Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underarbete innan tapetsering  (läst 27451 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Underarbete innan tapetsering
« Svar #20 skrivet: 21 jan-13 kl 20:56 »
Tack som fan för den informationen!  :)

Instämmer! Kanonbra info.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lollisossa

• Småland
« Svar #21 skrivet: 21 jan-13 kl 21:15 »
Tack som fan för den informationen!  :)

Var så god så in i helvete! ;-)

Rapportera gärna sen hur lätt/svårt det var så vet vi vad vi har att vänta. :)
Nybliven ägare till ett litet mintgrönt hus från 1880. Dit ska jag och min sambo flytta med våra två barn - måste bara renoveras lite (läs mycket) först...

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 jan-13 kl 21:42 »

Inte ens säkert jag behöver prova att göra det, men jag har tittat mycket på de skarvarna, på de väggar och tak här, som är treetexklädda. Alla är hela och endast ett lager tunn tapet sitter över, så man kan se. Nu blev det väldigt klart hur de gjort plötsligt! Tack, som sagt!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 21 jan-13 kl 22:39 »
Jag kan tillägga att det var bara på något enstaka ställe som skarven på tretexskivorna syntes och behövde lagas, så torremsorna har tydligen fungerat.
Men på båda sidor om murstocken behövde jag pilla bort lösa bitar av putsen och laga det med, husfix eller vad det nu kallas,
där täckte jag skarven med väv och sandspackel.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #24 skrivet: 21 jan-13 kl 23:13 »

Jag ska prova det när vi någon gång gör om i största rummet. För där är det nån klåpare som gjort underarbetet på tretexen förra gången.  :P

Klara

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 22 jan-13 kl 21:53 »
Sådär med torremsa gör man också när man lagar spännpappstak. I ett rum i mitt hus har det spruckit över skarvremsorna och där måste vi sätta nya remsor och då har en händig granne förklarat detta med torremsor för mig. Men när det ska göras i taket måste man lägga på den torra remsan innan man klistrar upp... annars kommer den ner igen innan man hinner få upp nästa....

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 22 jan-13 kl 21:58 »
Sådär med torremsa gör man också när man lagar spännpappstak. I ett rum i mitt hus har det spruckit över skarvremsorna och där måste vi sätta nya remsor och då har en händig granne förklarat detta med torremsor för mig. Men när det ska göras i taket måste man lägga på den torra remsan innan man klistrar upp... annars kommer den ner igen innan man hinner få upp nästa....

Tackar för det med. Har några sådana sprickor att fixa.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #27 skrivet: 22 jan-13 kl 21:59 »
Tackar för det med. Har några sådana sprickor att fixa.

Jag med.  ;D

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 24 jan-13 kl 14:43 »
Hej!
Den oljebaserade grundfärgen fungerade utmärkt, har spacklat de värsta ojämnheterna också.

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Klara

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 21 mar-13 kl 19:48 »
För att ni inte ska behöva göra om mina misstag så kan jag rapportera att när man sätter nya torremsor över skarvarna i spännpapptak så ska man fukta remsorna innan man limmar. Både den bredare remsan och den "torra" olimmade mittremsan. Annars blir det inte slätt och det är inte vackert med skrynklor i taket. Kan jag meddela. Som sagt. Men det blev ju väldigt personligt...

blizzard

« Svar #30 skrivet: 21 mar-13 kl 22:20 »
Nu har jag inte läst allt i tråden så någon kan ha svarat men det här har jag fått veta om hur man hanterar skarvar mellan tretexskivor:

"Arbetsbeskrivning för tretexskiva

Det bästa att ta ett tunt papper typ maskeringspapper (Quickmasker papper) som finns i färgaffärer.

1.   Man klipper den i en bredd på ca 5 cm, lägger den i lite vatten så den blir genomblöt, och sätter den centrerat över skarven på tretexskivorna. Vattnet är mest till för att den skall sitta fast på väggen utan att trilla ner.

2.   Nu tar man och klipper till en ngt bredare maskering-papper på ca 8-10 cm. Denna tar man tapetlim på ena sidan (som en tapetvård) och klistra centrerat över den ngt smalare remsan som om man tapetserar. Låt torka. Klart!

Det gäller att man gör remsa 1 och 2 i någorlunda snabb följd. För när remsa nr 1 har torkat från vattnet ramlar den ner.

Nu har man skapat en en så kallad torremsa. Nu kan tretexskivorna röra sig lite under remsorna. Hade man limmat remsan direkt på skarven hade tretexen tagit med sig remsan och det hade spruckit. "

Vad gäller själva skivan har jag fått veta att man ska grundmåla innan tapetsering, osäker på vilken färg.

Satan så bra information,tack  ;D

bua

« Svar #31 skrivet: 29 mar-13 kl 16:20 »
Tack för torr-remsa info. Så självklart när du förklarar ändå så svårt att komma på.

Beekeepern är det verkligen bra att använda husfix på en murstock? Tycker jag har läst flera trådar här om varför det inte kommer bli bra (men jag kan minnas fel).

Tantjohanna

• Ingen är hopplös!
« Svar #32 skrivet: 31 mar-13 kl 21:54 »
Alltså, nu sitter jag här på Alternativ och läser om torremsor och jag SAKNAR en Gillaknapp!!!  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser