Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underarbete innan tapetsering  (läst 27448 gånger)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Underarbete innan tapetsering
« skrivet: 14 jan-13 kl 20:50 »
Hej!
Nu har jag äntligen kommit igång med att renovera det lilla rummet på övervåningen.
(fick faktiskt en liten puff från några forum-medlemmar att slita mig från datorn  :))

Till min fråga;
Jag håller på med att ta bort alla lösa tapeter och under finns det  tretexskivor,
fungerar det att sandspackla över ojämnheterna samt klistra väv över skarvarna på skivorna?

Murstocken är det också tapeter på, men det är ju på den kalla sidan, så jag tänker spackla den och sätta på nya tapeter.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Underarbete innan tapetsering
« Svar #1 skrivet: 14 jan-13 kl 23:16 »
Vi har tapet på tretex här som förre ägaren satt upp. Skarvarna är vävade men, eftersom vårt hus är ett timmerhus som rör sig så har flera av skarvarna spruckit. Speciellt i det största rummet. Vet inte ifall det är sämre gjort där. I vår hall tog vi bort tretexen för ett par år sedan och satte upp bröstpanel med renoveringsgips ovan som tapetserades. Det har inte spruckit.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

flax

• Halland
« Svar #2 skrivet: 14 jan-13 kl 23:28 »
Du kan spackla ut skivorna och lägga en skarvremsa (använd pappersremsa) i skarvarna. Tänk på att remsan skall sitta mellan spackellagren för att armera.

Har du, som Javill, problem med att huset rör sig, kan du sätta en armeringsväv över hela ytan innan du tapetserar.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-13 kl 08:24 »
Jag har satt sk renoveringstapet överallt som funkat kanon över alla skarvar och mindre ojämheter. Blir bra både att måla och tapetsera över.
--------------------------------------
http://

beekeepern

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 15 jan-13 kl 14:30 »
Hej!
Jag har lite kvar av de lösa tapeterna som ska bort, sedan kan jag börja med att sätta väv över skarvarna och spackla.
Hittade en igensatt dörr med massonitskiva och där hade tapeten släppt helt och hållet, undras om jag ska grundmåla den så att tapeten fastnar bättre.

Beekeepern.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 15 jan-13 kl 15:07 »
Jag har just gjort liknande renoveringar, ett rum med tretex där jag satte renoveringstapet av slät glasfibertyp ( ej att förväxla med glasfiberväv) som målades och det andra rummet var det spännpapp på endel väggar, som byttes mot renoveringsgips och masonit på gaveln, som tapetserades.

Om jag hade gjort det igen så skulle jag ha tagit bort tretexen. Gjorde en massa underjobb med spackel för att jag trodde att jag skulle slippa renoveringstapet, men varje gång man drog på spackel så lossnade mer tapet, fick spärrmåla innan renoveringstapeten. Så mycket jobb och väggarna är ändå buckliga!

Andra rummet med renoveringsgipset gick bättre, där skulle jag nog göra samma val igen, möjligen ta bort golvlisten den gången...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 15 jan-13 kl 15:16 »
Jag kommer ju göra liknande jobb i min kåk.

Jag kommer nog att använda gammal teknik med spännpapp. Bara för att vara lite talibanmässig :-)

Skämt åsido är ju ingenting i gamla hus riktigt sådär slätt och fint ändå, så det är lika bra att köra för den metoden, tycker jag iaf.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Neon Knight

• -
« Svar #7 skrivet: 15 jan-13 kl 15:29 »
Tapetsera på masonit brukar aldrig vara några problem, bara den inte är dammig eller flottig.

beekeepern

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 15 jan-13 kl 18:52 »
Hej!
Ylven.
När du spärrmålade, var det med någon speciell sorts färg?

Neon Knight.
Massonitskivan har den släta sidan ut, kan det ha någon inverkan?

Beekeepern.
Sökare...

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #9 skrivet: 15 jan-13 kl 19:27 »
Spärrfärgen var en värstingfärg, lösningsmedelsbaserad. Om du är väldigt intresserad så kan jag gå och kolla på färgburken när jag kommer hem.

Jag skulle också kunna tänka mig spännpapp, men trodde mig vinna tid och att jag inte skulle kunna göra det snyggt...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

beekeepern

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 15 jan-13 kl 20:11 »
Då lutar det att måla tretexen först, sedan spackla ojämnheterna.
Jag har ingen lust att plocka bort listerna.

När jag ska ta tag i stora rummet på nedervåningen, då får det bli gips,
för där är listerna borttagna efter att vi skruva upp tackskivor för ett par år sedan.

Beekeepern.
Sökare...

beekeepern

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 16 jan-13 kl 13:47 »
Det tar sin lilla tid, många lager med tapeter, från husets 60 år, men jag tar mig en stund varje dag, så snart är det klart.

Undrar lite mer om denna färg, kan den vara blandad med lim? För färgen ska ju hålla ihop underlaget, som jag ser det.

Beekeepern.
Sökare...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 16 jan-13 kl 18:59 »
Murstocken är det också tapeter på, men det är ju på den kalla sidan, så jag tänker spackla den och sätta på nya tapeter.
Att tapetsera på en murstock blir sällan bra, och jag antar att de tapeter som sitter där nu inte ser så vackra ut? Det brukar spricka och ha sig, oavsett vilken sida av murstocken det är.
Blöt bort de sittande tapeterna från murstocken, så du får bort allt. Borsta sedan rent putsen med en grov kvast el dyl, så du får en yta som det fäster på. En enkel och snygg metod är att bredspackla putsen med vanligt sandspackel, vill du att det ska se fejkgammalt ut kan du dra över spacklet (innan det torkat, feståss) med kvasten några gånger i olika riktningar för att få en rugglig yta. När spacklet torkat kan du måla det hela med vanlig vattenbaserad takfärg.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

beekeepern

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 16 jan-13 kl 19:46 »
Hej!
Jo jag har börja att vattenrolla tepeterna på murstocken, det fungerar...
Sedan blir det sandspackel som du skriver, fortsätter en stund i morgon också.

Beekeepern. :)
Sökare...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 19 jan-13 kl 12:35 »
Jag skulle målat murstocken med limfärg, det tycker jag är snyggast och det känns mer rätt på något sätt...

Vi har också ett rum på övervåningen med tretexskivor, första renoveringen vi gjorde, för sju år sedan sprack tapeterna i de gamla skarvarna trots remsor så vi gav upp och satte upp renoveringsgips när vi gjorde om i höstas. Jag upplevde också att det var svårt, både att spackla och måla på de där tretexskivorna, de dammar och smular och skräpar bara, och råkar man gå emot med något, om man bär brädor lite klumpigt genom rummet blir det lätt djupa märken i väggen. Skitmaterial egentligen de där skivorna.

JAg är ingen vän av gipsskivor i gamla hus egentligen men det är maken som får göra det mesta av renoveringen här och då gör han som han vill trots mina protester... När det kommer till målningen däremot bestämmer jag, för det är min avdelning och då väljer jag helst traditionella metoder...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

beekeepern

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 19 jan-13 kl 19:50 »
Jag ska åka in till stan i början på veckan, då ska jag köpa det som behövs på färghandeln.
Någon sorts limfärg bör det plus spackel och vävremsor.
Funderar på en utjämningstapet efter att väggarna är färdigspacklade, då infinner sig frågan vilken kulör ska jag måla väggarna i?
Taket är vitmålat och golvet är mörkbrun matta och den får ligga kvar.
Nu i helgen blir det målning av taket och listerna, det ska bli skönt när det är klart.

Beekeepern.
Sökare...

Klara

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 19 jan-13 kl 20:01 »
Jag har samma problem i mitt hus. Många lager lösa tapeter på tretex. Tretexen är dessutom lite knögglig här och där. Jag har tänkt spackla de grövsta håligheterna och sedan sätta lumppapp över alltihop och sedan måla på den. Jag tror det kommer att funka, har sett det färdigt i ett annat lika gammalt hus (mitt firar 150 år i år). För att tapetsera tror jag att man behöver lite bättre underlag, i det rummet som ska tapetseras tänker jag använda renoveringstapet istället för lumppapp tror jag.

I ett rum på övervåningen där tapeten på tretexen satt väldigt bra slipade jag bara lite på skarvar och spacklade lite och det blev jättebra.

Lollisossa

• Småland
« Svar #17 skrivet: 21 jan-13 kl 11:56 »
Nu har jag inte läst allt i tråden så någon kan ha svarat men det här har jag fått veta om hur man hanterar skarvar mellan tretexskivor:

"Arbetsbeskrivning för tretexskiva

Det bästa att ta ett tunt papper typ maskeringspapper (Quickmasker papper) som finns i färgaffärer.

1.   Man klipper den i en bredd på ca 5 cm, lägger den i lite vatten så den blir genomblöt, och sätter den centrerat över skarven på tretexskivorna. Vattnet är mest till för att den skall sitta fast på väggen utan att trilla ner.

2.   Nu tar man och klipper till en ngt bredare maskering-papper på ca 8-10 cm. Denna tar man tapetlim på ena sidan (som en tapetvård) och klistra centrerat över den ngt smalare remsan som om man tapetserar. Låt torka. Klart!

Det gäller att man gör remsa 1 och 2 i någorlunda snabb följd. För när remsa nr 1 har torkat från vattnet ramlar den ner.

Nu har man skapat en en så kallad torremsa. Nu kan tretexskivorna röra sig lite under remsorna. Hade man limmat remsan direkt på skarven hade tretexen tagit med sig remsan och det hade spruckit. "

Vad gäller själva skivan har jag fått veta att man ska grundmåla innan tapetsering, osäker på vilken färg.
Nybliven ägare till ett litet mintgrönt hus från 1880. Dit ska jag och min sambo flytta med våra två barn - måste bara renoveras lite (läs mycket) först...

beekeepern

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 21 jan-13 kl 20:24 »
Hej!
Jag köpte "yunik" oljebaserad grundfärg idag, så nu är väggarna rollade vita, men det doftar en del, till skillnad från de vattenbaserade färgerna
Nästa steg blir att spackla ojämnheterna, till skarvarna på tretexskivorna använder jag vävremsor och sandspackel.

Beekeepern.
Sökare...

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 jan-13 kl 20:48 »
Nu har jag inte läst allt i tråden så någon kan ha svarat men det här har jag fått veta om hur man hanterar skarvar mellan tretexskivor:

"Arbetsbeskrivning för tretexskiva

Det bästa att ta ett tunt papper typ maskeringspapper (Quickmasker papper) som finns i färgaffärer.

1.   Man klipper den i en bredd på ca 5 cm, lägger den i lite vatten så den blir genomblöt, och sätter den centrerat över skarven på tretexskivorna. Vattnet är mest till för att den skall sitta fast på väggen utan att trilla ner.

2.   Nu tar man och klipper till en ngt bredare maskering-papper på ca 8-10 cm. Denna tar man tapetlim på ena sidan (som en tapetvård) och klistra centrerat över den ngt smalare remsan som om man tapetserar. Låt torka. Klart!

Det gäller att man gör remsa 1 och 2 i någorlunda snabb följd. För när remsa nr 1 har torkat från vattnet ramlar den ner.

Nu har man skapat en en så kallad torremsa. Nu kan tretexskivorna röra sig lite under remsorna. Hade man limmat remsan direkt på skarven hade tretexen tagit med sig remsan och det hade spruckit. "

Vad gäller själva skivan har jag fått veta att man ska grundmåla innan tapetsering, osäker på vilken färg.

Tack som fan för den informationen!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 3 användare
Ljunghonung, alternaiv, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser