Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite frågor och funderingar (skaffa hund)  (läst 6593 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lite frågor och funderingar (skaffa hund)
« Svar #20 skrivet: 25 jan-13 kl 21:46 »
Min äldsta hund har alltid varit rumsren på tomten. Han säger ifrån att han behöver kissa/bajsa, och då tar vi en promenad. Så fort vi är utanför tomten kan han välja ett lämpligt ställe att göra ifrån sig.

Han lärde sig detta eftersom vi började på valpkurs tidigt, och på appellplan får man inte göra ifrån sig. Jag var uppmärksam, lyfte upp hunden om det behövdes, och vi gick utanför grinden och där fick hunden göra ifrån sig. Hundar vet definitivt skillnad på utomhus och ute där man får göra ifrån sig. Och ingen hund borde vara tvungen att göra ifrån sig där de bor. Man får se till att de kan göra ifrån sig på annat ställe tillräckligt ofta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Lite frågor och funderingar (skaffa hund)
« Svar #21 skrivet: 25 jan-13 kl 22:23 »
Min otrygge hund ligger hellre ensam i bilen 6 timmar än är inne själv i hela huset i en.
En del har en bur inne i bostaden som är hundens "koja", vanligen har då hunden visat sig föredra detta boende.

Citera
Om han däremot inte skulle få pissa i hundgården för att han då skulle sluta vara rumsren, vart pissar din hund? På toaletten? För den kan väl inte pissa ute eller? Jag begrep inte riktigt ditt argument där.
Hundar över lag är mycket revirtänkande, i olika stora "cirklar". Om hunden ser hundgården som sitt revir/sin bostad, och pinkar där, varför skulle den inte pinka inomhus? Här har hundarna gått ett bra stycke, minst 30-40 meter från dörrarna för att uträtta sina behov, alldeles självvalt. Men inte för att hitta ett träd, då de varit tikar. Här har inga hundar varit själva mer än någon halv dag, då har de legat inne.
En hund kan ligga still otroligt länge utan att bli nödig. När den sen börjar röra sig så börjar det röra på sig invärtes också.

Citera
Citera
Och vem sa att jag skulle ta en problem hund? Som du nämnde själv så har FM hundar också. Var din en problem hund?
Du nämnde att du tänkte dej en omplaceringshund. De flesta omplaceras för att de köpts av familjer som inte haft tid med dom. När de sen växer till sig och behöver mer så blir det problem. I synnerhet arbetande hundar (schäfer är en herdehund) måste få flera timmars hjärngymnastik varje dag och dessemellan vara med flocken. 
Efter arbetspassen kan den behöva hjälp att slappna av. Som valp och unghund korta pass, efter hand allt längre. Som unghund 2x2 timmar och vuxen bör 2 timmar vara nog.

Det var inte det vi läste i ditt första inlägg, så ursäkta om vi tog fel där.

FM:s hundar är av rätt skiftande kvalite´, de ändrar också sin rekrytering från tid till annan. En del IPO-folk anser de är riktiga skithundar allihop. Men det beror också på vad försvarsmakten har behov av vid det tillfället som L-testet sker, vilka hundar som blir uttagna för utbildning.
Ingen av de FM-hundar jag sett har varit några problemhundar.
Valpar föds sällan med problem. Problemhundar blir de senare i så fall.
« Senast ändrad: 25 jan-13 kl 22:29 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Lite frågor och funderingar (skaffa hund)
« Svar #22 skrivet: 25 jan-13 kl 22:52 »
Jag tillhör sorten som jobbar heltid och har hund ( nej, hade hund... Och snart har igen hoppas jag), och jag vet att det går att ge en hund ett bra liv trots heltidsarbete.

Men, att lämna en hund i en hundgård ensam är inte ett sätt att ge en hund ett bra liv.
Skaffa dig ett nätverk av hundägare och dela på ansvaret.

I vår familj är vi tre, min mamma ( pensionär ) jag och min dotter ( snart föräldraledig ), vi har olika tider och möjligheter att ta hand om hundarna åt varandra.
De är lika trygga hos vem av oss de än är ( just nu är jag hundpassare åt dotterns hund, hon ska jobba imorgon och jag är ledig)

Vi har alla alltså var sin hund ( utom jag då, eftersom min gamle trotjänare dog för två veckor sen..:( )

En ensam hund är inte en lycklig hund.
« Senast ändrad: 25 jan-13 kl 22:55 av flax »
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser