Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras? Hur många i en flock?  (läst 2567 gånger)

Mamma

Vilken ras? Hur många i en flock?
« skrivet: 13 jan-13 kl 22:00 »
Jag är helt ny på höns, men har planer på att köpa höns inom kort, så jag undrar vilken ras ska man ha som nybörjare?
hur många höns är att rekommendera?
Jag vill ha hönsen för äggen, finns det någon bok som ni kan rekommendera?

Torry

SV: Vilken ras? Hur många i en flock?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 22:11 »
Jättesvårt att svara på vilka höns du ska välja och hur många det beror ju på hur stor plats du har, hur många som de skall försörja med ägg mm. Men jag  kan varmt rekommendera att du läser boken "Höns" av Karin Neuschütz där står i princip allt man bör veta om höns. Boken finna att köpa här på Alternativ.nu  http://www.alternativ.nu/index.php?page=shop
//Torry

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 22:19 »
Jag rekomenderar också Karins bok, fina bilder och mycket matnyttig information, jag har bläddrat mycket i den! Hoppas du hittar någon ras som passar dig. ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 14 jan-13 kl 00:22 »
Jag skulle också rekommendera dig att köpa boken! Dock så rekommenderar jag dig en sorts höna som inte står i boken: ISA brun. ISA brun är en så kallad "värphybrid", och därmed inte en egentlig ras, utan produkten av andra raser som man korsat enligt ett visst system. Två ISA bruner kan inte korsas och få en ny ISA-brun; genetiken funkar inte så helt enkelt, utan man måste korsa ursprungsraserna enligt det utarbetade systemet för att få fram just den sortens höna.

Skälen till att jag rekommederar denna värphybrid är tre:
1) Den lägger kolossala mängder ägg.
2) De råkar - enligt min ringa erfarenhet - sällan ut för sjukdomar.
3) Det viktigaste skälet: Det är väldigt tama. När vi hade ISA-brun hemma så gick de iväg om man försökte vidröra dem, men de hade inget emot att man gick precis bredvid dem, bara en hårsmån ifrån. Några vänner till mig hade ISA-bruner som var ännu tamare; en av dem hade för vana att komma och sätta sig i knät när man satt på altanen!

Det finns andra bruna värphybrider som påminner mycket om ISA-brun. Brun Lohmann, t ex, som ser exakt likadan ut. De bruna Lohmann vi har haft var ungefär lika tama som våra ISA-brun, och extremt nyfikna. De ville knappt stå still en sekund, utan ville hela tiden gå runt och utforska saker. Och även de lägger extrema mängde ägg.

Åh, det finns ett fjärde skäl till att jag rekommenderar bruna värphybrider: De är billiga; 40 kr/st kostade våra Lohmann, vid 16 veckors ålder, precis fullvuxna och redo att värpa. Man kan även rädda lite äldre, uttjänta värphybrider från hönserier, men de är nog inte lika välmående och lägger färre ägg.

Angående hur många höns, så säger jag 3-50. Höns hatar att vara ensamma, och har du tre höns så är de åtminstone 2 kvar om en råkar dö. Och har du fler än 50 så klarar inte hönsen av att hålla reda på varandra, så större flockar än så kan vara stressande för dem.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

flindra

• -
« Svar #4 skrivet: 14 jan-13 kl 10:44 »
Njaa, fler än 25 ska man väl inte ha i en flock egentligen. Har man fler så kan flockarna dela upp sig i flera småflockar, och då kan det förstås funka ändå. Men generellt verkar 25 st vara ett bra tak.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 14 jan-13 kl 11:05 »
Njaa, fler än 25 ska man väl inte ha i en flock egentligen. Har man fler så kan flockarna dela upp sig i flera småflockar, och då kan det förstås funka ändå. Men generellt verkar 25 st vara ett bra tak.

Hade för mig att det var 50, men okej!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 jan-13 kl 21:18 »
Varför skulle inte stor flock funka? Att dom delar upp sig är inget problem. Här har ett 70 tal yra höns o tuppar sprungit runt lösa :)  Ingen är utmobbad eller så.  På hösten släpper många ihop sina grupper som vart isär.  OT

Leghorn är en trevlig ras som värper många vita ägg, i alla fall de gamla svenska stammarna. Sedan har du grönvärpare som Isbar o Cream Legbar som värper gröna ägg och värper bra. RIR är en vacker ras som värper bruna ägg. Detta vär stora raser sedan har du dv som oxå värper o är trevliga  ;)   Finns massor av raser.  Att hålla sig till en är svårt :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 jan-13 kl 00:30 »
Jag är helt ny på höns, men har planer på att köpa höns inom kort, så jag undrar vilken ras ska man ha som nybörjare?
hur många höns är att rekommendera?
Jag vill ha hönsen för äggen, finns det någon bok som ni kan rekommendera?

Om jag förstår dig rätt så vill du i första hand ha ägg och inte kött. Har du tänkt att ha ägg för avsalu eller för husbehov? Det har stor betydelse vid val av ras.

Hönan som art revirbildar vid 20-25 vuxna djur i en flock. Under något så när naturliga förhållande märks det mest under våren.

Jag har aldrig haft några problem att hålla mig till en ras.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 21 jan-13 kl 21:08 »
Gå in på fb och sök på Silveruddsraser. Det är sånna raser som är framavlade i Sverige mellan 50 till 80 talet och värper otroligt bra. Johan P har dessa höns. Äggen varierar mellan vita bruna och gröna.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 2 användare
Anders Flix, Robert Magnusson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser