Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Otroligt vackra hönssläktingar  (läst 9026 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Otroligt vackra hönssläktingar
« skrivet: 15 jan-13 kl 09:31 »
Det finns fyra vilda arter i släktet Gallus. Förutom den så kända röda djungelhönan, som är förfader till och ser ut som våra vanliga höns, så finns det sonneratshöna, singalesisk bankivahöna och grön bankivahöna. (Ändring: Jag läste nu att sonneratshönan, enligt nya rön, också är förfader till våra höns; därav de gula benen hos flera raser!)

Jag googlade arterna för skojs skull - och blev helt förbluffad över hur vackra tupparna var!   :o

Tillåt mig demonstrera!

Sonneratshöna:

Singalesisk bankivahöna:

Grön bankivahöna:

Kom inte och säg att ni inte sitter hemma nu och skriker "VILL HA!";D
« Senast ändrad: 15 jan-13 kl 09:36 av Henrik Penrik Filivilivenrik »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

bokeliden

• Västergötland
SV: Otroligt vackra hönssläktingar
« Svar #1 skrivet: 15 jan-13 kl 09:39 »
VILL HA!!!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 16 jan-13 kl 11:01 »
Bilderna känns väldigt tuppiga  :-\ Är det verkligen hönor??? Känns inte rimligt att vildhönor skulle ha fullt så praktfulla fjäderdräkter ???

Efter att ha googlat lite själv så har jag svarat på min egen fråga  ;) Nej det är tuppar på bilderna så här ser en av  hönorna ut:
Singalesisk Bankiva höna

Vackra fåglar är det men nä, jag vill faktiskt inte ha. Tycker det är lättare att hålla domesticerade djur. Inte ens fasaner tilltalar mig speciellt mycket just för att dom fortfarande är för vilda i sättet. Jag gillar att man kan ha sina djur lösa utan att dom försvinner  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 16 jan-13 kl 11:47 »
Jag skrev ju i startinlägget att det rör sig om tuppar;D Arterna heter fortfarande "[någonting]höna"!

Och nej, jag vill nog inte heller ha, när jag tänker efter... Jag föredrar höns som inte springer iväg när man kommer inom 20 meter. :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 17 jan-13 kl 11:45 »
Fast man brukar nog säga tex Bankiva höns om man menar rasen generellt och höna/tupp  om man menar just det könet  ??? Eller är det bara jag som använder orden så  ::) ???
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 17 jan-13 kl 12:37 »
Det är rätt  :)
Höna är honhönan,medans höns är både hon och han hönor tillsammans, hela flocken.
Jag ska gå ut och mata hönsen = jag matar hela flocken,tuppar,hönor.
Jag ska gå ut och mata hönan = jag matar då en specifik honhöna
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #6 skrivet: 17 jan-13 kl 12:47 »
Tupparna är sagolika.Men jag undrar om det finns höns som har de där kammarna här hemma,jag har aldrig sett några iallafall.
Massor av små taggar till inga taggar alls.Det är hur snyggt som helst,men samtidigt lite mysko.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 jan-13 kl 13:43 »
Oj! Den gröna variantens tuppar var ju verkligen sjukt snygga.

Min första tanke var om någon provat att korsa in de kammarna i vanliga höns, men svaret verkar vara att de blir i stort sett sterila och att dom får ändå inte regnbågsfärgat kam/slör, så det kan väl vara, då. Min andra tanke är, hur länge skulle man behöva avla på tamhet innan de blir hanterbara...  ;D

hönspåö

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 17 jan-13 kl 21:36 »
Fast man brukar nog säga tex Bankiva höns om man menar rasen generellt och höna/tupp  om man menar just det könet  ??? Eller är det bara jag som använder orden så  ::) ???

Håller med om att en höna är en höna och en tupp en tupp, och tillsammans bildar dom en grupp höns, men samtidigt heter det exempelvis gotlandshöna och inte gotlandshöns, åsbohöna och inte åsbohöns osv. (inkl. tuppar). Klurigt ;)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 17 jan-13 kl 21:42 »
Jag har förstått det som att arten heter "höna". Dels så kallar man ju raserna det, som hönspåö påpekar. Dels så står det "-höna" på Wikipedia.

Ni har rätt i att "höns", vad gäller tamhönan, är plural för vilka individer som helst av arten - tuppar, hönor och kycklingar. Hönor är plural av höna, alltså av honor av arten. Men det finns ingen singularform av "höns". Då är "höna" det minst dåliga alternativet, när man ska prata om namnet på en art av höns.

Det måste ju finnas en singularform man kan använda för hela arten. Precis som man måste kunna säga "gorilla" och inte bara "gorillor".

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 jan-13 kl 16:07 »
Wow... den gröna bankivan var ju helt fantastiskt" Set ut som en blandning av tupp, påfågel och nåt ut Avatar :). Mönstret på sonneratshöne-tuppen var också underbart vackert.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 20 jan-13 kl 18:28 »
Hmmm...ja jag tror att man igentligen ska säga te x. Åsbohöns.Det heter Hedemora höns.Singular blir  höns= arten. Menat med arten är ju både tuppar och hönor. Tror jag....min hjärna är inte igångvevad riktigt än  ;)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 20 jan-13 kl 18:32 »
Singular blir  höns= arten.

Nej, höns är inte singular. Man kan inte säga "en höns".

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 20 jan-13 kl 18:38 »
Nej, höns är inte singular. Man kan inte säga "en höns".

Man säger tydligen ett höns i singular, när man menar en icke-könsbestämd individ av släktet höns.

http://sv.wiktionary.org/wiki/h%C3%B6ns
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 20 jan-13 kl 18:40 »
Man säger tydligen ett höns i singular, när man menar en icke-könsbestämd individ av släktet höns.

http://sv.wiktionary.org/wiki/h%C3%B6ns

Där ser man! Jag undrar varför de använder ordet "höna" t ex här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Singalesisk_bankivahöna

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 20 jan-13 kl 18:43 »
Tja, namngivning är inte alltid logisk.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 20 jan-13 kl 18:44 »
Tja, namngivning är inte alltid logisk.

Den borde tammefan vara det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1783 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser