Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ögonproblem,tackorna.....får.  (läst 1709 gånger)

hustran

ögonproblem,tackorna.....får.
« skrivet: 14 jan-13 kl 18:34 »
Jag hittade 2st. tackor med "ögonproblem" de var nästan blinda!!!!! har läst här att det kan vara av ensilaget....kan tänkas så. nu ger jag de i ögonen salva.....hoppas det hjälper. Undrar bara hur länge jag måste hålla på. Blir nästan galen över att se dem försöka hoppa över till de andra. De har problemet endast av det ena ögat. Nu "kör"jag med Norviform. Är det bra?

Greenhorn

• Södermanland
ögonproblem,tackorna.....får.
« Svar #1 skrivet: 14 jan-13 kl 19:04 »
Jag använde det i en vecka på lamm och det funka fint. Första fyra dagarna körde jag morgon och kväll plus att jag sköljde med saltvatten före... Resten 1 per dag och nu är hon frisk;)

Charlotte

• -
SV: ögonproblem,tackorna.....får.
« Svar #2 skrivet: 14 jan-13 kl 19:08 »
Inte är det väl antibiotika i Noviform?
Det måste nog vara en sån salva om det är listeria i ögonen och alla dom är väl receptbelagda?
Hoppas det fixar sig!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-13 kl 19:59 »
Injektionsspruta med penicillin i 7 dagar är vad jag har fått (för att ge mina får  ;D ;D) av veterinären vid dylika problem. Dessutom penicillinsalva...

Noviform hjälper inte ett dugg mot Listeria. Skynda dig att kontakta veterinären, så att de inte blir blinda.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 15 jan-13 kl 12:07 »
Jag hade konstaterad listeria som gått på ögonen på ett antal tackor ett år. De hade ödem i ögat - grå svullnad på ögonkroppen - och knep med ögonen och var ljuskänsliga.

Listeria som gått på ögonen kan bara botas med penicillinsalva, injektioner hjälper inte.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

hustran

« Svar #5 skrivet: 15 jan-13 kl 14:28 »
Tack ni.Sitter nu i tel. för att försöka få tag i en vet. Det är inte så lätt där jag bor. Usch! Listeria! :'(

hustran

« Svar #6 skrivet: 18 jan-13 kl 09:14 »
har pratat med fårhälsovet. som säger att han inte hört talas om Listeria i ögonen på får men ngn. gång på ko. Det finns smittsamma ögoninfektioner på får däremot.???

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 18 jan-13 kl 09:48 »
Jag hr alltid vetat att "vanliga" veterinärer haft dåliga kunskaper om får men sagt att veterinärer i fårhälsovården varit kunniga när det gällt får. Frågan är hur det verkligen förhåller sig, jag har alltid hört att får kan få Listeria i ögonen. Vad är det då som de får och som går över med antibiotika?
Åsenfår, hundar och katter

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 18 jan-13 kl 09:53 »
Jag brukar inte bara lämna en rekommendation att söka på forumet, utan jag brukar lägga in nån länk, men det är 25 grader kallt och mina fingrar och min telefon riskerar att frysa sönder...
Bl.a. har vår kloke Henning skrivit om ögoninfektion hos får.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #10 skrivet: 18 jan-13 kl 19:07 »
Jaha,där ser man. Fårvet. hade själv haft får i 40 år och var ursäker......den är tydligen anmälningspliktig också,fan. Vet tyckte det var lite långt att åka på fredagen så vi skulle höras i nästa vecka. Eftersom jag "kört" med cloromycetin droppar så måste jag vänta flera dagar innan ev. provtagning. Oroar mig då för att det kan bli värre. :-\

hustran

« Svar #11 skrivet: 19 jan-13 kl 15:51 »
efter nogrann kontroll av ögonen med god hjälp av en duktig kvinna så konstaterade hon att det var skador på hornhinnan,så nu kan jag pusta ut. Ingen Listeria här.Men klumpiga tackor som inte ser sig för i foderhäcken utan antagligen stuckit sig få det frusna ensilaget. :)

queer

« Svar #12 skrivet: 19 jan-13 kl 16:08 »
Där ser man ... kvinnor kan ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare
Tli, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser