Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man göra med trä väggarna  (läst 3912 gånger)

Stoffo

• Småland
Vad ska man göra med trä väggarna
« skrivet: 20 jan-13 kl 00:03 »
Har tänk att skaffa mig lite höns nu till våren,Jag har ett gammalt hönshus med brädväggar och jordgolv som vi ska fixa till,men jag vet inte riktigt vad vi ska göra med brädväggarna,har läst lite om att måla med kalk men det låter lite omständligt tycker jag,min sambo vill gärna behålla väggarna som dom är,bara måla vitt.medans jag funderar på att klä väggarna med osb skivor och sen måla dom istället, hur har ni andra det.
Tar gärna imot tips och råd om allt möjligt man ska tänka på när man skaffar höns för första gången

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad ska man göra med trä väggarna
« Svar #1 skrivet: 20 jan-13 kl 00:07 »
Är väggen bara tät och dragfri, så är det bara att måla den. Tänk på att sätta i ventiler så att ni kan vädra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 20 jan-13 kl 00:35 »
Är det mycket springer i väggen kan det bli ett tillhåll för hönskvalster, och i så fall är det bäst att måla med kalk, som de inte trivs med.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 jan-13 kl 08:42 »
Masonit kanske? Ganska billigt, dragfritt och lättjobbat.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 09:33 »
Vi satte osbskivor och eftersom de inte är släta och för att man enklare skulle kunna skura dem, så tänkte jag att det vore bra att ha dem målade. Men, oj vad det gick mycket färg, det bara sögs in i skivan och försvann så det är tveksamt om jag skulle välja det igen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 20 jan-13 kl 09:58 »
Jag hade liknande "råa" träväggar i min bod. Först tänkte jag bara sätta masonit inuti, men sedan kom jag på att jag ville isolera. Så jag reglade och satte isolering mellan reglarna. Sedan satte jag lite olika slags skivor på olika ställen efter vad som fanns över från andra byggen. Jag blandade mellan gips, OSB och masonit.

Så här tyckte jag:
Gips = Tungt och väldigt skört att jobba med. Inte min favorit!
OSB = Tungt, men lätt att såga med sticksåg. Jättejobbigt att måla.
Masonit = Väldigt lätta, något sköra om man skruvar eller spikar för långt in. Väldigt lättmålade! Billigt material.

Masonitskivorna är mjuka, så väggarna blir lite mjuka om man har isolering bakom. Men det stör inte så värst tycker jag. Om man ska skruva upp grejer på väggarna kan man skruva i reglarna.

Stoffo

• Småland
« Svar #6 skrivet: 20 jan-13 kl 10:08 »
Det är mycket springor i väggen, är det nån som har målat med kalk och är nöjd med det, eller är det bara massa jobb och inget bra resultat ändå? Massonit är ju inte så fint tycker jag och inget vidare att måla på Heller, vad är det för ohyra man an få som gillar att bo i väggarna?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 20 jan-13 kl 10:14 »
Olika sorters kvalster, loppor och löss kan bo i springor i väggar och inredning. Och om man får någon smittsam sjukdom, som gör att hönshuset måste desinficeras, så är det nästan omöjligt att göra det om det är mycket springor och ojämnheter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #8 skrivet: 20 jan-13 kl 10:36 »

-Hur stor är väggytan?  tänkte på att det finns ytbehandlade (vita) boardskivor som  ska likna typ pärlspontspanel (?) vi har ett litet hönshus och jag funderade på dessa då de såg ut att vara lätta att hålla ren.. medan jag grubblade på problemet så upptäckte jag att en vän höll på riva ur inredning på ett gammalt kontor som var klätt med boardpanel som skulle likna träpanel och vips så var problemet löst! eftersom det såg lite mörkt ut så målade jag sedan med oljefärg och det har visat sig lätt att tvätta av.
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Stoffo

• Småland
« Svar #9 skrivet: 20 jan-13 kl 10:58 »
Väggytan blir inte så jättestor kanske 3x3meter så pärlspontsboard var ett riktigt bra förslag,ska kolla lite priser och,taket är ju och så brädor men där funkar det nog med osb skivor för där blir det väl inte så skitigt

flindra

• -
« Svar #10 skrivet: 20 jan-13 kl 13:46 »
Det är mycket springor i väggen, är det nån som har målat med kalk och är nöjd med det, eller är det bara massa jobb och inget bra resultat ändå? Massonit är ju inte så fint tycker jag och inget vidare att måla på Heller, vad är det för ohyra man an få som gillar att bo i väggarna?

Inte så fint? Det blir ju bara helt slätt när man målat på det. Dessutom extremt lättmålat, bara att rolla med en vanlig roller. Då tycker jag OSB är mer besvärligt, suger en massa färg och svårt att rolla på. Det verkar slå igenom nån slags gul olja på OSB-skivorna, så att väggarna ser fläckiga ut... Alla väggar du ser på denna bild är av masoni, utom den högra som är OSB:

Jag lusläste alla trådar om kalkfärg och oljefärg och kom fram till att oljefärg var det jag ville ha.

Strajder

• Aspegården
« Svar #11 skrivet: 20 jan-13 kl 14:08 »
Man ska skilja på färg och kalkning. Måla med färg gör man för att det ska snyggt ut, kalka för att desinficera.

Kalkning på trä gör man inte för att få en täckande färg utan för att kalken medan den är blöt är starkt basisk och därmed har en desinficerande effekt. När kalken reagerat med luften och torkat har den sedan omvandlats till krita som är ofarligt för djuren och gör att det ser vitt ut.

Stoffo

• Småland
« Svar #12 skrivet: 20 jan-13 kl 14:12 »
målade du den blanka sidan på masoniten? Ser ju bra ut mycket bättre än jag tänkt mig,målade de med en utomhusfärg då eller?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 20 jan-13 kl 14:53 »
Jag har masonitskivor i mitt ena hönshus, de buktar lite hit och dit, kan man leva med det är de ok. Jag har målat dem med en vit utomhusoljefärg, med lite slit kan man skura bort alla bajsskvätt och gegg som blir på väggarna (hur bär de sig åt egentligen?).

Men nu efter fem år är det dags att måla om dem tror jag. Frågan är bara... hur gör man när man målar om i ett hönshus där det redan bor hönor? Var gör man av fyrtio höns medan man målar om hos dem?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 20 jan-13 kl 15:00 »

Men nu efter fem år är det dags att måla om dem tror jag. Frågan är bara... hur gör man när man målar om i ett hönshus där det redan bor hönor? Var gör man av fyrtio höns medan man målar om hos dem?

Man få ha en snabbtorkande färg. Göra det på sommaren och fösa ut dem från hönshuset vid halv sex på morgonen, måla, ha öppet överallt (utom luckan då) och inte släppa in dem förrän det mörknar igen. Man behöver ha storstädat några dagar innan så det räcker med att sopa av väggarna lite snabbt. Jag hade även nätat fönster helt öppet på natten efter.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 20 jan-13 kl 15:03 »
Om man inte vill använda snabbtorkande färg, så får man ha en säker utegård eller hönstraktorer åt dem medan man målar. Är inte utegården säker nog, så får man väl sova över i den tills det går att släppa in hönsen igen. Vad gör man inte för sina djur  :-[.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 20 jan-13 kl 15:17 »
som sagt om man jagar ut alla halv 6 och in med dom 11 för då börjar det skymma lite då borde färgen ha torkat

Lise

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 20 jan-13 kl 15:30 »
Jag har kalkat i vårat hönshus. Väggarna i hönshuset är dels timmer dels grova bräder. Tycker det är enkelt och bra. Underlaget behöver inte alls vara så rent som om man ska måla med målarfärg, det är ett naturmaterial, det är billigt, det är bra mot kvaälster, det täcker även smågropar och hål och springor eftersom det är lite tjockt.  Nästa gång det ska kalkas är det bara att borsta av lite med piessavakvast och sen på med ett nytt lager.  Det är snabbt att måla med eftersom man använder en stor kvast (för mig mindre än en timme för hela hönshuset trots alla oregelbundenheter).  Det torkar tillräckligt för att släppa in hönsen igen efter 4-5 timmar.
Det som är aningen omständigt är att man måste skydda hud och ögon noga när man håller på eftersom det är kraftigt frätande.  Det är bäst att blanda kalken kvällen innan så det hunnit sjunka.

flindra

• -
« Svar #18 skrivet: 20 jan-13 kl 16:30 »
Kalkfärg verkade mer omständigt att måla med tyckte jag, plus att underhållet verkar omständigare och att vit färg blir smutsig fortare. En smaksak förstås vad man föredrar! Jag räknar med att tvätta av ytorna en gång om året.

Ja, jag har den blanka sidan inåt. Jag ville ha så blanka skivor som möjligt med tanke på kvalster.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 20 jan-13 kl 16:51 »
man ska ju inte låta det skjunka för då följer ju inte kalken med du blir det ju bara färgat vatten så bland och måla på det snabbt

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
skogskälla, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser