Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man torka ved på 1-2 månader?  (läst 29803 gånger)

bos taurus

• Uppland
Kan man torka ved på 1-2 månader?
« skrivet: 25 jan-13 kl 07:29 »
Hejsan!

På grund av att jag eldat mer än vad jag beräknat denna vinter kommer min kluvna ved att ta slut snabbare. Har dock huggen ved som jag nu håller på att klyva.
Min fråga om detta är: Om jag staplar veden bredvid vedkaminen som jag eldar i på dagarna hur lång tid tar det innan veden går att elda med?

Tack på förhand för svar

hallonblå

• Gäst
SV: Kan man torka ved på 1-2 månader?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-13 kl 07:47 »
min ved har dock legat på tork lite längre men i med det har regnat här non stopp så var veden ändå rätt "BLÖT" jag har huggit veden i väldigt små delar och burit in den mest torra till att börja med staplat bredvid spisen och sen uppe på köksspisen i köket (den vedeldade) i en hörna o ja den torkar upp lite bättre men en del har nog haft för mycket fukt.

Jag har hört mig fram och ja det är inte bra att elda med blöt vet i med det blir värmare inne i kanalerna men är det bara en kort period så kan det gå men det kan vara bra att be sotaren komma till våren i med du eldat med fuktig ved.

Sen beror det självklart på om veden är jätte våt eller fuktig

sen finns det alltid en högre risk när du eldar så en längre tid

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 jan-13 kl 07:55 »
väldigt många faktorer spelar in, hur hög luftfuktighet har du inne?, hur vamrt blir det vid kaminen , hur fint klyver du bitarna.
mm

dvs vill du torka ved så klyv i tunna bitar och lägg luftigt vid kaminen och när du tror de e torrt klyver du en vedbit och känner i mitten

bos taurus

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 25 jan-13 kl 08:07 »

Tack Alexn72 och hallonblå för snabba svar.

Svar till Alexn72:  Jag klöv dem (björkved) så att de är ca 5-7 cm tjocka. Har dock ingen fuktighetsmätare men ska se om jag kan låna någon. Vid kaminen blir det uppåt 35-40 grader.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #4 skrivet: 25 jan-13 kl 08:16 »
Jag skulle tro att du gissat rätt i rubriken, sex veckor tippar jag.

JFOT

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 25 jan-13 kl 08:32 »
Börja elda den redan nu genom att blanda ut den torra veden, du ökar den genomsnittliga fukthalten men om du börjar med den torra veden och på sätt får en varm eld så förångas vattnet snabbare än om du eldar med ved som har samma fukthalt i alla vedträden. Använd hela tiden den senast huggna på det här sättet så förlänger du hur lång tid den torra veden räcker och den du hugger först nu får längre tid på sig att torka.
Att torka nyhuggen ved inomhus ger väldigt mycket fukt så jag vet inte om du tjänar något på att göra det överhuvudtaget.

bos taurus

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 25 jan-13 kl 08:47 »

Svar till JFOT: Ditt förslag är taget - nu slipper jag frysa senare i vår om vintern håller i sig allt för länge...
Ang att torka nyhuggen ved inomhus så har jag endast tagit in en mindre del och inte allt då det, som du säger, kan bli allt för fuktigt i huset.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 25 jan-13 kl 08:49 »
Kan du inte köpa torr ved nu, och spara den andra till nästa vinter? Dyrt, javisst, men det blir fuktigt och otrevligt inne om man försöker torka större mängder fuktig ved där.

Jag hade nog tagit kostnaden, och sett det som en dyrköpt läxa. Har man möjlighet att ha tillräckligt stor vedförvaring under tak, så är det väldigt bra om man kan förvara åtminstone två årsförbrukningar där, så har man garanterat torr ved, även om det skulle gå åt mer än beräknat. Det är ju jobbigt första året, men sedan är det inte mer arbete än om du skulle göra veden för kommande vinter, du är bara ute i bättre tid. Detta sätt är också en säkerhet om man skulle vara sjuk eller skadad ett år, då har man ändå ved färdig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

bos taurus

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 25 jan-13 kl 08:57 »
Hej Ieenilorac!

Din rekommendation är naturligtvis det ultimata men jag har inte ekonomi i dagsläget för att köpa in ved men en stoor vedhög som inte är kluven vilket var anledningen till att jag skickade ut en förfrågan på detta forum.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 25 jan-13 kl 09:00 »
Jo, ekonomin är ju tyvärr en begränsande faktor för oss alla  :-\.

Men för framtiden, om du har möjlighet, så tycker jag att mitt råd är bra. Dvs försök få tag på så mycket ved och ordna förvaring till den, så att den räcker i två år. Visst det kräver lite mer investering, men man har igen det på att eldningen blir mer effektiv och att man kan sova lugnt om nätterna. Och det är ju bara en gång som det blir dyrare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 25 jan-13 kl 09:43 »
Att torka nyhuggen ved inomhus ger väldigt mycket fukt så jag vet inte om du tjänar något på att göra det överhuvudtaget.

Nu mitt i vintern är ju luftfuktigheten ändå så låg att all extra tillförsel av fukt till inomhusluften är önskvärd.

Vill man mäta fukthalten i veden noga kan man finklyva några vedträn, väga dem noga, sedan torka dem i ugn ett dygn vid 100-110 grader och sedan väga dem igen. Men det brukar vara överkurs.
Innan man har lärt sig hur vedträn av ett visst trädslag "känns" i hel- respektive halvtorrt tillstånd så kan man hålla ett öga på vad som händer när man lägger in den misstänkt fuktiga veden i eldstaden. Lägg gärna in den på ett sådant sätt att det mest är mitten av vedträt som värms av elden, om man då ser att det nyinlagda vedträt snabbt blir blött i ändarna (gäller framför allt lövved, barrvet beter sig inte på det sättet) eller om det pyser kraftigt om det så vet man att det är fuktigt.
Speciellt på björk kan man märka att om ett fuktigt vedträ brinner bara i ena änden men i övrigt ligger kallt till, så blir ändå hela vedträt hett. Om det är torrt så håller det sig kallt länge i den ände som inte brinner.

admscoo

• Finland
« Svar #11 skrivet: 25 jan-13 kl 10:14 »
Vill man mäta fukthalten i veden noga kan man finklyva några vedträn, väga dem noga, sedan torka dem i ugn ett dygn vid 100-110 grader och sedan väga dem igen. Men det brukar vara överkurs.

Här finns detaljerade instruktioner för den som vill (även om den sista metoden med mikrovågsugn låter, tja, mysko i mina öron :) ). Går ju bra att göra ett halv-vetenskapligt test av hurpass mycket ens färska ved torkar i de omständigheter som råder hemma hos en efter X tid (sällan man har så noggrann våg hemma).

Vid detta dokument från Tammerfors tekniska uni på sidan 10 (grafen vid sidan med rubriken "alustavat laskelmat 2") så visas uppmätt rökgastemperatur då man brännt björkklabbar med varierande fukthalter.
Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

Znibban

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 25 jan-13 kl 10:31 »
Hej Ieenilorac!

Din rekommendation är naturligtvis det ultimata men jag har inte ekonomi i dagsläget för att köpa in ved men en stoor vedhög som inte är kluven vilket var anledningen till att jag skickade ut en förfrågan på detta forum.

Man kan få tag på lastpallar gratis, de är bra att elda med om man bara har en såg att dela upp de med.
Jag har en vännina som eldat gratis ved under många år. Det gäller bara att få hem lastpallarna.

Ett tips om att kolla om veden är torr är att slå ihop två vedträn mot varandra och lyssna på ljudet. Prova själv med två torra och jämför hur det låter mot två fuktiga....

Lägg veden med mycket luft mellan varje lager, annars tar det hundra år.
Jag tror du är som jag, när man kör förbi en stor vedhög så ser man skönhet och rikedom  :P

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 25 jan-13 kl 10:40 »
När man eldar med otorr ved (surelda) dvs man eldar långsamt o då inte får fullständig förbränning och kalla rökgaser.
Då finns risk att tjära och andra brännbara ämnen fastnar i skorstenen. När man sedan eldar torr ved så blir det varmare i skorstenen och då kan avlagringarna från surveden fatta eld sk.soteld.

Inte kul.  :-\  försök hitta billig torr "ved".
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Neon Knight

• -
« Svar #14 skrivet: 25 jan-13 kl 11:36 »
Efter den regniga sommaren hade vi en hög kluven ved kvar ute som låg och väntade på uppehållsvädret som aldrig kom. Till slut bar jag in den i pannrummet som den var. Jag ställde in avfuktaren för att få ner luftfuktigheten, för det blev verkligen fuktigt där inne. Det funkade bra, men då hade veden legat ute och då torkar den även om det är dåligt väder.

Nyhuggen ved skulle ta längre tid att få användbar.

kurt

« Svar #15 skrivet: 25 jan-13 kl 12:30 »
Den enkla regeln är att man skall ha ett års extra vedlager, på så sätt så får också veden i normalfallet torka två säsonger.

queer

« Svar #16 skrivet: 25 jan-13 kl 12:53 »
Kluven ved torkar som bäst just nu på vårvintern ... det vet väl alla ...

Klyv och lägg upp luftigt ... så är den eldningsbar efter påsk ... no problems ...

Krågedal

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 25 jan-13 kl 12:56 »
försök få tag på en "torrgran"? Den är redan torr o död...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 25 jan-13 kl 13:02 »
Det måste väl bero lite också på vilken sorts ved det är ts har i sin okluvna hög?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

EmilP

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 25 jan-13 kl 13:19 »
Torka en del bredvid kaminen och en del ute under tak. Elda på men se till att ta hem en sotare till hösten. Det tjärar igen fortare än man tror och skorstensbrand är inget roligt. Du lär ju märka om draget blir sämre.
/Emil

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser