Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spaltgolv till får?  (läst 1828 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Spaltgolv till får?
« skrivet: 02 feb-12 kl 13:01 »
Om du inte vill ha djupströbädd, då är nog spaltgolv alternativet! Jag tycker att det är "ohygieniskt" att inte ha djupströbädd. Det är inte bra att röra runt i skiten på golvet, mycket bakterier kommer upp till ytan och kan infektera fåren. Speciellt när de har lamm, så ska man absolut inte röra i deras bädd!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Spaltgolv till får?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-12 kl 15:38 »
Om du inte vill ha djupströbädd, då är nog spaltgolv alternativet!

Spaltgolv är inte tillåtet att bygga längre tlll får.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 feb-12 kl 16:34 »

Opps!! :-[
Men det var väl bra, då! Eftersom jag tycker att det är ett mycket dåligt alternativ :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 09 feb-12 kl 21:10 »
OT så det smäller om det ( och inte för att jag förordar spaltgolv heller) men varför är det förbjudet?
OnT, berätta gärna mer om fåren!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 09 feb-12 kl 21:52 »
OT så det smäller om det ( och inte för att jag förordar spaltgolv heller) men varför är det förbjudet?
Vill minnas att det var för att det ansågs inte kunna strös på ett spaltgolv
och djurens liggyta ska ju vara "strödd"  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 feb-12 kl 22:03 »
Fullkomligt OT - men på Island använder man ofta spaltgolv. Där är det så trångt i fårhusen att tackorna måste fickparkera när de ska lägga sig ner... ;D ;D ;D
Svensk Djurlagstiftning kanske inte är så dum ändå???

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 10 feb-12 kl 20:26 »
Vill minnas att det var för att det ansågs inte kunna strös på ett spaltgolv
och djurens liggyta ska ju vara "strödd"  :)
Nej, det går ju givetvis inte att ströa ett spaltgolv. Men är det endast av den anledningen det förbjudits?

Fullkomligt OT - men på Island använder man ofta spaltgolv. Där är det så trångt i fårhusen att tackorna måste fickparkera när de ska lägga sig ner... ;D ;D ;D
Svensk Djurlagstiftning kanske inte är så dum ändå???
Trängseln har ju inget med spaltgolvet att göra, men jag håller med om att vi har en god lagstiftning. Det används väl ofta på Island och i Norge ( spaltgolv alltså).
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 07 jul-12 kl 17:04 »
Att spaltgolv är förbjudet är inte bara för ströandet utan även för att alla klövdjur får besvär med klövarna och därmed också benen på det. Gäller också kor.
Åsenfår, hundar och katter

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 07 jul-12 kl 23:55 »
Men det är inte förbjudet för nöt.  ;)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 08 jul-12 kl 10:03 »
Jag trodde det var förbjudet även för nöt. Det har väl att göra med att det kanske är flera som har det till nöt och troligen kommer det att bli förbjudet även för dem. Man har nog trott att nöt klarade det bättre men jag läste ganska nyligen en undersökning som handlade om köttdjur, tjurar, och det visade sig att de som hade spaltgolv hade mera problem med klövar och ben, ökade mindre i vikt m m. Jag lade det inte på minnet eftersom det inte är aktuellt för mig. Det kan ha varit i Djurhälsonytt, från Sv. Djurhälsovården, som jag läste det.
Åsenfår, hundar och katter

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 08 jul-12 kl 12:34 »
Jag har läst den.
Det var en jämförelse mellan 3 olika spaltgolv i box till mjölkras slakt ungtjurar.
Den minskade tillväxten mellan betongspalt utan gummi jämfört med gummi på, var en månads extra tid.
(19 månader istället för 18 mån vid slakt).

O.T svar i tråden :-[
« Senast ändrad: 08 jul-12 kl 17:31 av Grimla »

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 13 jul-12 kl 20:55 »
Tror man får ha kvar spaltgolv till en viss del men inte bygga nytt. och vid spaltgolv skall djuren ändå ha nog stor liggyta med strö, vilket gör det lite komplicerat att ha både och. -Men är inte helt säker!

Att man fortfarande får ha spalt i norge och island beror väl på att de inte är med i EU :)

och för att återgå till tråden är jag också intresserad av fåren. Åtminstone var de kommer ifrån
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser