Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga billigt  (läst 19321 gånger)

Henrik Uddemar

• Gotland
Re:Bygga billigt
« Svar #20 skrivet: 07 feb-07 kl 09:58 »
Citera
och vart får du tag i SJ pall nånstans?
Vet inte om du menar på ön eller annars.
Pallsnickarna i Roma, ligger i sockerbrukets gamla lokaler, har mycket engångspall som man kan få. Kommer inte ihåg vad firman heter dock, ....gård ....såg (eh, kanske inte mycket hjälp, sorry)

Mer generellt för att få tag på engångspallar gäller det att dra på sig charm-byxorna.
Dom som får mer pall än vad dom gör av med är ex bygghandlare, järn-verktyg osv handlare och butiker i allmänhet. Kjedjorna som ICA och liknande är med i pallsystem så dom skickar iväg dom. För mindre firmor är ofta allt embalage ivägen, kostar trots allt lite att bli av med.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 feb-07 kl 18:09 »
Vet inte om du menar på ön eller annars.
Pallsnickarna i Roma, ligger i sockerbrukets gamla lokaler, har mycket engångspall som man kan få. Kommer inte ihåg vad firman heter dock, ....gård ....såg (eh, kanske inte mycket hjälp, sorry)

Mer generellt för att få tag på engångspallar gäller det att dra på sig charm-byxorna.
Dom som får mer pall än vad dom gör av med är ex bygghandlare, järn-verktyg osv handlare och butiker i allmänhet. Kjedjorna som ICA och liknande är med i pallsystem så dom skickar iväg dom. För mindre firmor är ofta allt embalage ivägen, kostar trots allt lite att bli av med.

engångspallar går väl att få tag i ganska lätt, men SJ pallar är mycket tyngre och dessutom uppmärkta! en SJ pall är alltså ingen engångspall...
och dessutom så har jag för mig att det va sj pallen som hade 120mmms måttet.
ska kolla det i min truckbok.

Vitis

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 07 feb-07 kl 18:40 »
engångspallar går väl att få tag i ganska lätt, men SJ pallar är mycket tyngre och dessutom uppmärkta! en SJ pall är alltså ingen engångspall...
och dessutom så har jag för mig att det va sj pallen som hade 120mmms måttet.
ska kolla det i min truckbok.

Det finns såklar massa olika specialpallar som passar till det som skall lastas på dem .... men de flesta, även engångspallar, är 600x800 (halvpall), 1200x800 (helpall - Europapall - SJ-pall) eller 2400x800 (dubbelpall).

De flesta emballage är också anpassade för att passa på en pall som i sin tur är anpassad för att utnyttja utrymmet i en lastbil eller i en container.
« Senast ändrad: 07 feb-07 kl 18:43 av Vitis »

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #23 skrivet: 07 feb-07 kl 21:41 »
Citera
men SJ pallar är mycket tyngre och dessutom uppmärkta! en SJ pall är alltså ingen engångspall...
Ja naturligtvis är det så.
Att få tag på kurranta klassade pallar är klart trixigare, dom är dyrbara om man köper dom, dom man får är ofta i dåligt skick.
Men kanske är det också helt i sin ordning, annars hade sådana pallar förmodligen blivit pannved i parti och minut utan att ha tjänat ut sin livstid.
Dom klassade pallarna repareras också av pallsnickare. Vet inte om det är ett välbetalt yrke men det verkar väldigt enkelt i alla fall :)

Dom engångspallar jag tänker på kallas ofta för Schenkerpallar. Dom är ett mellanting mellan (riktiga) SJ/Euro-pallar och vanliga skräp-pallar.

Om man bara bygger en våning så klarar dom nog uppdraget med bravur.

Ska rita ett pall hus nu :)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #24 skrivet: 08 feb-07 kl 21:51 »
Citera
Dom klassade pallarna repareras också av pallsnickare. Vet inte om det är ett välbetalt yrke men det verkar väldigt enkelt i alla fall

Läste i en tidning om en snubbe som började renovera pall i liten skala, idag har han filialer över hela Sverige och omsätter miljoner på att renovera uttjänta pallar.

Möss kan man skrämma bort med släkt kalk, mest brukbart i trossbotten men eftersom mössen oftast gnager sig in underifrån kan man även i mellanväggar strö släkt kalk efter golvbandet för att hålla mössen borta i väggarna. Detta har jag inte provat men fått det berättat av en byggnadsvårdare som borde veta.

Hus av lastpallar har jag byggt några stycken, fantastiskt bra byggmaterial. Bara att göra en regelstomme anpassad till storleken på pallarna och sen spika på panel.

Citera
Cellplast är väldigt bra att isolera med.

:) ;) ;D
Jag var inne på att isolera miljövänligt till en liten bod jag byggde för att andvända som ickefrostförvaring av färg. Jag hade flera oandvända popcornpåsar hemma och poppade dessa och fyllde popcornen i sopsäckar som jag proppade in i lastpallarna i min bod, sen smackade jag på gipsskivor och panel. Det hela funkade bra isoleringsmässigt men jag undrar vad mössen tyckte......KALAS!!!!!
Hursomhelst, gården jag byggde boden på är nu såld...så det är väl nästa ägares problem....

Pastorn

• -
« Svar #25 skrivet: 09 feb-07 kl 14:28 »
popcorn som isolering... GENIALT!! ;D
tak, både eternit och tegel skänks nästan dagligen bort på blocket, både nedplockat och mot nedmontering, tegel är snyggast, men mycket jobb, eternit är mera lätthanterat, och när det ligger har det nästan oändlig livslängd. så småningom börjar det växa mossa och lavar på eternit, och då blir även det ganska fint!
« Senast ändrad: 09 feb-07 kl 14:29 av eskiLator »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 09 feb-07 kl 21:03 »
Det där med mössen var dock inte så lustigt.
Min tanke var att använda asfaltsboard utvändigt som vindskydd, avskräcker det möss tro?
Bekymra dej inte om mössen, du! Den snygga polaren på din presentationsbild har license to kill på såna små odjur 8) ...

Och för er, skruvmejsel & co, som undrar över var ni kan få tag på EU-pallar; hör med sopföretagen (Ragn-sells, Sita, Stena...) som tar hand om trä för flisning (eller den lokala flis-magnaten, om det finns en sån) om ni kan få plocka pallar där. Vissa slänger tydligen alla kassa pallar i sin container, dom orkar väl inte lämna till pallrenoveringsfirmorna, så det blir Stena istället. Som med alla andra företag gäller väl att lite gott fika eller en slant i kaffekassan kan öppna dörrar....

Mmm, jo eskiLator ...det är ju smidigare att sätta ut sitt gamla eternittak under "skänkes" på Blocket..än att själv plocka ner det under säkra former och köra till närmsta tipp (där dom fulingarna kanske tar betalt oxå!). Jag tänker inte underblåsa den extrema asbestskräcken som många har, men inte tusan skulle jag sätta upp ett nytt eternittak, även om det vore gratis. Gamla tak, däremot, kan få sitta där dom sitter, så länge dom är täta.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare (1 dolda)
syncord51

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser