Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppla kamin på röret i murstocken.  (läst 3865 gånger)

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
Koppla kamin på röret i murstocken.
« skrivet: 25 jan-13 kl 10:17 »
Jag har två murstockar, en "utdömd"med eldningförbud vilken är lagd på framtiden att ordna till. Den andra fick samma dom men den sattes ett rör i av någon firma, detta gjordes innan jag flyttade in. Det jag funderar på at om jag kan ta hål i murstocken, nå röret och koppla på för ex en kamin som jag vill ha i vardagsrummet. Förstår ju att röret så klart är slutet och att jag skulle behöva kapa i det för att få dit någon "Kopplingsanordning" men tror ni det skulle vara möjligt? har någon gjort något liknande?
eller ska man bara ge F*N i rören och frysa en stund till? ;D

Huggorm

• Gäst
SV: Koppla kamin på röret i murstocken.
« Svar #1 skrivet: 25 jan-13 kl 10:30 »
Det beror ju på vad röret är gjort av för material, men om du gör ett tillräckligt stort hål i murstocken så kan du komma åt att svetsa runt. Det är dock inte enkelt, och anslutningsröret måste kapas så att det passar perfekt på det runda skorstensröret. Det är inget som jag skulle försöka mig på.

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 jan-13 kl 10:35 »
Kan du inte stoppa ett rör ner i den utdömda skorstenen?
Vi har ju brasa inne i stallet där vi har hunddagis/pensionat och där går skorstenens rör ut i luft-ventilationstrumman.
Ta ett snack med sotaren!
Lycka till, i år behöver man all brasvärme man kan få!

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 25 jan-13 kl 16:30 »
Nja, svetsa tror jag inte är någon vidare ide... Jag hade snarare tänkt isåfall att kapa av röret och köpa en skarv som träs ned och sedan upp så det täcker ordentligt både uppåt och nedåt för att sen täta med något medel kanske.
Kan du inte stoppa ett rör ner i den utdömda skorstenen?
Vi har ju brasa inne i stallet där vi har hunddagis/pensionat och där går skorstenens rör ut i luft-ventilationstrumman.
Ta ett snack med sotaren!
Lycka till, i år behöver man all brasvärme man kan få!
Nej, jag vill inte ha något rör där för då fyller dom ju på med sån där isolering runt om och då tappar man ju all värme i murstocken. Väntar tills jag får råd att låta reparera den, därför min tanke om det skulle gå att koppla in sig på det andra röret.
Jo, det får bli ett snack med honom så får vi se.

tack för svar :)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-13 kl 16:37 »
Jag hade också en skorsten som jag ville laga då den blev utdömd. Det går ju att glidgjuta själv, om man googlar på det så hittar man bra beskrivningar. Hörde att det var någon som gjort den själv för 500 kronor. Men jag gjorde det aldrig utan jag flyttade och reste runt istället :) Men ett tips i alla fall.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Gottfrid

• -
« Svar #5 skrivet: 25 jan-13 kl 22:42 »
Nu vet jag inte om det är rör eller slang som sitter i din skorsten.Det brukar sitta en kona längst ner på röret eller slangen,under den konan bilar du upp ett hål och sätter in en murstos som du ansluter kaminen i. Tänk på att om skorsten ligger dikt an brännbart på vinden så är du inte hjälpt av slamm dragningen eller om du har stående skillje väggar som är lösa som kan ramla i pipan.Insatts slang kan du skälv och sätta i skorsten.Å den värme förlust isoleringen ger överväger säkerheten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser