Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sluta trakassera valp säljare, snälla  (läst 8135 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Sluta trakassera valp säljare, snälla
« skrivet: 18 jan-07 kl 16:27 »
Kan vi inte vara överens om att låta bli att ta chansen o hoppa på dom som försöker sälja sina blandras valpar? Vad finns det för mening med det? Det är bara tråkig läsning.
Jag har för det mesta haft blandras hundar, så även nu. Hellre en valp (även blandrasig) som är planerad med kända föräldrar än någon "import" från spanien o annat som man inte vet ett dugg om.
Det är bara vad lilla jag tycker.. Ingen åsikt jag vill pracka på andra.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kerstin Linnea

Re:Sluta trakassera valp säljare, snälla
« Svar #1 skrivet: 23 jan-07 kl 15:55 »
Jag tycker överhuvud taget att folk är en smula "rasister" med djur...
om hunden kaninen eller vad det än är inte är rasren så är den tydligen inte värd ett dugg :'(....
Jag vet många "bastarder" som varit vettigare än  fina vovven med stiliga stamtavlan....Och bara för ett djur har stamtavla och ser snygg ut betyder inte det automatiskt att den är sund i huvudet...
Nästa hund jag äger får vara hur ful som helst om han bara är snäll ;D
Sen tar jag korsningskullar med kanin....Hemskt va ;)....

Lusa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jan-07 kl 00:22 »
Jag tycker överhuvud taget att folk är en smula "rasister" med djur...
om hunden kaninen eller vad det än är inte är rasren så är den tydligen inte värd ett dugg :'(....
Jag vet många "bastarder" som varit vettigare än  fina vovven med stiliga stamtavlan....Och bara för ett djur har stamtavla och ser snygg ut betyder inte det automatiskt att den är sund i huvudet...
Nästa hund jag äger får vara hur ful som helst om han bara är snäll ;D
Sen tar jag korsningskullar med kanin....Hemskt va ;)....

ingen har påstått att böandrashundar inte är något värda eller inte är trevliga, fina hundar.

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 24 jan-07 kl 11:39 »
Jag menade inte den annonsen utan generellt...
Jag har på andra forum läst att folk undrat varför tiken inte fått p spruta och varför dom tillåter sådana valpar....
Jag menade att det finns människor som är väldigt anti mot korsningar...Och den positiva korsningseffekten är känd...Kolla bara "pigghamgrisen". men för att kunna korsa (i det fallat grisar),
så måste det finnas bra rasrena linjer att korsa ifrån...
Sen får man väl avända förnuftet med hundköp och kolla upp båda föräldrarna , även om det är korsningshundar....Och det finns bekant kombinationer som bör undvikas tex bordercollie/ Pittbull.....
Och om man vill ta en kull på sin hund bör man fundera på vad valparna ska "användas" till tex jakt eller familjens kelgris.. :D..
Själv är jag sugen på en storpudel... ;)....

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-07 kl 06:12 »
jag är inte heller emot blandisar.
men jag gillar inte personer som blandar raser utan att tänka sig för.
speciellt pittbull.
jag har sett vidriga skador på människor. varje år dör ca 200 pers på grund av dem >:(

Alva

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jan-07 kl 09:57 »
Åsnemor, måste bara korrigera dig lite nu. Men VÄNLIGT  :-*.
Det är ju sällan hundarna i sig som är problemet.
Utan ägarna !!! Vilka är det som väljer just denna ras ?
Och VARFÖR ?
Det har varit så med många raser genom åren, även om konsekvenserna och skadorna möjligen inte blivit lika allvarliga.
Dessa hundar har ju ett sällan skådat bett och kamp i generna.
Men som jag ser det så handlar det , trots det , till större delen om ägarnas inkapacitet och skruvade motiv.
Även en collie eller en golden kan bli aggressiv av att hetsas eller felbehandlas.
Annars håller jag med om det vanskliga i att korsa raser.
Det kan bli helt underbara hundar ! Åtminstone i första led, möjligen andra också.
Sen kan det bli problem.
Framför allt för att de som sysslar med korsningar inte vet något alls om vad det är de gör.
Om man hade kunskap så tror jag faktiskt att det skulle kunna gå att avla bort en del rasfel och förstärka de positiva, samtidigt som jag tycker att det är viktigt att särskilja raserna av samma anledning som man gör det med höns osv...
Men i den så kallat seriösa hundaveln pågår så märkliga resonemang och trender att jag inte kan säga att jag litar på den heller. Man avlar fram efter skönhet och mode och förstärker fel istället för att arbeta på att minimera dem.
Jag har mest erfarenhet av collie. Att se hur de har förändrat utseendet genom åren är fullständigt absurt. Huvudform, men framförallt ögonformen. Rent idiotiskt med tanke på att ögonen är en av colliens svaga punkter.
Bordercollie-sällskapet har en devis som jag gillar skarpt...
Hjärna framför skönhet.

Alva

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jan-07 kl 10:03 »
Åsnemor ! Jag läste inte riktigt ordentligt innan jag svarade. :-[
Finns ju inget i ditt inlägg för mig att korrigera. Förlåt! :-[

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 27 jan-07 kl 11:51 »
Har det funnits pitbullannonser här? Varför dra in en ras eller blandning som inte inte ens förekommit på forumet?

Alva

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jan-07 kl 12:00 »
Gruff, det var en tjej som ville ha råd om vad för ras hon skulle para sin "kamphund" med. Hon ville inte para med samma ras som hunden hennes var av. Så var det som den här diskussionen startade.. :-\

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 27 jan-07 kl 14:00 »
Gruff, det var en tjej som ville ha råd om vad för ras hon skulle para sin "kamphund" med. Hon ville inte para med samma ras som hunden hennes var av. Så var det som den här diskussionen startade.. :-\

Fast det var en am.staff. Inte pitbull.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 jan-07 kl 17:33 »
Jag tänkte även på dom stackarna som redan har valpar att sälja.. blir ständigt påhoppade...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sia

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 28 jan-07 kl 13:07 »
Håller med Tessmoliis i frågan.

Tycker dessutom att om valparna redan är födda så är ju "skadan" redan skedd, och då tjänar det väl inget till att skälla på den som lagt in annonsen, man kan lixom inte göra det ogjort.

Då är det bättre att arbeta förebyggande och informera tikägaren om besväret och ansvaret det ligger i att skaffa valpar INNAN denne tar beslutet att göra det, som tex i ovan nämnt amstaff. fall.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #12 skrivet: 28 jan-07 kl 19:50 »
 :D Klokt var ju att hon faktiskt la in en fråga först om "vilken ras" hon skulle välja. Klokt är även att spåna i konsekvenserna utav en blandning. "kamphund" finns det igentligen ingen ras som heter. Kolla skks hemsida.
P-spruta använder man inte gärna om det är tänkt att använda tiken i framtida avel då det kan förstöra för tikens psykiskt. Självklart är det svårt att veta vad man ska göra om man helt plötsligt väntar en oplanerad kull. Det kan va inavel eller olika raser som man är osäker på om det passar....osv.
Många kloka ord från Alva.
Har i min närhet en hund som är en blandning av Rottis, Leonberger och Irländsk Setter......Jisses tänker jag då. Men vilken otroligt snäll hund. Dom brister han har beror inte på raserna i hans kropp och själ utan den "ryggsäck" han har. Vet att han äntligen har fått det bra. Hade för några år sedan en "fyrvägkorsning" . Kommer inte ihåg vilka raser hon hade förutom boxer. Hade jag vetat och kunnat det jag gör idag så är jag säker på att hon hade kunnat bli en fantastikt bra hund. Fast då vart hon snarare byns största skräck.
Om avel och korsningar av olika slag kan ju diskuteras i evigheter. Till saken. När jag först läste om hennes fråga om vilken ras hon skulle välja så höll jag på att gå i taket. Tillhör dom som är för renrashet men framförallt SUNDHET. Ska man nödvändigtvis korsa så ska man absolut veta vad man håller på med och forska i ämnet avel och gener....osv. Det här forumet är kanske inte rätt ställe att göra en sådan förfrågan eftersom svaren ju blir olika. Men eftersom hon ställde frågan här så förutsätter jag att hon inte vet vad det är hon nästan gjorde. Samtidigt hoppas jag att hon har fått sig en tankeställare.

johena

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 29 jan-07 kl 10:32 »
vill också göra ett inlägg i debatten...

jag är en av dem som i n t e förespråkar absolut rasrenhet, men inte heller fullständigt galna korsningar. tänk bara efter före!

vår kelpie/bordercollie-tik blev tjuvparad av en labrador/bordercollie-hane, och det är ingen tokig korsning, varför veterinären rekommenderade oss att behålla valparna. att ge en spruta är inte alltid positivt, särklit som vår tik är ganska ung. sprutan kan bl.a. leda till livmoderinflammation, och som bekant kan det vara förödande.
nu gick allting väldigt bra och valparna är hur fina som helst, vi har fått mycket komplimanger för dem, även av mycket hundkunniga människor- blandraser behöver inte alltid vara misslyckade! många har t.o.m. trott att vår tik är renrasig kelpie- även veterinären!

däremot skulle jag vara betydligt mer restriktiv om hon blivit betäckt av t.ex. en stor kamphund eller någon liten handväskehund. det måste hållas inom rimliga gränser...

anledningen till att jag inte har något emot blandraser, är att jag inte tror att det är bra att bara avla inom samma ras. jag tror mycket egenskaper försvinner alt. överdrivs. vissa hundar har ju psyken som blivit förstörda av för mycket inavel, andra rent utseendemässiga detaljer. titta bara på en stackars bulldog...

jag håller med tidigare inlägg; SUNDHET är viktigast! sedan är det upp till var och en, jag dömer ingen.

ang. hundars psyken och humör, tror jag också på att hundens människa påverkar sin hund mycket. visst har kamphunden en aggresiv instinkt, men hunden blir mycket vad man gör den till...
vår isis är ju vallhund, men icke arbetande sådan. vi hittar på annat till henne, och med all sin energi hittar hon på egna vallekar. Ända sedan hon var liten har dock instinkten funnits där. det är något vi också måste acceptera; att en så stark instinkt är svår att kuva. den finns i de undermedvetna, och de är svårt att arbeta bort. men, visst g å r det, jag menar inte att man inte kan göra hund av en pitbull!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Falin

• -
« Svar #14 skrivet: 29 jan-07 kl 14:27 »
jag är inte heller emot blandisar.
men jag gillar inte personer som blandar raser utan att tänka sig för.
speciellt pittbull.
jag har sett vidriga skador på människor. varje år dör ca 200 pers på grund av dem >:(

Den statistiken/underlaget skulle jag gärna vilja se. Källa?

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 29 jan-07 kl 14:35 »
Hellre en valp (även blandrasig) som är planerad med kända föräldrar

Men tyvärr så är många av blandrasvalparna inte planerade, i den bemärkelsen att de har något att tillföra hundsläktet. (Jag räknar inte in "men Ludde är ju så snäll och go", som en merit i det fallet.)

I många fall leder det till att valparna blir slit och släng-hundar, och lever ett liv därefter. En snabb titt på Blocket visar att en övervägande del av omplaceringshundarna är större blandrashanar i ettårsåldern.... En seriös uppfödare tar tillbaks de hundarna, medans de som tog en kull för att det är så sött med valpar inte gör det. En seriös uppfödare hade förmodligen inte sålt till den personen alls, eller erbjudit stöttning och hjälp.

Visst kan det vara för sent att ge sig på den som annonserar, och redan fått valparna, men förhoppningsvis avskräcker det potentiella köpare som annars skulle impulsköpt en valp.

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #16 skrivet: 29 jan-07 kl 15:11 »
Så sant....och så tragiskt. I många fall kan det va så att man hittar billiga hundar på vovve och blocket. Den dom som inte har råd att köpa en renrasig meriterad hund för ca 10000 köper något som är billigare.....i det fallet så kan man kanske säga: "Man får vad man betalar för" eller "grisen i säcken". Ofta är det lika ogenomtänkta hundköp som ogenomtänkta korsningar.

johena

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 30 jan-07 kl 09:59 »
Men tyvärr så är många av blandrasvalparna inte planerade, i den bemärkelsen att de har något att tillföra hundsläktet. (Jag räknar inte in "men Ludde är ju så snäll och go", som en merit i det fallet.).

men snälla... jag blir lite arg när jag läser detta. om jag skall hårddra det hela, (jag menar det inte så illa som det låter), men vad har d u att tillföra människosläktet? eller vad har j a g att tillföra människosläktet? hur många människor är egentligen planerade?

nej, jag är inte militant naturen-måste-ha-sin-gång-människa, men jag upprördes över det där med  "i den bemärkelsen att de har något att tillföra hundsläktet."
ser du bara hundar som potentiella utställningskreatur eller tävlingsdjur? snälla, berätta för mig, för jag tror inte riktigt jag förstår dig i den här diskussionen.

jag tycker absolut inte man skall ta valpar om man inte kan ta hand om dem, och absolut inte sälja dem billigt för att bli av med dem. däremot är det inte sagt att en person är en sämre hundägare för att den inte kan betala 9-10000 för en valp. vi sålde våra valpar för 3000 kronor styck, och har verkligen känt efter att de kommit till bra människor. många andra har frågat, men vi har sagt nej till sådana vi vet/känner inte kan ta hand om och ta ansvar för ett djur.

sedan vill jag understryka att jag inte tycker man skall blanda hursomhelst, utan en blandning måste tillföra någonting; t.ex. komplettera olika egenskaper som de olika raserna har. förstår du vad jag menar? jag menar inte att en stor hund skall blandas med en liten för att göra den mittemellan, men en livlig hundras kanske vinner på att korsas med en ras av liknande format, men med ett lugnare temperament.
« Senast ändrad: 30 jan-07 kl 10:00 av johena »
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #18 skrivet: 30 jan-07 kl 10:25 »
 ;)Givetvis så ska man ju inte dra alla över samma....
MEN!
Det är tyvärr alltför vanligt att det är ogenomtänkt.
Tillföra släktet?? ::)
(vet att det inte var riktat mot mig) Tja människogravideteter är inte heller alltid planerade.
Men när VI människor parar andra hundar så är det väl ändå vårat ansvar.
ELLER?

Skillnaden med att köpa en hund för ett par tusenlappar eller en hel löning är bla den att köpet blir något mer genomtänkt när hunden kostar mer. Det är ju ingen slit och släng vara!
Och nej det innebär inte att man är sämra hundägare för att man ger mindre pengar för dom.
Själv har jag tre och inte gett ett öre för dom mer en operationer och sprutor. (pengar det med)
Två av dom kommer det att avlas vidare på.

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 30 jan-07 kl 10:29 »

nej, jag är inte militant naturen-måste-ha-sin-gång-människa, men jag upprördes över det där med  "i den bemärkelsen att de har något att tillföra hundsläktet."
ser du bara hundar som potentiella utställningskreatur eller tävlingsdjur? snälla, berätta för mig, för jag tror inte riktigt jag förstår dig i den här diskussionen.

Vad jag menar är att jag tycker att det är helt förkastligt att ta en kull på sin tik för att hon är så söt och snäll, och för att grannen råkar ha en hanhund som också är jättetrevlig, och det skulle bli så söta valpar, och flera stycken har redan sagt att de jättegärna skulle vilja ha en valp i så fall... Den sortens "uppfödare" har i regel ingen aning om vad det finns bakom den egna hunden, dvs rasrelaterade sjukdomar och temperament hos föräldrar och syskon.

Världen är full av snälla och söta hundar som har hudproblem, ledbekymmer och andra ärftliga sjukdomar på grund av dålig avel. (Här pratar jag både om blandraser och renrasigt.) Bra, genomtänkt avel minskar risken för detta.

Dessutom tycker jag att man alltid ska ha ett mål med sin avel som innebär att avkomman ska bli bättre än föräldradjuren, både när det gäller exteriör och egenskaper. Därför är det bra med utställningar, även om det självklart går till överdrift ibland. En snygg hund är en exteriört korrekt hund, vilket ger bra förutsättningar för en frisk hund. Det kan tyckas löjligt att tex en felplacerad tand hit eller dit ska spela roll, men om man tänker ett steg till finns det en tanke bakom det. Jag har haft en tik med en felplacerad hörntand, vilket ledde till upprepade veterinärbesök för slipning så att den inte skulle gå rakt upp i gommen.

För att korsa olika raser måste man verkligen veta vad man gör, och hur det kan slå igenom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 4 användare
Bokohammare, Själv är bäste dräng, Sussare, lavendula

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser