Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ventilation i minihönshuset  (läst 6024 gånger)

Humla

• Närke
Ventilation i minihönshuset
« skrivet: 20 jan-13 kl 11:54 »
Hej!

Jag börjar misstänka att jag har för dålig ventilation i mitt hönshus, jag upplever att det är för fuktigt. Jag har inte mätt fukthalten men det blir kondens på fönstret och på metallsaker i hönshuset. Jag byggde hönshuset i oktober och satte då in en ventil som går ut i foderrummet. Jag bifogar blid på ventilen, den har ett filter och kondensisolering.

Hönshuset är 2 kvadrat och välisolerat utan drag. Jag har läst i princip alla trådar om isolering men får ingen rätsida på problemet. Ofta pratar folk om hönshus som är 30 kvadrat eller 20 kvadrat och det känns in riktigt applicerbart på min lilla vrå. Är det en golvventil som jag behöver utöka med eller räcker det att göra hönsluckan mindre tät (har en L-ingång på utsidan så det kan inte blåsa rakt in) eller ska man ta upp ventilationshål i dörren ut till foderrummet? Någon som har ett bra förslag på lösning?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Ventilation i minihönshuset
« Svar #1 skrivet: 20 jan-13 kl 12:04 »
Hej!

Jag tycker inte att du ska göra mer ventilation i "hönsnivå", eftersom jag har läst att det inte ska dra direkt på hönsen (iallafall inte på vintern). Däremot kan du göra fler hål högst upp på väggarna (jag antar nu att taket är en bra bit över hönsen huvuden). Du kan göra enkla hål, täcka för med kraftigt nät så inte rovdjur slinker in, och tillverka någon slags lucka till dem, att stänga under verkligt kalla nätter.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 20 jan-13 kl 12:10 »
Du behöver nog bättre drag i ventilationen. Filter i självdragsventilation bromsar för mycket. För att få bra cirkulation behöver man få till lite skorstenseffekt. Dvs utlopp för varmfuktig luft vid taket och in lopp för kall torr luft vi golvet. Sedan kanske det inte är det bästa att ventilera ut den fuktiga luften från hönshuset i foderrummet  :-\ KJag skulle nog satas på att sätta en ventil som går ut genom väggen/taket till utsidan av byggnaden om det är möjligt.

Om tilluften är tillräcklig är svårt att säga på rak arm, men om du får fuktkondens är ventilationen för dålig. Det beror antigen på för lite tilluft, för lite frånluft eller en kombination av båda.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Humla

• Närke
« Svar #3 skrivet: 20 jan-13 kl 12:21 »
Tack Azoo-lina och Henrik!

Min första åtgärd blir att ta bort filtren med andra ord och se om det blir någon förbättring. Ska fundera på en till ventil som går ut och placering av denna. Blir lite svårt om den ska sitta i golvhöjd men inte i "hönshöjd"... Hum... det motsäger ju varandra lite. Vi får se om det blir bättre utan filter först!

Azoo-lina, varför är det dåligt att ventilera ut den fuktiga luften i foderrummet? Tänker du på att fodret kan dra åt sig fukten och bli förstört? Allt foder är väl emballerat så jag tror inte det blir något problem.

Ska man ha tilluft och frånluft på motsatta sidor i hönshuset för att få bäst cirkulation?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 12:59 »
Att fodret är förpackat så att det tål fukt är ju bra. Men om du inte har ventilation ut från foderrummet, med ordentligt drag, så att det blir undertryck, så kommer det att bli hög luftfuktighet i foderrummet, som på sikt förstör byggnaden och innan dess ger grogrund för bakterier.

Kunde du inte ordna en ventil ut i uteluften, med en fläkt, och låta intaget bli genom den befintliga fläkten? Då blev luften lite förvärmd på vägen genom foderrummet, tänker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Humla

• Närke
« Svar #5 skrivet: 20 jan-13 kl 13:07 »
Bra ide! Det ska undersökas! Men då måste man ha den i takhöjd, om man ska ha med fläkt menar jag?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 20 jan-13 kl 13:11 »
Ja, utsuget högt uppe blir bäst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 20 jan-13 kl 18:38 »
Blir lite svårt om den ska sitta i golvhöjd men inte i "hönshöjd"... Hum... det motsäger ju varandra lite.

Ja, mitt och Azoo-Linas tips motsade varandra lite. :)

Du behöver nog bättre drag i ventilationen. Filter i självdragsventilation bromsar för mycket. För att få bra cirkulation behöver man få till lite skorstenseffekt. Dvs utlopp för varmfuktig luft vid taket och in lopp för kall torr luft vi golvet.

Men om man bara har luckor högt upp, så kommer det väl in kall luft, som sedan sjunker, värms upp, för att stiga igen? Räcker inte det?

Jag är ingen expert, allt jag tror mig veta om hönsventilation läste jag i en tråd i ett amerikanskt hönsforum.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

flindra

• -
« Svar #8 skrivet: 20 jan-13 kl 20:15 »
Är inte heller nån expert, men i mitt hönshus verkar luften cirkulera bra. Jag har också ett förmak där jag har foder, sedan är det en isolerad dörr in till själva det isolerade hönsrummet. I dörren in till hönsrummet har jag sågat ut ett 50x15 cm stort hål (klätt med putsnät), i golvnivå. Sedan har jag två ventiler i takhöjd på motsatta sidan om dörren. Jag gjorde en vacker skiss i paint.  :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 20 jan-13 kl 22:53 »
Ja, mitt och Azoo-Linas tips motsade varandra lite. :)

Men om man bara har luckor högt upp, så kommer det väl in kall luft, som sedan sjunker, värms upp, för att stiga igen? Räcker inte det?

Jag är ingen expert, allt jag tror mig veta om hönsventilation läste jag i en tråd i ett amerikanskt hönsforum.

På det viset har du skaffat kallras och drag i ditt hönshus  ;)  Plus att du inte får någon större cirkulation om luften ska in och ut i samma höjd. Precis vad du vill unvika. Genom att ha tillluft vid golvnivå och frånluft i taknivå får de en mjukare cirkulation och luftväxlig som är nödvändig för att ventilera ut fukt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare (1 dolda)
gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser