Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  partner 462  (läst 5631 gånger)

Norralund

• Småland
partner 462
« skrivet: 09 jan-13 kl 18:25 »
Jag lånade tyvärr ut en motorsåg partner 462. (som har funkat kanon 8år)  Frågade han om han kört motorsåg innan ? "Ja det är inga problem"  När jag fick tillbaka den så uppäckte jag  att kopplingskåpan som hade smältskador på utsidan och på insidan ser det ut som faen..    Han tyckte att kedjan var slö!
Tydligen har han kört med kedjebromsen på :'(   
Det måste har varit en rökutveckling som heter duga  :'(     
Testade sågen hemma och kedjan rullar jättefort på tomgång och när man väl sågar så dör den ganska snabbt.
Försökte justera tomgången detta med att skruva på T. Men då dör den.   Det blir väl att byta kåpan om man hittar en beg men jag tänkte se om den funkar först.
Men blir ju less . Vad gör man??

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: partner 462
« Svar #1 skrivet: 09 jan-13 kl 18:30 »
Lämna in på service och skicka räkningen till den som lånade sågen ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Norralund

• Småland
« Svar #2 skrivet: 09 jan-13 kl 18:40 »
Lämna in på service och skicka räkningen till den som lånade sågen ;)

Ja det är ju ett alternativ...men jag vet inte om det funkar ..

häggmispel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jan-13 kl 21:42 »
jag skulle börja med att lossa ljuddämparen för att se om kolven ser ok ut. gör den det så finns det hopp  :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jan-13 kl 21:48 »
Kanske Ot men måste fråga hur lyckas man köra med motorbromsen i ? Ja har aldrig lyckas i vart fall.

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jan-13 kl 22:31 »
Luftläckage någonstans?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 09 jan-13 kl 23:01 »
Kanske Ot men måste fråga hur lyckas man köra med motorbromsen i ? Ja har aldrig lyckas i vart fall.

Om kedjebromsen inte var riktigt bra (kanske sliten eller feljusterad) och sågen är stark så kan det gå. Men det innebär ju säkert att alla bromsdelar + centrifugalkopplingen är mer eller mindre uppbrända nu...

vindensbonig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jan-13 kl 23:05 »
Om kedjebromsen inte var riktigt bra (kanske sliten eller feljusterad) och sågen är stark så kan det gå. Men det innebär ju säkert att alla bromsdelar + centrifugalkopplingen är mer eller mindre uppbrända nu...
Sant men då är det ju i viss mån självförvållat om vederbörande är okunnig på motorsåg

häggmispel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 jan-13 kl 00:58 »
det samlas ju mycketspån o olja runt bromsbandet vilket får till följd att det tillslut geggar ihop totalt med värmeutveckling som följd, även små grankvistar brukar vilja fastna runt kopplingen, det behöver blåsas av med jämna mellanrum, vill ha rapport på hur det fortlöper
har aldrig hörttalas om partner 462 e de en bra såg? 62 kubik?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jan-13 kl 01:20 »
det samlas ju mycketspån o olja runt bromsbandet vilket får till följd att det tillslut geggar ihop totalt med värmeutveckling som följd, även små grankvistar brukar vilja fastna runt kopplingen, det behöver blåsas av med jämna mellanrum, vill ha rapport på hur det fortlöper
Då får man köra bra och där till så fårman ju inte glömma att man måste fila kedjan  då kollar man väl automatiskt bronsen  i alla fall så blev ja lär så .Men det kanske är annorlunda nuförtiden i slit och släng samhället? vad vet ja.

häggmispel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 jan-13 kl 01:30 »
slarvpellen som lånade sågen verkar inte ha brytt sig så mycket om att blåsa ur kopplingstrumma o bromsband. slarvpellar köpa egen såg inte låna min, hoppas han gör rött för sig eller det är något som inte kostar skjortan o laga, nyfiken vill ha rapport så fort som möjligt

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 10 jan-13 kl 04:45 »
"Inga problem", nej, inte för den som lånar och förstör andras grejor.  En före detta vänskap?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Norralund

• Småland
« Svar #12 skrivet: 14 jan-13 kl 20:16 »
Tog lite bilder på eländet ;D

Fick ett tips att det kunde vara packboxarna som har gått sönder.
Är det svårt att byta dom??

Jag vet inte.

Partner 462 är på 45 kubik

Norralund

• Småland
« Svar #13 skrivet: 14 jan-13 kl 20:19 »
Partner 462

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 14 jan-13 kl 21:57 »
 :o Fantastiskt, eller hur man nu ska säga det. Måste både ha rykt och luktat hinhåle.

'Be' om en ny såg är nog på sin plats. Så kan han behålla partnern. Jäkligt tråkigt.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 jan-13 kl 22:09 »
Tog lite bilder på eländet ;D

Fick ett tips att det kunde vara packboxarna som har gått sönder.
Är det svårt att byta dom??

Jag vet inte.

Partner 462 är på 45 kubik

Kan säkert vara packboxarna som gett sig av den värmen som ser ut att ha varit där.. Tar tjuvluft där då och kan beté sig som du skrev innan.

häggmispel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 jan-13 kl 22:31 »
jo de va riktigt svart, tycker nästan det ser ut som kedjan smörjats med gammal begagnad motorolja el liknande,hoppas jag har rätt. har du provat att tvätta av det i diesel eller bensin? men e de så att sågen gått så innehelskotta varm så kan det mycket väl va så att packboxen gett sig pga värmeutveckling, vet tyvärr inte hur packboxen sitter på den modellen men jag är ganska säker på att bromstrumman som döljer packboxen e gängad åt fel håll och får du bara loss den trumman så ser du om det går o dra, bända ut packboxen med en  liten skruvmejsel, akta bara lagret bakom packboxen, tryck inte ner mejseln för långt. påt igen o fråga mer om det strular

häggmispel

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 jan-13 kl 23:30 »
e här nu igen. :)  innan du kollar packboxen så borde du titta över förgasarinställningen, obs inte tomgångsskruven som är märkt med t, det finns 2 st justerskruvar till på förgasaren en märkt med h högfart och en märkt med L lågfart , pröva att öppna den L märkta skruven ett kvarts varv moturs för att se om det ev blir bättre, lycka till

Norralund

• Småland
« Svar #18 skrivet: 15 jan-13 kl 21:49 »
Skruvat lite på den.  Den läcker olja. Har bara kört med vanlig sågolja   
Plastkåpan bakom bromstrumman var oxå hårt åtgången av värmeutvecklingen.
Själva axeln är blå precis som den blivit härdad....
Den yttre tätningen ser ut som den krupit ut en bit i överkant .
Sen finns det en inre tätning men den ser fin ut
finns det något hopp tro....

häggmispel

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jan-13 kl 23:57 »
https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/?saduie=AG9B_P-FJjsBIG8fYgSppKrTpT0P&attid=0.1&disp=emb&view=att&th=13c3fc205b606b5d
 sprängskiss med reservdelsnummer, andra sågen uppifrån tror jag

det finns alltid hopp, men varför går sågen inte som den ska? kollat förgasarjusteringen och om kolven ser fin ut? e vevaxeltätningen ok?  skulle dock inte kosta på den några större summor, kåpan till kast skydd brukar va dyra som attan,

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser