Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta galt?  (läst 3612 gånger)

Greenhorn

• Södermanland
Äta galt?
« skrivet: 12 jan-13 kl 22:48 »
Fällde en 94kg galt idag, det tog lite snett så kulan gick ut "via" tarmarna. Det i kombination med att jag råkade skära i en körtel i jumskarna som luktade fan!

Kan man äta den ändå eller är det bara att kasta?

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Äta galt?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 01:30 »
Skär loss en bit och micra den så märker du det fort! :o

Luktar det och smakar bra så kör på. Rensa noga runt kulhål och jag skulle förespråka att du sköljer kroppen när du är klar. Får säkert mothugg där....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Malines här igen

• Gäst
SV: Äta galt?
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 01:35 »
Micron är ett supertips! (Steka en liten bit funkar oxå, om man inte har nån micro.)

Sen kan det vara lite olika vilka delar man använder oxå. Sista grisen vi åt av var super. Utom skinkorna, som luktade galt lång väg, märkligt nog. Ingen aning om vad det beror på. Har farsgubben missat någon körtel vid styckningen kanske?

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Äta galt?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 01:38 »
Det sägs att om man slarvar vid slakt och skär hål på spermaledare och/eller urinblåsa kan det bli så. Har inte råkat ut för det själv dock...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 02:36 »
Bra att veta. Ska skälla på far min.

Sommartorparen

• Mångsysslande göteborgare, med torp i Bohuslän
    • Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 17 jan-13 kl 20:08 »
Mjölkmarinad har jag för mig ska ta bort galtsmak. Och glöm för bövelen inte att skicka in ett trikinprov. Liten risk i.o.f.s. men får man de i sig och när symptomen eller flera symptom dyker upp är det för sent har jag förstått.
Hette Sommartorpar´n i nån dag men det funkade ej i mobilen med apostrof.
Som sagt mångsysslare, med bas i Bellevue i Götet. Badminton, tennis, beachvolley.
Jakt, fiske, svampplockning. Ja ett litet axplock. Funderar på kajakköp. Och mycket mer, men det kan man ta över en fika eller två. Söker tjej

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #6 skrivet: 18 jan-13 kl 19:12 »
Vi håller på och äter på en 2 år gammal tamgrisgalt (Linderöd). När vi gjorde stektestet vid slakt märkte vi ingen galtsmak men när de maffiga kotletterna lades i pannan luktade det skunk!. Men så testade vi att putsa bort allt fett från köttet och då blev det genast bättre. Så jag tror att galtmaken sitter i fettet. Tycker det är samma tendens med äldre tackor, att får man bara bort det mesta av fettet så smakar inte de heller kofta.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 19 jan-13 kl 14:00 »
Väldigt få galtar smakar galt. Att tillaga en bit och testa är ett bra tips. Bra hygien vid slakten är viktig!

Om man skulle få en galt som smakar galt, så är det inte farligt. Kallröker man så smakar man inte smaken. Annars är köttet utmärkt foder till djur, om man inte vill äta det själv. Eller så kan man ge bort köttet till någon som vill äta det. Jag anmäler mig genast som frivillig (  :-[ snål tavarsam, ju  o:) )
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

CaJo

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 19 jan-13 kl 22:29 »
Koka en liten bit är också ett tips, som alla andra bra tips här ovan.

Och liksom Nilsegården är vi här i jaktlagen inte rädda för vatten heller, på eller i viltkropparna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser