Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedeldning och luftvärmepump  (läst 1978 gånger)

Mimie

• Gäst
Vedeldning och luftvärmepump
« skrivet: 25 jan-13 kl 09:48 »
Varje gång luftvärmepumpen stannar för att det är -20° ute och jag eldar i vedspisen väcks samma fråga. Veden borde väl ge bättre effekt om jag på något sätt kunde elda för värmepumpen? Vad jag menar är att om jag på något fiffigt sätt kunde vedelda så att luften runt pumpen blev varmare så borde det ge bättre värmeutbyte än att få varmt i köket och kallt i övriga rum. På något sätt tycker jag att man borde kunna ha ett värmepumpskydd och leda in eldningsvärme i det utrymmet (och ventilationsvärmen från separettfläkten).
Vad tänker jag för tokigt i denna tanke? Har ni några idéer?

Znibban

• Skåne
SV: Vedeldning och luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 25 jan-13 kl 10:10 »
Nu kommer jag inte svara på din fråga men den har ändå samröre med vad vi gjort.
Vi har en solfångar anläggning sedan massor med år, den var bara till glädje under sommar, vår och höst. På vintern blev man ju glad när man kunde konstatera att solfångarna kom upp i 80 grader även när det var 10 grader minus - när solen sken förstås.
För ett par år sedan dockade vi in en luft-vattenvärmepump till solfångartanken. Nu samarbetar de! Helt fantastiskt, vi satte in ett element från denna anläggning in till hundarna (pensionat& dagis). Allt står i stallet! Vi har en nergrävd anslutning till boningshuset och tar nu in 40 gradigt vatten därifrån till pannan som eldas med pellets.
Inne hos hundarna har vi även en vedkamin med vattenmantlad skorsten, där vattnet är sammankopplat med "sol/luftanläggningen".
Det räcker emellertid inte för de över 200 kvadratmeter "hundyta", så vi har även skaffat en luftvärmepump som värmer direkt in till hundarna.
Innan vi hade den fick vi sätta på byggfläkten (9 kW) - kostar skjortan.
Nu har vi 10 grader kallt ute så brasan går dygnet runt.

Det är ialla fall väldigt trevligt att solfångaranläggningen kan fungera och utnyttjas så bra nu!

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
beekeepern, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser