Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga skorsten  (läst 12390 gånger)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Bygga skorsten
« skrivet: 08 jan-13 kl 17:44 »
Jo... jag har nu läst många trådar och sökt i handboken.
Jag fann inte den information jag behöver.
Flera andra kommer nog stå inför samma frågor.
Ser gärna att vi samlar lite svar här.

1) Varje spis behöver egen rökgång. Det är reglerna, eller hur?

Jag kan välja mellan: mura upp egen, köpa block/segment (med förberedd rökkanal), köpa isolerade rör.
2) Finns det fler alternativ?

3) Spis och rökgång måste stå på fast grund. Murad. Betong och armering.
Hur gör man när man vill sätta spis på träplankgolv?

Var finns alla mått som gäller?:

4) Storlek på plåtskydd golv? 30 cm utanför vedlucka/intag?
5) Avstånd från spis till murad vägg, till trä, till plåt, till mineritskiva?
5b) Skorsten ska vara minst 10cm från brännbart material, right?
6) Hur hög måste skorsten vara? Är minst 5 meter ett bra riktmärke?
7) Hur högt över nocken? Stämmer det att det räcker med 1 meter över den plats där skorsten bryter taket (ej nocken)?
8) Hur stor yta i rökgången? Stämmer det att skorsten under 5 meter kräver 200cm i area (10x20 exempelvis), skorsten över 5 meter räcker det med 150cm, har även hört 115 cm. En halv tegelsten blir 12x12 = 144cm2.
9) Vad ska man mura med?
Betong, lera, kalkbruk?
Kan man ha olika bruk på olika ställen i skorstenen, eller kan den mer elastiska leran jobba "emot" mer fast betong?
10) Stämmer det att mellan rökkanaler (vid flera) så räcker det med en halv tegelsten emellan?
11) Stämmer det att mellan rökkanal och utsidan av skorsten måste det vara en hel tegelsten?
12) Vid genomgång av vägg  med isolerat rör ska det vara 5 cm till brännbart material. Right?
12b) Hur långt till mineritskydd från rökrör (metal) som inte är isolerat?
13) Måste man glidgjuta, eller kan man skita i det?

Min situation:
Jag behöver en vedspis till, ja till och med två (en på övervånigen också) och kanske tre, för jag vill värma vatten till en dusch också i ett förråd på utsidan.
Funderar på att mura upp en tegelstensskorsten längs husets vägg (har skäl för placeringen).
Tre rökrör. 12x12 cm. Halv tegelsten emellan. En tegelsten runtom.
Ansluta spis på första våning, andra våning och en spis från "utsidan".
5 meter hög, blir en dryg meter ovan plåttaket (men kanske 2 meter under nocken dock)
Andra våningens spis får då bara 2.5 meter skorsten.

- Vilket murbruk?
- Hur nära träväggen kan jag ställa skorstenen (jag vill ha den kloss an)?

Sebastian

Blötsnö

• Östergötland
SV: Bygga skorsten
« Svar #1 skrivet: 08 jan-13 kl 17:53 »
Mig veterllgen måste den upp över nock för att bli godkänd, det är vad jag hade att bidra med...

W. B

• Danmark
« Svar #2 skrivet: 08 jan-13 kl 18:33 »
Utmärkta frågor och trådstart cebaztian. Själv har jag googlat mig trött efter godkända traditionella tegelskorstens-ritningar och ska förväntansfullt följa den här tråden.
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 08 jan-13 kl 21:50 »
Regelverket har ändrats de senaste åren så numera kan det under vissa förhållanden vara tillåtet för flera eldstäder att dela på samma rökgång (även om det sällan är lämpligt, och även om det har varit förbjudet i Sverige under större delen av 1900-talet).
Jag föreslår en dialog med sotaren på orten, det står också om de nya skorstensreglerna i någon äldre tråd här på forumet. Kolla också med din kommun (förmodligen ligger information ute på hemsidan) om kommunen har några särskilda lokala regler. Dessa kan skilja sig åt beroende på om huset ligger inom område med detaljplan eller inte.

Vanligtvis ska skorstenen nå 1 meter över närbelägen taknock (det gäller alltså såväl det hus skorstenen hör till som eventuell högre byggnad alldeles intill). Värt att tänka på om man t ex har ett litet fristående pannhus intill ett flervånings boningshus.

Rökgångens area beror också på hur stor eldstad man ska ansluta till skorstenen och om det finns några särskilda förhållanden som gör att man kan befara dåligt drag (t ex om huset ligger intill en bergvägg eller om det har mekanisk ventilation som gör att det ofta är undertryck inne).

I ditt fall, om du skickar upp skorstenen 1 meter över nocken så kommer ju även övervåningens spis att få ca 5 meter rökgång och det bör räcka gott och väl. I all synnerhet om det sällan blir frågan om att tända den spisen då skorstenen är utkyld, i sådana fall kan man ju börja elda på nedre våningen om man annars befarar problem med inrykning.

henkek

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 jan-13 kl 22:16 »
Många bra frågor.

Det stämmer att det är krav på minst 100mm till brännbart material vid nybyggnation. Om jag förstått rätt dock ska detta tydligen inte gälla isokernskorstenar, där får det ligga dikt an.

Men de där 100 mm är tydligen sanning med viss modifikation, t.ex. tillåter de flesta sotare att man lägger diffspärren mot murstocken trots att den är brännbar. Dock tycker inte min sotare att man får göra så, vilket är veckans bryderi för min del...

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 08 jan-13 kl 22:30 »
1, Se tidigare svar, och jo, det är olämpligt av flera skäl att dela rökkanal.
2. Lagom grovt rör från skroten och sten/glasulls-isolering eller rent av Leca. Inte spirorör!
3, Stosen mellan spis och skorsten medger några milimeters rörelse, inget problem med andra ord. Förutsatt att golvet håller  ;)
4, 30 är standard men sotarn säger bu eller bä.
5, Till brännbart 10 cm, icke brännbart kloss emot, gipsskivor blir fula när de blir för varma. Plåt leder värme och måste i sin tur sitta en bit från brännbart.
6, Sotaren bestämmer, men ju högre desto bättre. Vår skorsten är drygt 4 meter men sotaren godkände den ändå.
7, Vet ej exakt regel, men sotaren bestämmer höjden, och de godkänner förvånansvärt mycket...
8, Tvärsnittsarean i rökgången avgörs av vad du ska koppla in och vad det kräver. halvsten/halvsten får nästan anses som standard på alla rökgångar i villor utom möjligen öppna spisar.
9, Kalk-cement bruk (KC eller C-bruk) är en god ide på nya skorstenar, delvis för smidigheten på bruket som är bättre med KC-bruk än cementbruk och, vilket är viktigare, du kommer nog vilja säckdra skorstenen och då måste bruken stämma överens, just KC-bruk är lämpligt för det.
10, det räcker med en tegelsten på högkant om du behöver spara plats.
11, Nix, halvsten räcker.
12, vet ej
13, måste nej. Men det blir bättre. Glidgjuta är i sammanhanget synonymt med säckdra.

Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser