Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  12/24 volts system med batterier...  (läst 9241 gånger)

CHEMAS

12/24 volts system med batterier...
« skrivet: 16 jan-07 kl 18:18 »
Hej.
Det är så att nu efter stormen och strömlöshet fick jag rycket och bestämde mej för att inte behöva springa runt med ficklampa osv.

Jag har funderingar om att bygga ett 12 eller 24 voltssystem med massor av batterier. Traktormotor med generator eller elverk är inte aktuellt för tillfället. Behöver massor av info, tips, råd, för och nackdelar. Hur långt klarar man sej på låt säga, 2000Ah?

Hemikring

• Gäst
Re:12/24 volts system med batterier...
« Svar #1 skrivet: 16 jan-07 kl 18:54 »
Hur långt klarar man sej på låt säga, 2000Ah?
Hehe, det beror på hur mycket du gör av med...
Jag har 24V, 2500Ah och det räcker i veckor till frys, lyse, dator. Värme och matlagning går på ved.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 jan-07 kl 19:11 »
Hej.
Det är så att nu efter stormen och strömlöshet fick jag rycket och bestämde mej för att inte behöva springa runt med ficklampa osv.

Jag har funderingar om att bygga ett 12 eller 24 voltssystem med massor av batterier. Traktormotor med generator eller elverk är inte aktuellt för tillfället. Behöver massor av info, tips, råd, för och nackdelar. Hur långt klarar man sej på låt säga, 2000Ah?

Vadför är det inte aktuellt med ett eget litet elverk ?? Lär ju bli billigare än batterier och ett nytt 24V-elsystem i hela huset om det bara skall användas vid strömavbrott lite då och då.

Rustas minsta elverk på 650W kostar 695:- och driver lätt det mest nödvändiga, frys, cirkulationspump och nån liten lampa.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #3 skrivet: 16 jan-07 kl 19:13 »
Hej Chemas!

Välkommen till „lågvoltsklubben“.
Jag har blivit förra året ägare till ett top ute i skogen, som inte är ansluten till elnätet, så det var bara at börja läsa och leta fram sina gamla kunskaper om likström och sånt.
 Det finns en hel del att hämta på nätet, där en samling finns hos ”lantbruksnätet”.
Vidar så har ”legoelektronik” i Sverige en hel del nyttigt, bl.a. ett enkelt litet program för att räkna ut behovet.
Eftersom jag inte vet hur insatt du är i ämnet:

Nyckel-fomeln låter: P =U * I  där P är effekt i Watt, U är spänningen i Volt och I strömmen i Ampere.  Ett enkelt exempel: en lampa på en W i ett 12 V system behöver en Ampere per timme, uttrycket A/h.
Ett vanligt batteri i sammanhanget är 120 A/h. Du skulle alltså behöva ca 18 sådana för dina 2000 Ah. Obs, vanliga bilbatterier duger inte.
Hur länge du klarar dig beror på förbrukningen, dessutom kalkylera med att du bara kan tar ut ca hälften, annars så far batterierna väldigt illa och livslängden förkortas. (normalt ca 10 år)
Några förbrukare: det finns LED lampor som ligger mellan 1 och tre W och ger en himla massa ljus, men det är inte ”mysigt” eftersom skenet är rätt kallt, men som arbetsbelysning utmärkt. Sedan lågenergilampor på mellan 7 och 14 Watt, vanliga glödlampor för 12 Volt mellan 5 och 20 Watt.
En bärbar TV/laptopp: 50 – 60Watt.
Fördel med 24 Volt: mindre ström (I), därför kan klenare ledningar användas.
12 Volt har större utbud (camping, båt).

Jag skall montera en anläggning när jag kommer iland om några veckor som ser ut såhär:
450 W solpaneler (andra sorteringen Legoelektronik)
Regulator 30 A
4 batterier á 120 Ah
spänningsomvandlare 12/220 V för PC och TV
ett antal LED och lågenergilampor.
Prislapp: 32000 kr
Jag har då räknat med att vara utan solsken i 10 dagar i november, dvs. jag behöver backup.
Sammanlagda förbrukningen om dagen ca 25 Ah per dag vilket skall räka till att belysa torpet ordentligt och kanske använder tv/laptop 2-3 timmar sammanlagt om dagen.

Har du fler frågor, skicka ett mail till mig och du kan få en del material och länkar.

Må det går upp ett ljus för oss!

Kap Horn

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #4 skrivet: 16 jan-07 kl 19:15 »
Hej Hemikring

vilket uttömmande svar, duktig ponke!!!! heheh 2500 Ah hehe

K H

Hemikring

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 jan-07 kl 19:22 »
Nyckel-fomeln låter: P =U * I  där P är effekt i Watt, U är spänningen i Volt och I strömmen i Ampere.  Ett enkelt exempel: en lampa på en W i ett 12 V system behöver en Ampere per timme, uttrycket A/h.
Ett vanligt batteri i sammanhanget är 120 A/h.
Kap Horn, det mesta du skriver är rätt, men det här är alldeles galet. Det finns inget som heter A/h. Ditt exempel på 1W vid 12V behöver en ström på 0,083 A, inget annat.
Batterier mäts i Ah, inte A/h.

CHEMAS

« Svar #6 skrivet: 16 jan-07 kl 19:38 »
Vitis: Visst visst.. Det är väl inte helt uteslutet, MEN jag gillar att inte va som andra. ;) OCH jag    har tillgång till bra batterier. Kan bygga ihop ett 4000Ah 24 volts om jag vill.

Hemikring: Har du nån omvandlare då eller? Behöver info av er proffs nu. =) Hur använder jag min batterier bäst. ;)

« Senast ändrad: 16 jan-07 kl 20:36 av CHEMAS »

Hemikring

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jan-07 kl 19:53 »
Hemikring: Har du nån omvandlare då eller? Behöver info av er proffs nu. =) Hur använder jag min batterier bäst. ;)
Jag har en några år gammal UPS som tar 24VDC in och ger ut 230V växelström 700W eller 1000VA. Den har bra startström och klarar att starta kyl och frys, men bara en i taget, inte samtidigt. Sedan har jag ett helt separat 230VAC elnät i stugan för att inte blanda ihop det med den vanliga strömmen.
Jag har inte detta igång hela tiden, för UPS:en drar 35W i tomgång, utan startar det när det börjar blåsa ordentligt.
Så har jag också spikat upp ett system för 12VDC med eget batteri. Det driver en dator samt några lampor.
Tyvärr inga solcellspaneler ännu på grund av priset, utan allt det här laddas från vanliga elnätet.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #8 skrivet: 16 jan-07 kl 20:39 »
Hej Hemikring

Du har förståss fullständigt rätt i det du skriver, måste ha fått hjärnsläpp.
Egentligen inte att undra över, med tanke på min sömnbrist.

Först så sluter dagen klockan fyra på morgonen, sedan följer 4 timmars sömn, sedan en 12 timmars arbetsdag, bara för att förra natten bli väckt efter 2 timmars sömn av att fartyget slå i vågorna så att hela bygget skaka, samma sak två timmar senare , och sedan var det ingen idé att lägger sig igen till klockan åtta, då nästa 11 timmarsdag började.
Du få ursäkta "röran i stugan".

Kap Horn

på en skakig resa upp till Luleå med 12 millioner liter miljödiesel.

Hemikring

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 jan-07 kl 20:47 »
Hej Hemikring

Du har förståss fullständigt rätt i det du skriver, måste ha fått hjärnsläpp.
Egentligen inte att undra över, med tanke på min sömnbrist.

Först så sluter dagen klockan fyra på morgonen, sedan följer 4 timmars sömn, sedan en 12 timmars arbetsdag, bara för att förra natten bli väckt efter 2 timmars sömn av att fartyget slå i vågorna så att hela bygget skaka, samma sak två timmar senare , och sedan var det ingen idé att lägger sig igen till klockan åtta, då nästa 11 timmarsdag började.
Du få ursäkta "röran i stugan".

Kap Horn

på en skakig resa upp till Luleå med 12 millioner liter miljödiesel.
Du har min medkänsla. Jag förstår varför du längtar efter ett lugnt ställe i skogen!

CHEMAS

« Svar #10 skrivet: 16 jan-07 kl 21:11 »
Är det här med batterier nått att fundera på?  ;) Min främsta anledning att ha nån typ av "backup" är tv, lyse och kyl. Batterier har jag.... alltså gratis.

Hemikring

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 jan-07 kl 22:13 »
Är det här med batterier nått att fundera på?  ;) Min främsta anledning att ha nån typ av "backup" är tv, lyse och kyl. Batterier har jag.... alltså gratis.
Visst ska du använda dina batterier. Gratis batterier är bra batterier! Det där verkar vara elbilsbatterier, kör du elbil? Jag har haft elbil förr fast med blybatterier.
Nackdelen med nickel-kadmiumbatterier är att de har större förluster än blybatterier, man får ut ca 70% av det man stoppar in jämfört med ca 90% för bly, och de behöver en mera komplicerad laddare.

CHEMAS

« Svar #12 skrivet: 16 jan-07 kl 22:58 »
ok.. nejdu ingen elbil, men dom är till elbilar....peugeot har jag för mej.
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 23:04 av CHEMAS »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #13 skrivet: 17 jan-07 kl 11:35 »
Det verkar som att du bara är i behov av egen ström när det blåser ute och vad är då bättre än att ladda batterierna med ett vindkraftverk. Med batterier på totalt 2000 Ah och ett vindkraftverk som samtidigt laddar för fullt kan du nästan förbruka hur mycket energi som helst i väntan på att strömmen kommer tillbaka.

CHEMAS

« Svar #14 skrivet: 17 jan-07 kl 19:27 »
Hur mycket ström skulle det vindkraftverk behöva producera? Räknar du med att jag bara ska ta ut 12 eller 24 v?

Visst mina frågor e lite knepiga. Allt e ju relativt  men men......kan kanske försöka förklara mina tankar och förutsättningar.... ;D

1. Badar i batterier men solceller e dyrt och vindsnurra kan jag nada om.
2. Gillar att pula, fixa och har alltid nått nytt projekt på g.. men ska bara. ;)
3. Visst vore det gutt med en diesel och en 230/400 generator. Generatorn dyr den med, ny iaf....Soppa e också dyrt. Gratis e gutt!
4. Hur lgt man kan klara sej på 12 eller 24 volt vet jag inte.
5. Ska man dra nya 12 el 24v uttag upp i huset eller bara dra in en störande förlängningskabel vid behov?
6. Åter igen 12 eller 24v...... Om man har en fast installation på ett visst antal utvalda ställen och strömmen är gratis ( vind el panel ) så vore ju det ganska häftigt.
7. Tankspridd och.... ja .... jag vill ha allt!

Många här inne fattar nog precis vad jag menar. =D

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #15 skrivet: 17 jan-07 kl 20:25 »
Inte 12 volt i alla fall, minst 24, helst 48 volt. Sedan en spänningsomformare upp till 230 volt växel, som man pluggar in i husets elnät på något sätt. Jag vill inte ge några råd där, för 230 V är lite för starka grejer för mig.

Utan byggnadslov får man bygga vindkraftverk med en turbindiameter på två meter (själva propellern alltså). Jag vet inte exakt vad ett sådant hembygge skulle kunna ge, men kanske runt 2 kWh/dygn vid en medelvind på 5 m/s. Effekten varierar ju hela tiden, men fördubblar man vindhastigheten ger den 8 ggr så hög effekt och fördubblar man diametern på turbinen blir effekten 4 ggr så hög.

Hur stort vindkraftverket ska vara är svårt att säga när man inte vet hur länge stormen håller i sig och hur mycket du normalt förbrukar.

/Zigge (snart med byggbeskrivningshemsida på nätet)  :D

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #16 skrivet: 17 jan-07 kl 20:40 »
Tillägg till bilden...
Vattenhjulet ska jag ha för att ge ström till fritidshuset. Med 2-3 skovlar borta bromsade jag effekten till 80 watt när jag testade hjulet i höstas. Fixat och justerat bör det ge runt 90-100 watt.  Lyckas jag inte allt för dåligt med generatorn bör det ge 1,5 kWh/dygn, vilket motsvarar 3-400 watt solpaneler, om vädret är vackert. Hjulet går som bäst om höstarna när regnet vräker ned och solen lyser med sin frånvaro.

Man måste börja bränna eget nu, annars kommer det inte att funka med de elpriser som är att vänta.  :D

CHEMAS

« Svar #17 skrivet: 18 jan-07 kl 21:08 »
men om jag skulle dona igång ett 24 eller 48volts batteripaket och vill använda vissa 12volts grejjer ( finns ju mer av det ) hur bör man göra då? transformator? Varför inte 12V Zigge?

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #18 skrivet: 19 jan-07 kl 20:12 »
Ok, vi kan skippa 48 volt, men 24 volt då?   :)

Ett vindkraftverk kan ge väldigt hög laddström emellanåt, 50 ampere, eller mer och då krävs falukorvsgrov kabel mellan vindkraftverket och batterierna. Vid 24 volt räcker det med en bratwurst.  :D

12 voltsgrejorna kan du driva från 24-voltsbatterierna via en DC/DC-omvandlare (24 volt till 12 volt). En sådan hittar man hos Jula för 249 kr. Jag vill minnas att den klarar 8, eller 10 ampere, alltså runt 100 - 120 watt. Räcker inte det får man köpa fler, eller någon annan modell som dock är dyrare. Jula har inte riktigt koll på vad det är dom säljer så i deras katalog kallas den transformator, men det är alltså en DC-DC-omvandlare. Transformatorer kan inte användas till likström.

Visst kan du köra med 12 volt också, men om du har 90 meter mellan vindkraftverket och batterierna, då blir värmeförlusterna i kabeln 65% vid 500 watt och en kabelarea på 6 mm2.
Vid samma förhållanden och 24 volt blir förlusten 32% och för 48 volt blir den 10 %. Man bör alltså ha en grövre och därmed dyrare kabel till en 12-voltsanläggning. Även kablarna inne i huset blir grövre.

Till ett vindkraftverk måste man också ha en shuntregulator. Förutom att shuntregulatorn har till uppgift att bromsa turbinen vid hög vindhastighet, ska den också kunna ta han om den laddström som kommer från vindkraftverkets generator, annars kokar batterierna sönder. Fläskar man på med tonvis med batterier som du gör, då sker inte det lika fort, men den behövs ädå. Vid 12 volt blir strömmen dubbelt så hög som vid 24 volt och 4 ggr så hög jämfört med en 48-voltare. Är inte vindkraftverket alltför stort klarar man strömmen med en shuntregulator, annars kanske man behöver två stycken och en shuntregulatorer kostar runt 2-2500 kr/st (Xantrex och Morningstar). Outback är dyrare och priset ligger runt 4500-5000 kronor, men med en sådan kan man exempelvis ladda 12-voltsbatterier med en spänning upp till 120 volt (tror jag det var).

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 15 maj-07 kl 11:02 »
Har du långt mellan grejerna kan jag faktiskt rekommendera att konverta strömmen till 220V växel och sedan transformera ner det igen till 12/24/48V allt efter smak och tycke. Både billigare och enklare än att hålla på med tjocka kablar.

Invertrar är så billiga nu och kopparpriset så högt att de flesta bör nog fundera över sitt val att ha 24/12V i huset. Om man köper en inverter så kan man även använda vettiga frys och kyl i A+ eller A++ energiklassen som är både billigare och bättre. Gasolkyl eller 12V kyl/frys brukar ligga nånstans kring F eller till och med utanför skalan när det gäller energiklassning. De är även undantaget energiklassning tyvär.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 2 användare
Mashakaks2852, Mashakaks7413

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser