »
Instämmer!  :P

Utöver det - min stooora bakbunke i tjockt, härligt stadigt glas.

usch , jag tycker inte om plastredskapeller bunkar.... :(

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 jan-07 kl 20:09 »
jag måste slå ett slag för magic bullet...

super bra, används till allt från att mala kaffe till att göra nyponsoppa.

vad är en magic bullet undrar ni då kanske, jo det är en allt i ett mixer från tv shop!faktiskt lika bra i verkligheten som den verkar på reklamen!

nä, det är den inte!!! prova att göra plättarna som står i receptboken..det får inte plats i största behållaren...min började ryka efter 3 dagars intensivt användande, motorn orkarinte blanda deg mm..min åkte tillbaka i en evig hast och jag slapp betala något,jag tyckte det lät jättebra på reklamen men den orkar ju inte krossa isen en gång :o  men kanske jag fick ett måndagsexemplar, vad vet jag.....men jag blev riktigt besviken...verkar ej som att recepten är provkörda....

Norrsken

• -
« Svar #12 skrivet: 19 jan-07 kl 21:55 »
Min man.

;D ;D Kan inte annat än instämma ;D Det är så mycket renare och finare i köket när han är där!! Han är redigt effektiv! Annars så är ju knivar rätt oumbärliga också, och ska det bakas bröd så gåår det ju inte utan en trägaffel! Åt pipsvängen med alla elvispar, har tre varav en funkar..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 20 jan-07 kl 07:50 »
;D ;D Kan inte annat än instämma ;D Det är så mycket renare och finare i köket när han är där!! Han är redigt effektiv! Annars så är ju knivar rätt oumbärliga också, och ska det bakas bröd så gåår det ju inte utan en trägaffel! Åt pipsvängen med alla elvispar, har tre varav en funkar..

Renare? Finare?  ??? Det har vi aldrig provat här...

Trägaffel till brödbak, men elvisp (har 1 - med turbo - som fungerar ypperligt) till smetar. Är för armsvag för att fixa fluffig sockerkakssmet med unplugged visp.

Och lycka är ofta vassa knivar!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 20 jan-07 kl 13:11 »
Hmm... där får nog kaffebryggaren hård konkurrens av hushållsassistenten...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Norrsken

• -
« Svar #15 skrivet: 20 jan-07 kl 15:38 »
Renare? Finare?  ??? Det har vi aldrig provat här...

Trägaffel till brödbak, men elvisp (har 1 - med turbo - som fungerar ypperligt) till smetar. Är för armsvag för att fixa fluffig sockerkakssmet med unplugged visp.

Och lycka är ofta vassa knivar!

Jo, när jag håller till i köket så lagar jag mat, och när maten är lagad och uppäten så vill jag ligga på soffan och bara pösa en stund = köket fortfarande ostädat.. När min effektiva man lagar mat lyckas han städa undan allt eftersom :o! Har ännu inte lyckats lista ut hur han bär sig åt.. Vaddå simultankapacitet ;D ??? Det enda negativa med mannen i köket är att hur än ofta man slipar knivarna så blir de slöa på ett par veckor..

Ang elvispen, visst är den bra till sockerkaka.. Men vad jag verkligen skulle vilja ha är en handvevad visp. Mina föräldrar har en som säkert är från mormors mormors tid eller nåt, och det är riktigt bra effekt på den.. Grädde blir tjock på två minuter, ägg likaså. Har inte provat sockerkaka med den, men har en känsla av att det också skulle gå..

If we don't take care of the earth, earth will take care of us

ianitor

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 20 jan-07 kl 15:40 »
Rediga gjutjärnspannan och "riktiga" sockerkaksformen!  ;D
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Eulalia

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 20 jan-07 kl 15:47 »
Jo, när jag håller till i köket så lagar jag mat, och när maten är lagad och uppäten så vill jag ligga på soffan och bara pösa en stund = köket fortfarande ostädat.. När min effektiva man lagar mat lyckas han städa undan allt eftersom :o! Har ännu inte lyckats lista ut hur han bär sig åt.. Vaddå simultankapacitet ;D ??? Det enda negativa med mannen i köket är att hur än ofta man slipar knivarna så blir de slöa på ett par veckor..

....8<....

Yep! precis min erfarenhet, nämnde det i en tidigare tråd: Mannens plats är i köket, de lagar godare och nyttigare mat, håller det städat efter sig, och brukar göra alltihopa med glädje och under ett mysigt nynnande...
Alltså är det jag helst använder i köket en man med bra kockegenskaper :-D

NEJ, jag är inte sexistisk, bara praktiskt inriktad..

EDIT: och nu ser jag att Manna är lika praktisk hon! high five Manna!
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 15:52 av Eulalia »

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 20 jan-07 kl 15:56 »
Yep! precis min erfarenhet, nämnde det i en tidigare tråd: Mannens plats är i köket, de lagar godare och nyttigare mat, håller det städat efter sig, och brukar göra alltihopa med glädje och under ett mysigt nynnande...
Alltså är det jag helst använder i köket en man med bra kockegenskaper :-D

NEJ, jag är inte sexistisk, bara praktiskt inriktad..

Ha ha ... precis så är det här, jag nynnar, trallar och visslar (uppblandat med lite svordommar när jag bränner mig eller tappar en kladdig slev) hela kvällarna i köket och Yrian ligger en trappa upp och läser och myser och tjuvlyssnar och njuter av dofterna som letar sig upp för trappan.

F.ö., viktigaste prylarna i köket är en vass kniv och en bra stekpanna.

Eulalia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 jan-07 kl 16:04 »
Yrian du lyckliga flicka!
vilken lyxtillvaro, se till att hålla honom glad och tillfreds med livet, men se till att inte föräta dig på alla godsaker han lagar till  ;)

Tänkte att jag kanske skulle va en aning seriös för att testa hur det känns, och säga att det jag helst använder i köket är:
gjutjärnsgrytan, allting blir gott i den.
En stor och bra skärbräda, så att man kan förbereda allt upphack
vassa knivar, även sågknivar och ibland yxa
samt slutligen ugnen, för jag är en rätt lat matlagare som gärna ser till att det går undan. Ugnsrätter som inte kräver alltför mycket förberedelser är min melodi..
och självklart mycket vitlök och kryddor till det mesta :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 1 användare
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser