Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  haltar. vad hände nu?  (läst 1565 gånger)

sockervadd

• Värmland
haltar. vad hände nu?
« skrivet: 24 jan-13 kl 20:03 »
mina små började kläckas i onsdags. allt har gått så bra. friska & pigga. idag haltar två. en mer än den andra. varför blir det så? vad ska jag göra? det här är väldigt jobbigg! jag byter vatten jätteofta, byter handduk. nu ger jag dom fil & vetekli. skit!

tinaw

• Gäst
SV: haltar. vad hände nu?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-13 kl 20:15 »
Oj, börjar de halta kan det gå fort utför, oftast händer det på andra-tredje dagen efter kläckning, eftersom gulesäcken tar slut då. Jag brukar ge lite sockervatten, några droppar i taget, och se till att de verkligen håller värmen. Lycka till!

sockervadd

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 jan-13 kl 20:24 »
men nu menar jag onsdag förra veckan. så dom är över en vecka gamla. jag som precis andases ut & trodde att alla skulle överleva. varför blir det såhär? jag tycker att alla har varit duktiga med att äta & dricka. jag förstår ingenting.
såhär blev det förra gången vi kläckte också. allt var bra & helt plötsligt började två halta. den ena drunknade (trots stenar!) & den andra blev bra. är det samma sak? är det nåt vi gör som är fel? jag klarar inte av att nån ska dö. men jag vill så klart inte att nån ska plågas heller. nu känns det som om dom plågas. den ena äter iaf från mitt finger.. men den andra vill bara sova.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 25 jan-13 kl 08:53 »
Tråkigt med den halte  :( Men ärligt talat om man föder upp fågel (höns vaktlar mm) så måste man klara av att hantera att vissa kycklingar föds missbildade, blir sjuka och dör eller måste avlivas. Det är alltid en viss procent av kycklingarna som inte klarar sig även om man gör alla rätt.

På de vaktellinjer som jag har haft de sista åren har dödligheten varit mellan ungefär 5 och 40%. Linjen med 40% dödlighet har jag inte kvar då jag tyckte det var så extremt mycket mer än mina andra linjer.

De djur jag har nu har väl en kycklingdödlighet på ca 5-10% fram till värpstart. Om man läser runt i litteraturen så är det i spannet låg dödlighet till rätt normalt.

Just benproblem som kommer efter ett par dagar är rätt starkt knutet till inavel enligt min erfarenhet (både på höns och vaktlar). Kycklingar som kläcks med "splitt-legs" kan göra det pga ärftliga faktorer men där spelar också kläckaren en stor roll.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 25 jan-13 kl 10:40 »
Men sockervadd  :-\ vad är det här!!!!
Dom som var så pigga o fina,och hade klarat 4:e dagen, nu är dom ju över 1 vecka.
Hoppas du har fått i dom lite sockervatten och att de kommer att klara sig.
Fy vad tråkigt för dig  :'(
Håller tummarna att det går över och att alla blir bra igen.
Smajsan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sockervadd

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 25 jan-13 kl 18:02 »
lina: ja, jag är medveten om det. men jag är väldigt känslig. har en stor kärlek till djur, är vegan. så det känns ändå väldigt jobbigt att se dom såhär. jag kan inte stänga av mina känslor. hade det gått hade jag gjort det.
om det är inavel.. kommer det senare? för dom haltade inte från början.

smajsan! jag vet!!!! jag som var över ån & hade ropat hej. alla var så pigga & glada. jag sitter och matar dom med hand. dom äter väldigt bra. haltar fram själva & äter också. har suttit hos dom i timmar (jag har ännu en tenta att plugga på men vem klarar av att koncentrera sig när det finns sjuklingar i buren) & timmar.

hur mycket socker ska jag ha i vattnet? är ett burklock.
den ena älskar fil & vetekli. den andra håller sig till den vanliga maten.
jag skrev ju om att det var apeciellt en kyckling som pep hela tiden. hon är en av dom. känns så tyst här hemma.

tinaw

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jan-13 kl 14:01 »
Ta ett par nypor socker bara, och byt lösning ofta.

Jag håller med Lina, kommer det efter en vecka handlar det oftast om att det är något fel på kycklingen i sig. Det är sällan något man kan göra, utöver att förkorta lidandet. Jag tänker att det myckna pipandet kan ha kommit av smärta.

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 26 jan-13 kl 14:20 »
Ja det hoppas jag inte det är ,av smärta alltså  :-\ Vi hade 2 sånna som pep som bara den,men dom växte upp och blev fina vaktlar,och dom lever än. Jag fattade det aldrig som om det gjorde ont på dom utan mer att dom kallar på någon eller något,de gör det fortfarande ibland nu när de är vuxna.
Tror du Tinaw att de har ont nu med? Det vore ju fruktansvärt. Jag som har sett det som något gulligt,de gör sig jätte långa och låter som en gammal fotpump. De är så ohyggligt söta då,men om de har ont är det ju en annan sak.

Har aldrig dina vaktlar gjort så? Mina ser ut att må hur bra som helst,de har bra hull och äter dricker och parar sig och leker med sitt snöre som dom drar runt med. Dom ser inte plågade ut alls.

Oj nu blev jag också lite orolig, fast jag tror att dom lockar och ropar på varandra med det gnissliga pipet. Hoppas jag.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sockervadd

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 26 jan-13 kl 18:06 »
mirakel! dom är båda på fötterna, nån gång snubblar dom till men bara efter att dom nästan har sprungit fram. tror att dom blir i toppskick om ett par dagar :)
jag har tom svårt att se vilken av dom gula det är som har varit dålig.
sockervatten & fil o vetekli gjorde nog mycket. har suttit med dom i många timmar.

jag tror faktiskt inte att den som pep hade ont, för hon var pipig väldigt tidigt & också piggast av dom alla.
nyfiken, klättrade överallt. hon är också den som är tamast. äter från mitt finger. kommer fram först osv.

nu ser dom inte alls ut att plågas. dom är med flocken, äter som dom ska (utan min hjälp). jag är som en stolt mamma.
jag har nog aldrig varit så lättad i hela mitt liv. min lilla miniflock skulle kännas så liten o tom utan dom två.

(peppar, peppar!)

tack för era svar. hoppas på att dom blir dom piggaste vaktlarna i världen:)

tinaw

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 jan-13 kl 18:52 »
Åh, härligt! Jag har haft ovanligt pipiga kycklingar som visat sig vara sjuka och ovanligt pipiga kycklingar som bara är pratiga och får vacker sångröst. Mår de bra skulle jag inte bekymra mig om pipandet, en del är snackesaliga bara. ;)

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 26 jan-13 kl 23:39 »
Skönt att höra,både att sockervadds små mår bättre och att vaktlar är olika pratiga av sig.
Härligt när det går bra  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser